Sraigtasparnis „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“ lengvai atsiplėšia nuo žemės ir visų akivaizdoje šoka valsą ore. Jis sukasi ir tuo pačiu metu skrenda viena kryptimi.
Netrukus jis trūkteli į priekį ir tarsi nuo bangos – nuslysta atbulas. Toks elgesys ore iš tiesų primena delfinų grakštumą. Manevringumas pateisina pavadinima „Dauphin“ – delfinas.
Sraigtasparnis įjungia šviesas, sirenas ir prasineša virš žiūrovų galvų. Vėliau grakščiai nutupia. „Delfino“ šokis sužavi visus, tačiau ar jis padės realiuose gelbėjimo darbuose?
Prancūziški „delfinai“ pakeis rusiškus „Mi-8“
Juozas Olekas, krašto apsaugos ministras, priminė, kad tokių sraigtasparnių, pagal projektą, iki rudens bus įsigyta dar pora. Jo nuomone, su tokia technika „An-2“ lėktuvo paieškos Baltijos jūroje būtų žymiai sėkmingesnės.
J.Oleko nuomone, su tokia technika „An-2“ lėktuvo paieškos Baltijos jūroje būtų žymiai sėkmingesnės.
Ministras priminė, kad Japonijoje jam teko matyti gelbėjimo paskirties sraigtasparnius.
Nors japonai naudojo daug naujausios savos gamybos elektroninių prietaisų, juos visus tvirtino būtent prie „Dauphin“ sraigtasparnių. Tai ministrui yra puikus įrodymas, jog pasirinkti sraigtasparniai yra tinkami.
Pulkininkas Audronis Navickas, Lietuvos karinių oro pajėgų vadas, teigia, kad sraigtasparnių reikia ne tik gelbėjimo funkcijoms, bet ir karinių.
„Trijų tokių sraigtasparnių pakanka, kad suteiktumėm reikiamą pagalbą Lietuvoje ir virš Baltijos jūros. Šie sraigtasparniai, pagal sutartį, penkerius metus negali būti naudojami kariniams veiksmams. Pasakysiu, kad taip bus ir vėliau – kam naudoti kariniams tikslams mašinas, kurios nėra tam skirtos?“
Vienas prancūzų pilotų liks Šiauliuose keletui mėnesių – mokys skraidymo gudrybių lietuvių pilotus.
Pulkininkas atvirai pareiškė, kad technikos galima prisipirkti bet kokios, tačiau nauda iš jos bus tik tuomet, kai ji bus valdoma patyrusių lakūnų.
„Mes privalėsime skraidyti tam tikrą valandų skaičių per metus. Šių valandų pakaks, kad lakūnai keltų savo kvalifikaciją“, – teigė karinių oro pajėgų vadas.
Vadas akcentavo, kad naujieji sraigtasparniai ilgainiui pakeis „Mi-8“ mašinas. Jų lyginti nedrįso: „Negaliu lyginti sraigtasparnių. „Mi-8“ ilgai mums tarnavo ir išgelbėjo daug gyvybių. Šiuo metu dar turime tris „Mi-8“, kurių skraidymo resursas dar nesibaigė. Vieno gyvavimo laikas baigsis jau šį rudenį. Kito – po metų, o trečias tarnaus dar apie šešerius metus. „Dauphin“ skraidymo resursas – 25-eri metai.“
„Dauphin“ skraidymo resursas – 25-eri metai.
Sraigtasparnio pilotas prancūzas Laurenas Beja paaiškino, kad šioje skraidyklėje yra įmontuoti visi naujausi ir jautriausi aparatai, kurie gali būti panaudoti ieškant ir gelbėjant.
„Štai, galima perjungti ekraną į kitokius režimus bei tyrinėti aplinką, kaip tik patogiau. Be to, jis turi autopiloto režimą“, – aiškino pilotas.
Pilotas parodė, kad sraigtasparnis turi radarą, veikiantį paieškos ir orų stebėjimo režimais, infraraudonųjų spindulių radarą (termovizorių), paieškos žibintą ir kitas gelbėjimo funkcijoms atlikti būtinas priemones.
KAM duomenimis, šis sraigtasparnis skirtas ir Lietuvos įsipareigojimui NATO oro policijos misiją atliekančioms šalims – užtikrinti paieškos ir gelbėjimo funkcijas.
„Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“ techninės charakteristikos puikios. Sraigtasparnyje telpa 2 pilotai ir 8 keleiviai. Varikliai – 2 turboreaktyviniai po 717 kW. Maksimalus kilimo svoris – 4300 kg. Keliamas krovinys – iki 1900 kg. Keliamas ant kablio – iki 1600 kg. Maksimalus greitis 287 km/h. Kilimo sparta: 6,7 m/s. Skridimo nuotolis: apie 900 km.
Pirmuosius penkerius šio sraigtasparnio eksploatacijos metus Lietuvos kariuomenė yra įsipareigojusi kasmet skirti ne mažiau kaip 75 skrydžio valandas aplinkos stebėjimui ir kontrolei.
Bendra projekto vertė – apie 52 mln. eurų. Į šią kainą yra įskaičiuotas trijų sraigtasparnių įsigijimas, visa reikalinga įranga, pilotų ir šiuos sraigtasparnius aptarnaujančio personalo mokymas, taip pat trejų metų garantinis aptarnavimas.