Geriausias metų pasiūlymas! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti
2022 12 12 /13:24

Profsąjunga apie vairuotojų streiko pabaigą: viskas išdiskutuota, tereikia įmonės politinės valios

Pirmadienį Vilniuje toliau tęsiasi viešojo transporto vairuotojų streikas. Spaudos konferenciją pirmadienio rytą surengęs VVT darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius sakė, kad streike dalyvauja 582 darbuotojai. Esą norinčių ir užsirašiusiųjų iš kitų skyrių yra ir daugiau, tačiau streikas vyksta transporto departamentuose. Vilniaus meras Remigijus Šimašius tikisi, kad derybos gali būti baigtos jau šią savaitę ir pasidalijo informacija, dėl ko deramasi bei kokios yra besiderančiųjų pozicijos.

„Streikas tęsiasi, todėl savo keliones pirmadieniui planuokite dar šiandien“, – sekmadienį feisbuke nurodė susisiekimo paslaugas teikianti įmonė „JUDU“.

Bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) su streikuojančia profsąjunga praėjusią savaitę nerado bendrų sprendimų. Tuomet teigta, jog derybos bus tęsiamos ir savaitgalį, tačiau naujienų, kad būtų pasiektas susitarimas, nebuvo.

Nesutariama dėl užmokesčio ir poilsio

Anot A.Markevičiaus, nesutariama visų pirma dėl darbuotojų teisės po penkių darbo valandų turėti minimalią pertrauką – 30 min.

„Darbuotojams tai svarbu, vairuotojai priversti dirbti iš viso be poilsio arba turi tik kelias minutes. Mes norime į kolektyvinę sutartį įrašyti, kad vairuotojas galėtų sustoti ir pailsėti, bendrovė to nenori įteisinti.

Kitas dalykas – norime, kad darbuotojams darbo savaitė būtų penkių dienų. Bendrovė to nenori, vairuotojams nustatoma dirbti šeštą dieną, net nederinant su darbuotojais. Manipuliuojama darbo valandomis, nors išankstiniame darbo grafike jau nustatomos penkios viršvalandinės darbo valandos. Daug darbuotojų paliko būtent dėl to įmonę, kad nesiskaitoma su jų teise į socialinį gyvenimą, į poilsį“, – kalbėjo A.Markevičius.

VVT profesinės sąjungos pirmininkas akcentavo, kad darbdavys privalo nustatyti tokias darbo valandas, ką darbuotojas gali įvykdyti, ir suderinti tai su profesine sąjunga.

„Dar vienas klausimas dėl darbo apmokėjimo sistemos. Kai girdime, kad VVT nori užtikrinti sąžiningą, skaidrią darbo apmokėjimo sistemą, norime žinoti, kas yra ta sąžininga. Dabar darbuotojams nustatomi taškai, mes juos vadiname vadovo taškais, jie skiriami subjektyviai, tarkim, komandiškumas ir įtrauktumas, galima suprasti – lojalumas.

Galiu pasakyti pavyzdį: jeigu trūksta darbuotojų, vadovas skambina ir kviečia padėti įmonei, išeikite iš poilsio dienos, o jeigu atsakysite, kad esate suplanavęs kelionę su šeima, tai galbūt būsite kaip nelojalus“, – kalbėjo profsąjungos pirmininkas ir pridėjo, kad darbo užmokestis tokiu atveju keisis kas mėnesį.

Lukas Balandis / BNS nuotr./Algirdas Markevičius
Lukas Balandis / BNS nuotr./Algirdas Markevičius

Modulinių namelių nėra

Anot A.Markevičiaus, VVT siekiama pelno bet kokia kaina, nes esą vairuotojai neturi kur nusiplauti rankų, o pietauti turi šaltame autobuse, nes šildyti stovinčio autobuso neleidžiama.

Modulinių namelių, kaip sako jis, iš tiesų nėra, nors skelbta apie penkis, tėra vienas.

„Pagrindinis reikalavimas – pasirašyti kolektyvinę sutartį. O kai mes ateiname į derybas ir mus kaltina, kad esame nekonstruktyvūs, žengiame žingsnį atgal, tai norime pasakyti, kad tai netiesa. Priešingai norime pasakyti – kada bendrovė inicijuoja derybas, gruodžio 1 d. atsiuntė raštą, tai rašoma, kad nori peržiūrėti jau derybose dėl naujos kolektyvinės sutarties suderėtus ir pasirašytus punktus. Tai va tokios derybos, kai ateinate ir nežinote, koks tas atspirties taškas“, – sakė A.Markevičius.

Jis tvirtino, kad profesinė sąjunga jokių naujų sąlygų derybų metu nekėlė ir nekelia.

Profesinės sąjungos pirmininkas tvirtino, kad kolektyvinė sutartis iki šiol galiojo visiems darbuotojams, ne tik profesinės sąjungos nariams. Esą tai bendrovės siūlymas buvęs, su kuriuo profsąjunga darydama nuolaidas sutiko, kad tai galiotų tik profesinės sąjungos nariams.

Savaitgalį, kaip sakė A.Markevičius, vyko tik neformalūs pokalbiai.

Jis teigė nesuprantąs ir kalbų apie politikavimą streiko metu – esą streikas paskelbtas dar pernai, o dabar darbuotojai rūpinasi keleiviais, bet ne įmonė ar savivaldybė.

Į klausimą, kiek streikas dar tęsis, advokatas Nerijus Kasiliauskas atsakė: „Streikas pasibaigia, kaip nustato įstatymas, arba patenkinus reikalavimus, arba sudaromas susitarimas dėl streiko nutraukimo sąlygų. Kai bus noras susitarti arba dalyvauti derybose su tikslu susitarti iš bendrovės pusės ir pasirašyti tą susitarimą dėl streiko susitarimo sąlygų. Pagrindinė yra kolektyvinę sutartį turėti, tada streikas ir pasibaigs.

Dabar sunku pasakyti konkrečią dieną, nes neaiškumai, reikalavimai yra aiškūs jau metus. Apkalbėta ir išdiskutuota po dešimt kartų, dabar reikia politinės valios iš bendrovės.“

Kaltina profsąjungą

VVT pirmadienio rytą išplatino pranešimą, kuriame teigia, kad po savaitės intensyvių derybų kolektyvinė sutartis dar nėra pasirašyta.

„Bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) vadovas sako, kad esminis streiko reikalavimas – pakelti darbo užmokestį 10 proc. jau įgyvendintas, rastas sutarimas dėl daugelio punktų, tačiau užbaigti sėkmingai proceso nepavyksta dėl „banguojančių“ profsąjungos pozicijų ir nepagrįstų reikalavimų, pavyzdžiui, įteisinti papildomas garantijas tik DPS nariams ar išvengti finansinės atskaitomybės už suteiktą paramą.

Visą savaitgalį trukusios derybos dar kartą parodė profsąjungos nenuoseklumą, kai savaitės metu sutariama dėl bendrų pozicijų, o kitą dieną persigalvojama. Derybose bendrovei pateikta ir papildoma streiko nutraukimo sąlyga – streikuojantiems darbuotojams išmokėti darbo užmokestį, kuris už šią savaitę siekia beveik 350 tūkst. eurų.

Dar prieš streiką visų darbuotojų sąskaitas pasiekė didesni atlyginimai. Vairuotojams jie kilo daugiau – vidutiniškai 20 proc. ir siekia 2015 eurų prieš mokesčius. Lyginant su kitais viešojo transporto vežėjais Vilniuje ir Kaune, šiuo metu VVT atlyginimai yra didžiausi“, – rašoma VVT pranešime.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Darius Aleknavičius
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Darius Aleknavičius

Pasak VVT generalinio direktoriaus Dariaus Aleknavičiaus, profesinė sąjunga esą reikalauja įtvirtinti darbo užmokesčio augimą siejant jį su keleivių vežimo įkainio indeksavimu. Bendrovė atlyginimų peržiūrą numato ne rečiau kaip 1 kartą metuose Atlygio politikoje, todėl toks reikalavimas niekuo nepagrįstas.

„Šiais metais atlyginimus kėlėme jau 2 kartus ir tam skyrėme virš 6 mln. eurų. Abejoju, ar patys profesinės sąjungos nariai supranta, kad įkainis gali būti taikomas ir į neigiamą pusę, tai yra mažėti. Visgi, siekdami sutarimo teikiame pasiūlymą kolektyvinėje sutartyje užfiksuoti, kad atlyginimai darbuotojams bus ne mažesni nei Vilniaus vidutinis darbo užmokestis“, – sako bendrovės vadovas.

Anot vadovo, kitas atviras klausimas derybose – darbo ir poilsio rėžimo užtikrinimas. Bendrovė siūlo taikyti DK nuostatas, taip pat papildomai derinti reikalingus grafikų pakeitimus.

Neterminuotą streiką Vilniaus autobusų ir troleibusų vairuotojai pradėjo praėjusią savaitę, pirmadienį, VVT administracijai ir profesinei sąjungai nesutariant dėl darbo apmokėjimo sistemos. Į sostinės gatves pirmosiomis dienomis neišvažiavo daugiau kaip pusė autobusų, vėliau pavyko užtikrinti pusę išvažiavimų visuose maršrutuose.

Meras: susitarti galima jau šią savaitę

Vilniaus meras Remigijus Šimašius tiki, kad bendrovė ir darbuotojai gali susitarti jau šią savaitę. Jis pasidalijo informacija, kokie yra esminiai derybų punktai.

„Vilniaus viešojo transporto darbuotojai streikuoja jau savaitę. Per šią savaitę derybos vyksta kasdien, įskaitant ir vadovų konsultacijas savaitgalį. Ieškant kompromiso į priekį pasistūmėta jau neblogai, tačiau dar liko keletas punktų, dėl kurių nesutarta.

Esu tikras, kad abiem pusėms norint, kompromisas gali būti pasiektas jau šią savaitę.

Noriu patikinti, kad iš įmonės reikalaujame, kad keleiviai būtų aptarnaujami pagal aukščiausius standartus, o tai gali padaryti tik mylimi ir gerbiami darbuotojai. Tad tikslai bendri. Šitoje temoje nėra „už“ ir „prieš“ – tikslas vienas: kad vairuotojai turėtų motyvuojančias darbo sąlygas, o vilniečiai – patrauklią paslaugą“, – rašo meras.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Trijų s galia – ne tik naujam „aš“, bet ir sveikoms akims!
Reklama
Televiziniai „Oskarai“ – išdalinti, o šiuos „Emmy“ laimėtojus galite pamatyti per TELIA PLAY
Progimnazijos direktorė D. Mažvylienė: darbas su ypatingais vaikais yra atradimai mums visiems
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas