Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) vadovė D.Vilytė teigė 15min, jog nuo pat pradžių policijos generalinis komisaras Linas Pernavas neslėpė, kad pareigūnams patraukliausias atrodė būtent „VW“.
„Prieš keletą mėnesių generalinis komisaras užsuko pas mus ir sako – mes čia ruošiamės daryti didelį pirkimą. Sako, viską pasižiūrėjom ir taip išeina, kad yra tik vienas tiekėjas – „VW Transporter“. Sako, mes pasižiūrėjome, kad Estijoje ir kažkas iš Skandinavijos, regis, suomiai ar švedai taip pat perka. Mes sakome, žiūrėkite, komisare, darykite viską, kad konkursuose būtų kuo daugiau tiekėjų“, – 15min sakė D.Vilytė.
Anot jos, VPT specialistai supažindino generalinį komisarą su policijos įstaigų viešaisiais pirkimais kaimyninėse valstybėse, kur dalyvaudavo ne mažiau nei du tiekėjai.
„Jisai išėjo, bet po kelių savaičių skambina ir sako – taip, jūs buvote teisūs, iš tikrųjų, ir Estijoje, ir Švedijoje tikrai dalyvavo daugiau tiekėjų. Aš negaliu šią akimirką pasakyti, kiek dalyvavo, tačiau išties dalyvavo daugiau“, – sakė D.Vilytė.
VPT vadovė teigė, kad ragino komisarą sekti užsienio valstybių pavyzdžiu ir daryti viską, kad būtų užtikrinama kuo didesnė konkurencija, tačiau sulaukus policijos viešojo pirkimo skelbimo VPT specialistams neatrodė, jog į jų pastabas būtų buvę pažiūrėtai rimtai.
Dėl bendros reikalavimų visumos išeina daugiau nei 40 tūkst. eurų kainuojantis mersedesas, kuris niekuomet nebus perkamas, ir lieka transporteris, kuriam ir parašytos tos sąlygos.
„Pasižiūrėjom tas sąlygas <…> Jeigu čia būtų tik klausimas, ką teigė policijos vadovybė, ar keturiais ratais varomas automobilis, ar su automatine greičių dėže, tai palikit tas dvi sąlygas ir skelbkite – nenurodykite tokių dalykų, kaip leistina bendra masė, variklio galia nuo 100 kW iki 150 kW. Galiausiai, taip atsitinka, kad dėl bendros reikalavimų visumos išeina daugiau nei 40 tūkst. eurų kainuojantis mersedesas, kuris niekuomet nebus perkamas, ir lieka transporteris, kuriam ir parašytos tos sąlygos“, – sakė D.Vilytė.
Pasak jos, Policijos departamento vadovybė „nurodo centimetrais įvairius parametrus, tačiau degalų sąnaudos jiems yra visiškai nesvarbu“.
VPT vadovė teigė nekaltinanti, jog konkursas galėjo būti neskaidrus, tačiau už viešuosius pirkimus atsakingai institucijai atrodo, jog policija daro viską, kad įsigytų norimą „VW Transporter“.
„Tuomet nedarykime tų imitacinių pirkimų ir nevaidinkime prieš verslą, kad mes čia viską darome, viskas pas mus gerai. Sakykime, gerai, mums reikia transporterio“, – sakė D.Vilytė.
Vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas pirmadienį teigė, kad net VPT kritikuojamomis sąlygomis „duotų žalią šviešą“ tokiam Policijos departamento pirkimui.
„Policija pateikė poreikį, manau, poreikis yra sąžiningas – jie mano, kad vykdant policijos funkcijas reikia tokių automobilių – autobusiuko, automatinės greičių dėžės, keturiais varomais ratais. Jie pagrindė, kodėl tokių automobilių reikia, ir kalbėti apie nesąžiningas sąlygas, neskaidrų pirkimą kol kas nėra jokių galimybių“, – BNS sakė ministras.
Tuo tarpu VPT vadovė teigė, jog VRM generalinis inspektorius Giedrius Cininas sutiko matantis konkurso sąlygų pritaikymą vienam tiekėjui.
