„Ten, kur mums paslaugų trūksta ir jos yra labai reikalingos, jos nebūtų ribojamos, tai yra pirminė sveikatos priežiūra ir slauga, o ten, kur mes turime perteklinį paslaugų teikimą, tai yra ligoninės, aktyviojo gydymo paslaugų teikimas, ten sutarčių sudarymas būtų ribojamas, tam yra nustatomi tam tikri konkretūs kriterijai“, – posėdyje trečiadienį sakė sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga.
Sutartys tarp gydymo įstaigų ir teritorinių ligonių kasų prioriteto tvarka būtų sudaromos su tinkle esančiomis įstaigomis.
„Esminis sprendimas – ar mes norime žlugdyti viešąjį sektorių, susijusį su sveikatos priežiūra?“, – siūlymą aiškino premjeras S.Skvernelis.
Anot A. Verygos, aktyviojo gydymo paslaugas teikiančių įstaigų tinklas negali būti per daug išskaidytas, nes tuomet jis neišsilaiko.
„Jeigu kalbame apie aktyviojo gydymo sektorių, tai iš tikrųjų yra labai brangus sektorius ir jo išskaidymas, išdalinimas, kaip premjeras ir minėjo, tikrai būtų pražūtis valstybei (...). Tinklas yra iš tikrųjų būtinas, nevertinčiau to kaip kažkokios diskriminacijos privataus verslo atžvilgiu“, – dėstė ministras.
Pasak Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) pranešimo, pataisomis siekiama pertvarkyti sveikatos priežiūros įstaigų tinklą šalyje. Siūloma sudaryti teisines prielaidas dabartiniam sveikatos priežiūros tinklui optimizuoti, nustatyti skaidrų ir efektyvų šių gydymo įstaigų valdymo modelį, finansavimą, užtikrinti nepriekaištingą jų vadovų reputaciją.
Projektais siūloma numatyti, kad gydymo įstaigų steigėjais galės būti ir valstybė su savivaldybe, valstybė kartu su universitetu ir savivaldybe, o sveikatos apsaugos ministras tvirtina nacionalinį valstybės ir savivaldybių viešųjų ir biudžetinių įstaigų tinklą.
Siūloma įtvirtinti įstaigų vadovų penkerių metų kadenciją bei nustatyti, kad jie pareigas gali eiti ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Išimtis būtų taikoma tik įstaigoms, kuriose dirba iki dešimties sveikatos priežiūros specialistų, turinčių medicinos ir odontologijos praktikos licenciją. Taip pat siūloma nustatyti, kad viešo konkurso būdu į pareigas skiriami įstaigos vadovas, pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai, universiteto ligoninės statusą turinčių įstaigų sveikatos priežiūros specialistai, vyriausieji finansininkai į darbą būtų priimami įstaigos vadovo kadencijos laikotarpiui. Be to, įstaigų vadovai, vadovų pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai ir vyriausieji finansininkai privalėtų atitikti įstatyme nustatytus nepriekaištingos reputacijos reikalavimus.
Siūloma įteisinti ir galimybę sustabdyti mėnesinės algos kintamosios dalies mokėjimą vadovaujančiajam darbuotojui, kai jam yra pareikšti įtarimai (kaltinimai) dėl nusikaltimo, baudžiamojo nusižengimo valstybės tarnybai, viešiesiems interesams, pareikšti įtarimai dėl korupcinio pobūdžio nusikaltimo, pradėtas tyrimas dėl galimo šiurkštaus viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje, galimo šiurkštaus darbo pareigų pažeidimo.
Be kita ko, siūloma sukurti Sveikatinimo veiklos paslaugų valdymo regionines tarybas, kurios turėtų teikti siūlymus SAM, kaip gerinti sveikatinimo veiklas regionuose. Jos būtų sudaromos iš regiono savivaldybių merų, gydytojų, sveikatos priežiūros, farmacijos įstaigų paskirtų atstovų, šioms įstaigoms atstovaujančių asociacijų, sveikatinimo veiklos srityje veiklą vykdančių verslo ir socialinių partnerių atstovų.
Siūloma, kad šios naujovės įsigaliotų 2019 metų sausio 1 dieną, o pereinamas laikotarpis būtų taikomas įstaigoms, kuriose dirba dešimt ar mažiau sveikatos priežiūros specialistų, turinčių medicinos ir odontologijos praktikos licenciją. Pasikeitusi sutarčių su TLK sudarymo tvarka įsigaliotų 2020 metais.