Feisbuko grupėje, vienijančioje Naujamiesčio gyventojus, – naujos diskusijos dėl nepatogumų, patirtų namuose turint nekokybišką vandenį. Anot vieno socialinio tinklo vartotojo, net ir susitikime su „Vilniaus vandenų“ atstovais pastarieji esą nesugebėjo paaiškinti, kodėl bendrovė negali kompensuoti gyventojams už visą tiektą nekokybiško vandens kiekį.
„Argumentas, kad sunku nustatyti, kiek bėgo švaraus, o kiek ne – verčia tik stebėtis jų įžūlumu. Mane šiek tiek stebina ir gyventojų susitaikymas su sąskaitomis už nešvarų vandenį, patiektą išskirtinai dėl įmonės kaltės ir net vieno iš gyventojų solidarus 1 kub. metro kompensacijos atsisakymas“, – rašė vienas Naujamiesčio gyventojas, kartu pateikdamas dar rugsėjo 1 dieną gautą „Vilniaus vandenų“ žinutę, kurioje teigiama, kad bendrovė vis dėlto kompensavo už visą patiektą kiekį tais mėnesiais, kai buvo registruota daugiausia gedimų.
Esą tereikia raštu pareikalauti ir nesutikti su simboline kompensacija.
„Įstatymas nenumato“
Tačiau kiti Naujamiesčio gyventojai teigė sulaukę visiškai kitokių atsakymų iš „Vilniaus vandenų“.
„Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymas ir kiti teisės aktai nenumato galimybės bendrovei neskaičiuoti mokesčių už suteiktas paslaugas. Bendrovės „Vilniaus vandenys“ veikla yra reglamentuota teisės aktų, todėl bet kokie mokėjimai ar jų atsisakymas gali būti vykdomi tik nustatyto reglamentavimo ribose.
Esame reguliuojamų paslaugų teikėjai. Teisės reglamentuose nėra numatyta, jog už patiektą ir išnaudotą suprastėjusios kokybės vandenį gali būti neskaičiuojama mokesčio suma“, – tokiu bendrovės atsakymu dalijosi viena moteris.
Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymas ir kiti teisės aktai nenumato galimybės bendrovei neskaičiuoti mokesčių už suteiktas paslaugas.
Jai antrino ir kiti Naujamiesčio gyventojai, tad, atrodo, panašius atsakymus gavo ne vienas.
Tame pačiame rašte teigiama, kad „dėl griežto veiklos reglamentavimo, bendrovė priimti tam tikrų vienoms vartotojų grupėms palankių sprendimų vienašališkai negali“: „Svarstydami apie nuostolių atlyginimą turime vertinti ir atsižvelgti ne tik į vieno rajono, bet į visų klientų interesus ir taikyti vienodas paslaugos teikimo sąlygas visiems.
Priešingu atveju tai būtų galima traktuoti kaip nesąžiningą vandens tiekėjo elgesį, išskiriant vieną interesų grupę ir pažeidžiant kitų interesus.
Atsiskaitymo už patiektą geriamąjį vandenį sistema šalyje paremta skaitiklių rodmenimis. (…) Paprastai sakant, jei vanduo gyvenamajame būste neišbėga per čiaupą, dušo galvutę ar laistymo sistemą, jums už jį mokėti nereikia.
Tačiau jei vanduo tekėjo iš čiaupo ar iš laistymo sistemos, buvo nuleidžiamas ir tai rodo vandens apskaitos prietaisai, vandens tiekėjas neturi kitos išeities, kaip tik vadovautis užfiksuotu faktu ir mokestį už suteiktą paslaugą skaičiuoti.“
Be to, „Vilniaus vandenys“ nurodė, kad vandens kokybės suprastėjimo pikas buvo fiksuojamas kelias paskutines rugpjūčio mėnesio dienas. Esą Naujamiesčio gyventojai su šia situacija susidūrė labai skirtingai: vienos Naujamiesčio dalys buvo paveiktos daugiau, kitos mažiau, dalis nebuvo paveikta visiškai, kai kur vandens kokybės suprastėjimas buvo minimalus ar epizodiškas.
