Vilniuje pirmadienį pradedamas neterminuotas viešojo transporto darbuotojų streikas reikalaujant geresnių sąlygų ir didesnių atlyginimų.
Bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) pirmadienio ryto duomenimis, prasidėjus streikui į gatves išvyko mažiau nei pusė VVT aptarnaujamų autobusų, tačiau didžioji dalis troleibusų reisų vykdoma.
Išvakarėse buvo prognozuojama, kad į gatves gali neišvažiuoti iki ketvirtadalio visų viešojo transporto priemonių.
Įmonė ir savivaldybė informuota, kad streikuoti ketina apie 520, arba beveik pusė įmonės vairuotojų, daugiausiai – autobusų. Naujausiuose sąrašuose pranešta apie 489 streikuojančius darbuotojus.
Akcentavo abipusę priklausomybę
Susitikęs su streikuojančiais darbuotojais „Vilniaus viešojo transporto“ generalinis direktorius Darius Aleknavičius po streikuojančiųjų klausimo, kada bus pasirašyta kolektyvinė sutartis, sakė, kad ši sutartis yra kelių šalių reikalas: „Abi šalys turi siekti ir norėti.“
Darbuotojai į tai atsakė, kad esą teismas nusprendė, jog tai VVT vilkina derybas ir veikia nekonstruktyviai.
„Teismas išsakė savo nuomonę apie tai, kokia buvo situacija 2020-2021 metais ir komentavo būtent ta situacija. Tuo metu nebuvau įmonės vadovas ir už tai negaliu atsakyti. Už savo vadovavimo laiką galiu atsakyti, pusantrų metų, mūsų tikslas ir buvo pasiekti susitarimą abipusiai naudingomis sąlygomis. Tas ir buvo daroma. Reikia, kad suprastume, jog yra didelė tarpusavio priklausomybė – jeigu įmonei gerai sekasi, gerai sekasi ir darbuotojams. Jeigu darbuotojai patenkinti, įmonei irgi gerai. Tai būtent tarpusavio priklausomybė“, – teigė D.Aleknavičius.
Iškėlus klausimą, kodėl VVT be esą teisiško pateisinimo išėjo iš derybų, pasigirdo šūksniai „Gėda“.
Kitas klausimas – dėl esą diskriminuojamų seniai dirbančių darbuotojų. Esą jiems atlyginimai augo nežymiai, kai kitiems vairuotojams ir daugiau nei 10 proc., į ką direktorius atsakė, kad jam atėjus dirbti atlyginimų žirklės buvusios didžiulės – iki 70 proc.
Po direktoriaus pasakymo, kad visiems darbuotojams atlyginimai didėjo ne mažiau nei 10 proc., pilnutėlė salėje kilo nepasitenkinimo šurmulys ir raginimai direktoriui pasakyti, kiek uždirba jis pats.
Kiek vėliau nuskambėjo šūksniai „Apgavystė“, „Streikas“.
Patarė tikrinti tvarkaraščius
Nuo 6 val. bendrovė pranešė tinklalapyje stops.lt, programėlėje m.Ticket skelbsianti atnaujintus viešojo transporto grafikus, juos patariama tikrinti likus mažiau nei valandai iki išvykimo, o keliones planuoti su laiko atsarga. Tvarkaraščiai realiu laiku pateikiami ir „Google Maps“ ir „Trafi“ programėlėse.
„Noriu pakviesti vairuotojus pergalvoti savo sprendimą ir nestreikuoti, užtikrinti paslaugas vilniečiams“, – penktadienį vairuotojus pakeisti planus ragino Vilniaus meras Remigijus Šimašius.
Streikuojantys darbuotojai atlyginimo negaus, jiems VVT profesinė sąjunga žada mokėti po 40 eurų kompensacijas už kiekvieną dieną.
Streikas rengiamas VVT administracijai ir profesinei sąjungai nesutariant dėl darbo apmokėjimo sistemos. Ši kraštutinė protesto akcija planuota prieš metus, iš pradžių streikas atidėtas dėl teisme vykusių ginčų, vėliau – dėl laikinai pasiekto susitarimo rugsėjo pabaigoje. Jį VVT galiausiai nutraukė nepavykus deryboms su profesine sąjunga.
Darbuotojų atstovai reikalauja atlyginimų sistemą įtraukti į kolektyvinę sutartį, joje įtvirtinti 10 proc. algų augimą ir iš esmės nebloginti 2018-ųju kolektyvine sutartimi pasiektų susitarimų.
Tačiau nesutariant dėl detalių, VVT administracija naują algų apmokėjimą patvirtino vienašališkai, pažadėdama darbuotojų algas pakelti 10–20 procentų. VVT kolektyvinėje sutartyje taip pat siekė mažesnio sprendimų derinimo su profesine sąjunga. Pastaroji su sąlygomis nesutinka.
Daugiausiai nesutarimų kyla dėl pakoreguotos darbo kokybės priedų tvarkos. Iki šiol įmonėje taikyta vadinamoji išskaitų sistema, kai minėtas priedas buvo mažinamas už nepunktualumą, keleivių skundus ir kitus darbo drausmės pažeidimus.
Nuo gruodžio galiojanti sistema numato motyvacinį priedų mokėjimą, paremtą „taškų sistema“, pridedant jį prie fiksuoto atlyginimo. Anot VVT, pavyzdingiems darbuotojams šis priedas gali siekti daugiau nei 250 eurų per mėnesį.
Profesinė sąjunga sako, kad apie 80–100 eurų šio priedo gali būti mokama simpatijų ir antipatijų principu, nes į kriterijus įtraukti subjektyvūs kriterijai, kaip „komandiškumas, įtrauktumas“.
„Nė vienas darbuotojas nežino, kokį darbo užmokestį gaus rytoj, nes jis reguliuojamas vienadieniais direktoriaus įsakymais“, – tvirtino VVT profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius.
Profsąjunga taip pat reikalauja atsisakyti priedo už kilnojamąjį darbą, įtraukiant jį į normalų valandinį atlyginimą.
VVT sostinėje aptarnauja 76 iš 105 maršrutų: penkis greituosius, 17 troleibusų ir 54 autobusų. Keleivių vežimo paslaugas vykdo dar du vežėjai – „Transrevis“, ir „Kautra“, jos keleivius veš įprastu grafiku.
Iš viso VVT dirba 1830 darbuotojų, per 1100 iš jų – vairuotojai.