„Policijos departamento sąlygas nusiuntėm Vidaus reikalų ministerijai. VRM generalinis inspektorius man persiuntė, kad jie, iš tikrųjų, irgi mato tas tendencijas – pritaikyta vienam ir pasakyta kam. Aš savo akimis tos pažymos nemačiau, bet jis man asmeniškai parašė laiške, kad jie mato tą pritaikymą vienam tiekėjui“, – sakė D.Vilytė. VPT savo paskyroje „Facebook“ viešai paragino VRM paskelbti generalinio inspektoriaus pažymą.
Spaudos konferencijoje pirmadienį policijos generalinio komisaro pavaduotojas Edvardas Šileris teigė, kad visi automobiliai policijos pirkimuose iki šiol buvo perkami mažesne nei rinkos kaina. Jis taip teigė nematantis prielaidų, kodėl VPT sukritikuoto pirkimo sąlygos galėtų lemti tai, jog policija įsigys automobilius brangiau nei jie kainuojantys rinkoje.
O kalbėdamas apie pirkimo sustabdymo galimybę, E.Šileris prabilo apie galimybę šį nesutarimą išspręsti teisme.
„Nematome prielaidų, kodėl turėtume atsisakyti keturių varomų ratų ar automatinės pavarų dėžės. Mes geriau nei viešųjų pirkimų tarnyba žinome, kokių automobilių reikia pareigūnams, kad jie galėtų tinkamai vykdyti savo darbus“, – tikino E.Šileris.
Paklausta, kaip vertina policijos vadovybės ir ministerijos kritiką bei galimybę toliau spręsti šį ginčą teisme, D.Vilytė užsiminė turinti ir premjero palaikymą.
„Kalbėjau su premjeru ir pasakiau – premjere, aš matau tam tikras negeras tendencijas. Jisai sako, kai dirbau ten, aš norėjau išskaidrinti ir tikrai nepaleiskit, laikykit ranką ant pulso ir žiūrėkite, kas ten darosi. <...> Mes pasikėlėme ir ankstesnius pirkimus. Pasižiūrėjome, kad ten yra tam tikros tendencijos – ne tik automobilių, tačiau ir kituose pirkimuose. Jisai (premjeras) sako – tikrai žiūrėkit“, – sakė D.Vilytė.
Kalbėjo apie „VW Transporter“
Po 15min publikacijos L.Pernavas sutiko, kad pirmojo pokalbio su D.Vilyte metu buvo kalbėta apie „VW Transporter“, kadangi tokį pasiūlymą parengė ekspertų grupė.
Po asmenine L.Pernavo iniciatyva organizuoto susitikimo su VPT vadove, abi pusės sutarė, kad derėtų išsiaiškinti užsienio šalių praktiką, kuri pastūmėjo Policijos departamento vadovybę pakoreguoti savo sąlygas.
„Atsižvelgę į užsienio kolegų patirtį, išėmėme vieną iš buvusių reikalavimų (konkrečiai – prošvaisą – atstumas nuo atraminio paviršiaus (kelio) iki žemiausio centrinės automobilio dalies taško), kad konkurse galėtų dalyvauti 2 gamintojai (VW ir Mercedes). Paklausus VPT vadovės, ar dabar reikalavimai geri ir jau galime pradėti pirkimo procedūras, žodžiu gavau atsakymą, kad dabar viskas turėtų būti gerai“, – 15min teigė L.Pernavas.
Tačiau policijos generalinis komisaras teigė nesuprantantis, kodėl vietoje oficialaus atsakymo iš VPT turėjo išgirsti kritiką „LNK Žinių“ reportaže.
„Vakar žiniasklaidoje išgirdome, kad konkurso sąlygos pritaikytos vienam tiekėjui, kad konkursas neskaidrus, todėl VPT kreipėsi į VRM, kad ministerija pareikštų savo nuomonę“, – teigė L.Pernavas.
Policijos generalinis komisaras nesutiko su D.Vilytės pateiktomis kainomis ir teigė, kad „konkurencija tarp šių dviejų modelių būtų labai aštri“.
Policijos duomenimis, mikroautobusas „Mercedes-Benz Vito“ su specifiniais reikalavimais kainuotų 33600 EUR, o „VW Transporter Kombi“ – 33100 EUR.