Ir dėl šių priežasčių bendrovė priėmusi sprendimą kompensuoti ne vandens, o realiai patirtus materialinius nuostolius (dėl vandens kokybės suprastėjimo sugadinta buitinė technika, santechnikos prietaisai ir pan.). Dėl šių kompensacijų vis dar galima kreiptis.
Jei vanduo tekėjo iš čiaupo ar iš laistymo sistemos, buvo nuleidžiamas ir tai rodo vandens apskaitos prietaisai, vandens tiekėjas neturi kitos išeities, kaip tik mokestį už suteiktą paslaugą skaičiuoti.
Tvirtina negalinti neplauti tinklo
„Vilniaus vandenys“ sako suprantantys, kad situacija Naujamiestyje, kai dėl tinklo plovimo darbų kai kuriose šio rajono vandentiekio atkarpose vandens kokybė laikinai suprastėja, vietinius gyventojus vargina ir kelia nepatogumų.
„Tačiau bendrovė priėmė sprendimą tinklus plauti ir toliau, iki kitų metų pradžios išplaunant 40 km labiausiai užsiteršusių vandentiekio tinklų, taip užtikrinant, kad visus Naujamiesčio gyventojus pasiektų tik puikios kokybės vanduo.
Svarbu pabrėžti, jog vykdant plovimo darbus ir suprastėjus vandens kokybei „Vilniaus vandenys“ gyventojams užtikrina alternatyvų vandens tiekimą – siūlo vandenį specialiose vandens cisternose bei, reikalui esant, pasirūpina ir vandens specialioje taroje pristatymu į klientų namus. Taip pat iš anksto praneša savo klientams apie būsimus darbus, vandens tiekimo sutrikimus ar laikinus kokybės suprastėjimus.
Palaikome nuolatinį ryšį su Naujamiesčio seniūnu ir bendruomenėmis socialiniuose tinkluose, inicijavome ir nuotolinį pokalbį, kur Naujamiesčio gyventojai galėjo užduoti tiesiogiai bendrovės atstovams rūpimus klausimus“, – teigiama bendrovės Komunikacijos skyriaus vadovės Renatos Saulytės-Smalskės pateiktame komentare.
Kaip tvirtina R.Saulytė-Smalskė, pradėtas vamzdynų plovimas jau iš esmės pagerino situaciją Naujamiestyje, čia vandens kokybė sparčiai atsistato.
„Pastarosiomis dienomis bendrovė sulaukia jau tik pavienių klientų pranešimų (keli per dieną) dėl vis dar netenkinančios vandens kokybės kai kuriose Naujamiesčio atkarpose, kuriose vykdomi plovimai. Vis tik bendrovė siekia, kad nepriekaištingos kokybės vanduo pasiektų kiekvieną butą, gyvenamąjį namą ar verslo subjektą.
Bendrovė priėmė sprendimą tinklus plauti ir toliau, iki kitų metų pradžios išplaunant 40 km labiausiai užsiteršusių vandentiekio tinklų.
Todėl bendrovė reaguoja į kiekvieną atvejį. Atvyksta ir išplauna ne tik gatvės tinklus, bet ir namų įvadus (vadinamąjį stovą), atvyksta plovimams ir į klientų butus, nors namo vidaus tinklai ir nėra bendrovės atsakomybė. Jei klientai suabejoja vandens kokybe, jiems tereikia pranešti mūsų dispečerinei, brigada atvyks, išplaus, esant poreikiui, pristatys geriamojo vandens“, – teigė „Vilniaus vandenų“ atstovė.
Dėl finansinių nuostolių – 25 prašymai
Prašymų kompensuoti nuostolius, anot R.Saulytės-Smalskės, sulaukiame įvairių, net ir prašymų atlyginti moralinius laiko gaišaties nuostolius ir pan.:
„Naujamiesčio gyventojai su šia situacija susidūrė labai skirtingai: vienos Naujamiesčio dalys buvo paveiktos daugiau, kitos mažiau, dalis nebuvo paveikta visiškai, kai kur vandens kokybės suprastėjimas buvo minimalus ar epizodiškas. Taip pat ir dėl griežto veiklos reglamentavimo, priėmėme sprendimą kompensuoti ne vandens, moralinius, bet vartotojų realiai patirtus finansinius nuostolius.
