Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2016 10 27

VRK: „Facebook“ ignoruoja, su „Google“ susisiekti nepavyko, todėl politikų reklama internete – vis dar be jokios kontrolės

Nors prieš Seimo rinkimus partijos ir atskiri kandidatai aktyviai reklamavosi internete ir socialiniuose tinkluose, Vyriausiajai rinkimų komisijai (VRK) ir šį kartą nepavyks nustatyti, kiek pinigų per rinkimų kampaniją ten išleido politikai. VRK teigia, kad „Facebook“ komisijos prašymus ignoravo. Dėl reklamos įkainių su „Google Lithuania“ atstovais VRK taip pat nepradėjo tartis.
„Facebook“
„Facebook“ / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Komisijos „Google Lithuania“ siųstas registruotas laiškas esą pasimetė, o bendrovės VRK siųstą laišką komisija pamatė tik šiuo klausimu ėmus domėtis 15min.

Už politikų reklamą gali mokėti bet kas

Metų pradžioje VRK susizgribo, kad politikų reklamos kiekiai internete nenustoja augti, bet jie gali be jokių sunkumų nuslėpti ne tik kiek išleidžia šiai reklamai, bet ir kas už ją moka.

Tokių bendrovių kaip „Facebook“ ir „Google“ oficialiame politinės reklamos skleidėjų sąraše nėra, o tai reiškia, kad jos nedeklaruoja VRK nei savo įkainių, nei privalo teikti ataskaitas apie iš jų nupirktą reklamą.

Atsakymo iš jų nesulaukėme – ar jie sutinka deklaruoti įkainius, ar jie nesutinka to daryti. Mūsų užklausa buvo visiškai ignoruota.

Politikai tuo tarpu dėl šventos ramybės gali deklaruoti tam tikrą sumą, esą sumokėtą už reklamą, pavyzdžiui, „Facebook“, nes socialinio tinklo vartotojai vis tiek prie pranešimų bus matę užrašą „sponsored“, reiškiantį, kad už jo sklaidą buvo sumokėta.

Tačiau kiek iš tikro atsiėjo tokia reklama ir kas už ją sumokėjo, patikrinti neįmanoma.

L.Matjošaitytė: mus visiškai ignoravo

Kaip trečiadienį 15min sakė VRK pirmininko pavaduotoja Laura Matjošaitytė, dar balandžio mėnesį VRK kreipėsi į „Facebook“ padalinį Airijoje – Lietuvoje tokio nėra, ir „Google Lithuania“ atstovus.

„Atsakymo iš jų nesulaukėme – ar jie sutinka deklaruoti įkainius, ar jie nesutinka to daryti. Mūsų užklausa buvo visiškai ignoruota, – sakė L.Matjošaitytė. – Kad užsienyje esantys „Facebook“ atstovai ignoravo Lietuvos oficialią instituciją, yra viena, bet kai Lietuvoje atstovybę turinti „Google“ ignoravo mūsų kreipimąsi, kyla daug įvairių klausimų, ar taip nėra siekiama išvengti įkainių deklaravimo.“

Luko Balandžio / 15min nuotr./Laura Matjošaitytė
Luko Balandžio / 15min nuotr./Laura Matjošaitytė

L.Matjošaitytė sakė, kad po rinkimų šią problemą teks prisiminti ir kažkaip išspręsti.

„Google Lithuania“: patys kreipėmės į VRK – jokio atsakymo

„Google Lithuania“ verslo plėtros vadovas Baltijos šalims Vytautas Kubilius 15min raštu atsakė neturintis duomenų apie VRK kreipimąsi į „Google Lithuania“.

„Nors esu pats kreipęsis į VRK raštu ir suteikęs jiems „Google Lithuania“ ir savo asmeninę kontaktinę informaciją, nes vis girdėjau panašius gandus, kad VRK nepavyksta susisiekti. Atsakymo į savo laišką negavau, su VRK jokių kitų kontaktų neturėjau“, – teigė jis.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„Google“ paieškos sistema
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„Google“ paieškos sistema

Pasak V.Kubiliaus, jei VRK būtų atsiuntusi tokią užklausą, ji būtų buvusi perduota „Google Ireland“ nes ji, o ne „Google Lithuania“, yra reklamos paslaugų teikėja.

Apie tai paklausta L.Matjošaitytė stebėjosi, kaip „Google Lithuania“ galėjo negauti registruoto komisijos laiško.

VRK pirmininko pavaduotoją nustebino V.Kubiliaus teiginiai, todėl pradėjusi domėtis VRK gautais laiškais ji galiausiai aptiko, kad komisija rugpjūčio mėnesį iš tiesų sulaukė laiško iš V.Kubiliaus.

L.Matjošaitytė teigė apie tai nieko nežinojusi, nes jai nebuvo pranešta.

Ataskaitose – tik užuominos apie reklamą internete

Kiek matyti iš VRK svetainėje skelbiamos informacijos, sutartis dėl reklamos „Facebook“ iš didžiųjų partijų nurodė pasirašę tik Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga bei Liberalų sąjūdis, sutarčių su „Google“ 15min apskritai nerado.

Reklama „Facebook“ ataskaitose gali neatsispindėti, jei, pavyzdžiui, už ją mokėta žiniasklaidos priemonei, kuri kandidatą ar partiją reklamavo savo „Facebook“ puslapyje.

Ar reklamą socialiniame tinkle deklaruos tik šios partijos ir kokias sumas nurodė tam išleidę liberalai bei „valstiečiai“, paaiškės, kai partijos pateiks galutines rinkimų išlaidų ataskaitas.

Tiesa, reklama „Facebook“ ataskaitose gali neatsispindėti, jei, pavyzdžiui, už ją mokėta žiniasklaidos priemonei, kuri kandidatą ar partiją reklamavo savo „Facebook“ puslapyje.

Arba reklama socialiniame tinkle pirkta per bendrovę, kuri partijai per rinkimų kampaniją suteikė ir kitokių paslaugų.

Per 2015-ųjų metų savivaldos rinkimus reklamą internete deklaravo konservatoriai, Liberalų sąjūdis, Lietuvos žaliųjų partija ir „Lietuvos sąrašas“, bei 2 visuomeniniai rinkimų komitetai. Pavyzdžiui, konservatoriai deklaravo tam išleidę 2440 eurų, liberalai – 1493 eurus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos