Interviu apie senus darbus – ne reklama
A.Zuokui VRK teko aiškintis dėl dviejų galimų pažeidimų. Vienas – straipsnis „Lietuvos ryto“ priede „Sostinė“, kuriame jis kalbintas praėjus lygiai 18 metų, kai pirmą kartą tapo meru. Šis tekstas, publikuotas pernai lapkričio 24 dieną, nebuvo pažymėtas kaip politinė reklama. Būtent laikas tapo pagrindiniu argumentu, kodėl, anot A.Zuoko, tai nebuvusi politinė reklama. Apie savo kandidatavimą į Vilniaus merus jis paskelbė tik gruodžio 6 d.
A.Zuokas paaiškinimuose VRK nurodė, kad už straipsnį nebuvo mokėta ir dėl atlygio apskritai nesitarta. Be to, teigiama, kad interviu duotas ir paskelbtas iki A.Zuoko apsisprendimo kandidatuoti į Vilniaus miesto savivaldybės merus 2019 m.
Straipsnis „A.Zuokas: Pažangą stabdo kūrybiškumo stoka“, VRK Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės skyriaus teigimu, „yra naudingas A.Zuokui, nes yra pateikiami faktai apie įgyvendinus projektus ir atliktus darbus, kai A. Zuokas ėjo Vilniaus mero pareigas“. Taip pat „A.Zuokas, pateikdamas faktus, kad jam einant Vilniaus miesto mero pareigas buvo sumažintos Vilniaus miesto skolos, kurios buvo išaugusios išrinkus meru kitą asmenį, bei pateikdamas kritiką apie dabar Vilniaus miesto mero pareigas einantį asmenį, formuoja savo, kaip sėkmingo ir motyvuoto politiko, įvaizdį“.
Tyrimo grupės neįtikino ir teiginys, kad interviu paskelbtas iki A.Zuoko apsisprendimo kandidatuoti į Vilniaus miesto savivaldybės merus 2019 m. Esą nors jis viešai nebuvo apie tai paskelbęs, viešoje erdvėje A.Zuokas buvo įvardijamas kaip kandidatas į Vilniaus merus, be to, savo „Facebook“ paskyroje jau nuo pernai kovo vidurio jis skelbė vaizdo įrašus apie galimybę turėti nemokamą viešąjį transportą Vilniuje, kas vėliau tapo vienu pagrindinių rinkimų programos akcentų. Kovo 3 d. savivaldos rinkimų agitacija prasidėjo lapkričio 7 d.
VRK posėdyje dalyvavęs A.Zuoko atstovas Vydūnas Sadauskas teigė, kad su VRK tyrimo grupės išvada nesutinkama. Jis priminė, kad „Lietuvos rytas“ patvirtino, jog interviu buvo darytas jų iniciatyva. Be to, advokatas pabrėžė, kad nepritaikyta ir išimtis – esą jeigu būtų kalbama apie dabartinius darbus, tai toks straipsnis nebūtų politinė reklama. Interviu nekalbama apie rinkimų programą.
A.Zuokas paaiškinimuose VRK nurodė, kad už straipsnį nebuvo mokėta ir dėl atlygio apskritai nesitarta.
„Visuomenės informavimo etikos komisija nepripažino šio interviu politine reklama. (…) Jeigu tyrimo grupė neatsižvelgia į kompetentingos institucijos išvadas, turėtų bent nurodyti argumentus, kodėl taip nusprendžiama“, – teigė V.Sadauskas.
Tačiau Lina Petronienė, Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės skyriaus vedėja, pastebėjo, kad Visuomenės informavimo etikos komisija tik nurodė, jog tai nebuvo politinė reklama, bet argumentų, kodėl taip nuspręsta, nepateikė.
VRK Vilius Semaška paklausė, galbūt tame pačiame dienraštyje būta panašių interviu su kitais buvusiais kandidatais į Vilniaus merus, į ką L.Petronienė atsakė, kad tokių straipsnių nepastebėta.
VRK nariai, pirmininkei Laurai Matjošaitytei ir V.Sadauskui gana intensyviai padiskutavus, vis dėlto nusprendė, kad šis straipsnis nėra A.Zuoko politinė reklama. Siūlyto sprendimo, kad vis dėlto tai politinė reklama, nepalaikė nė vienas komisijos narys, keturi balsavo prieš, penki – susilaikė.
Vaizdo įrašų tinkamai nepažymėjo
A.Zuokui teks susitaikyti su kitu VRK sprendimu – pripažinta, kad socialiniame tinkle „Facebook“ paskyroje „Zuokas“ atlygintinai skleisti keturi vaizdo įrašai nuo 2018 m. gegužės 17 d. iki gruodžio 5 d. yra A.Zuoko politinė reklama.
VRK svarstė dėl šių vaizdo įrašų: „Nemokamas viešasis transportas Vilniuje?“ 2018 m. gegužės 17 d., „Miegojimas Pilyje“ lapkričio 18 d., „Vilnius mąsto: Švietimas“ lapkričio 30 d. ir „Nemokamas viešasis transportas“ gruodžio 5 d. Komisijos nariai balsavo dėl kiekvieno iš šių įrašų atskirai, tačiau visus pripažino buvus politine reklama.
Pripažinta, kad socialiniame tinkle „Facebook“ atlygintinai skleisti keturi vaizdo įrašai yra A.Zuoko politinė reklama.
Tyrimo grupė, apibendrindama tyrimo metu įvertintą vaizdo įrašų turinį, konstatavo, kad A.Zuoko idėjų ir prioritetinių temų (nemokamo viešojo transporto Vilniuje, plano „Vilnius 2035“, švietimo sistemos tobulinimo), atsispindinčių buvusio kandidato į Vilniaus merus vykdomos rinkimų kampanijos metu skleidžiamoje informacijoje, žymimoje kaip politinė reklama, skleidimas yra „A.Zuoko, kaip politiko ir kandidato, įvaizdžio kūrimas ir propagavimas ir laikytinas politine reklama, nepaisant to, kad dalis įrašų buvo skleidžiama iki politinės kampanijos pradžios, o dalis – jai prasidėjus, tačiau A.Zuokui neužsiregistravus savarankišku politinės kampanijos dalyviu“.
VRK pripažino, kad A.Zuokas feisbuko paskyroje „Zuokas“ atlygintinai skleidė tris įrašus politinės kampanijos laikotarpiu (nuo 2018 m. lapkričio 7 d.), pažeisdamas įstatymą, tai yra „įgydamas turtinių prievolių dėl išlaidų politinei kampanijai, neužsiregistravęs savarankišku politinės kampanijos dalyviu“.
Anot advokato V.Sadausko, šiuose įrašuose nebuvo prašoma ar raginama balsuoti už A.Zuoką. O patys įrašai yra tikrai niekaip nesusiję su politine reklama, nes A.Zuokas esą kalba ne apie rinkimų programą, o apie miestui svarbias problemas, tarkim, viešojo transporto pagerinimą. Dar neįprasčiau, pasak V.Sadausko, yra A.Zuoko miegojimą Gedimino bokšte vertinti kaip politinę reklamą, nes ten tik palinkima ramios nakties ir A.Zuokas tikisi susapnuoti gerų idėjų Vilniaus miestui.
L.Matjošaitytės paklaustas, kodėl tokie įrašai skelbti apmokėjus feisbuke, advokatas atsakė, kad tai nėra draudžiama.