Tačiau iki šiol esame sulaukę vos 25 kreipinių su prašymais atlyginti finansinius nuostolius. Dalis jų jau atlyginta. Kalbėdami su bendruomenėmis ne kartą akcentavome, kad suprantame šios situacijos jautrumą vartotojams, jaučiame atsakomybę dėl to, kad negalime jiems pasiūlyti greito sprendimo – t. y. išplauti vamzdžius greičiau, nei numatyta, ar vamzdžių nebeplauti.
Su šalies draudimo bendrovėmis esame sutarę, kad nei mes, nei nuostolius atlyginsiantys draudikai nevilkins procedūrų. Tai realiai ir vyksta.“
R.Saulytė-Smalskė vis dėlto teigia, kad buvo priimtas sprendimas ir bent daliai gyventojų, kurie nekokybišką vandenį turėjo ne epizodiškai, o mėnesį ir ilgiau, kompensuoti ir mokestį už patį sunaudotą vandenį ar bent jį sumažinti, tačiau čia įsikišo Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT).
Pastaroji, kaip teigia „Vilniaus vandenų“ atstovė, išaiškino, jog „viešasis vandens tiekėjas neturėtų diferencijuoti asmenims priskaičiuojamos vandens kainos pagal vandens kokybės parametrus, nes tokios galimybės nenumato vandens kainos nustatymą reguliuojantys teisės aktai“.
Todėl esą bendrovė, vadovaudamasi VERT išaiškinimu, ateityje jokių kompensacijų už suvartotą ir pro vandens apskaitos prietaisus išbėgusį vandenį netaikys.
Vartotojai turi teisę ginti savo teises
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) teigimu, vartotojas turi teisę įsigyti saugias, tinkamos kokybės prekes ar paslaugas ir ginti savo pažeistas teises.
„Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo srityje VVTAT, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymu, vartotojų ginčų sprendimo ne teisme tvarka sprendžia vartotojų ir geriamojo vandens tiekėjų ir nuotekų tvarkytojų ginčus, išskyrus ginčus dėl geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainų, paviršinių nuotekų tvarkymo paslaugų kainų, nuotekų transportavimo paslaugų kainų, laikino atjungimo nuo (prijungimo prie) geriamojo vandens tiekimo tinklų paslaugų kainų ir jų taikymo, kuriuos sprendžia Valstybinė energetikos reguliavimo taryba.
Taigi, vartotojai, kuriems nepavyksta išspręsti ginčo su paslaugos teikėju, turi teisę kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo ne teisme tvarka“, – paklausta, ar šiuo atveju Naujamiesčio gyventojai galėtų tikėtis pagalbos, aiškino VVTAT Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vedėja Dalia Malinauskienė.
Jos teigimu, tereikia pateikti kreipimosi į paslaugos teikėją kopiją, jo atsakymą, sutarties kopiją ir kitus turimus įrodymus: „Labai svarbu nurodyti konkrečius reikalavimus, kuriuos vartotojas kelia UAB „Vilniaus vandenys“.
Jeigu keliami reikalavimai dėl priskaičiuotų sumų anuliavimo, reikia nurodyti konkrečias ginčijamas sumas ir pateikti sąskaitų, kuriose ginčijamos sumos priskaičiuotos, kopijas ir sumų apmokėjimą patvirtinančių dokumentų kopijas. Jeigu būtų prašoma atlyginti patirtą žalą, būtina pridėti, tai pagrindžiančius įrodymus (ekspertų išvadas, defektacijos aktus ir pan.).“
VVTAT tvirtina kiekvieną ginčo atvejį vertinanti individualiai, o nagrinėjant vartotojo prašymą ir sprendžiant kartu dėl reikalavimo atlyginti žalą, būtų vertinami pateikti įrodymai ir nustatomas priežastinis ryšys, t. y. ar konkrečioje situacijoje būtent nekokybiškas vanduo sukėlė neigiamas pasekmes.