R.Karbauskis abejoja, kad galėtų būti įkurtas Transporto komitetas
„Viešojo transporto, darnaus judumo plėtrai koordinuoti įsteigsime Transporto komitetą Seime“. Tokį uždavinį vyriausybės programoje išsikėlę valdantieji iškart pradėjo abejoti jo įgyvendinimu. LRT.lt apklausti Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos bei Socialdemokratų partijos atstovai teigia, kad tokio komiteto nė nereikia.
„Komitetas? Negalėčiau dabar atsakyti. Tikriausiai tos dalies nesu įdėmiai perskaitęs. Čia gal komisija turima omeny? Abejočiau, ar galėtų būti komitetas. Bet pakomitetis ar komisija būti galėtų, ir dėl to problemų nekiltų“, – komentavo LVŽS lyderis Ramūnas Karbauskis.
Įkurti tokį komitetą sumanęs LVŽS pirmininko pavaduotojas, Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto vicepirmininkas Tomas Tomilinas teigia, kad tokia formuluotė buvo LVŽS programoje, o „jei išliko vyriausybės programoje, tikriausiai kalbama apie pakomitetį“.
„Išliko vyriausybės programoje? Mes turėjome politinę nuostatą, kad būtų logiška turėti ir komitetą. Dabar diskusijos dėl komitetų įvyko, ir to pasiūlymo mes nepateikėme. Vyriausybė negali užsiimti Seimo komitetų tvarkymu, matyt, čia techninė klaida. Čia, žinoma, kalba eina apie pakomitetį. Dabar vyksta diskusija dėl vienos iš Seimo komisijų darbotvarkės praplėtimo. Gali būti Energetikos komitete, kuris apimtų ir darnią plėtrą, tai ten įeitų ir transportas. Bent jau tokia yra mintis“, – LRT.lt aiškino T.Tomilinas.
Pasak jo, realiausia, kad toks pakomitetis galėtų būti įkurtas per pusmetį: „Tai dabar tikrai nėra pirmas prioritetas darbotvarkėje. Duokite pradėti dirbti vyriausybei. Susisiekimo ministras suburs komandą, suformuos priemonių planą ir tada bus aišku. Iš Seimo pusės yra akivaizdi problemos konstatacija.“
Kam apskritai to reikia
LVŽS pirmininko pavaduotojas T.Tomilinas teigia, kad Seime niekas nesirūpina transportu ir esą nėra transporto politikos priežiūros.
„Nors tuo klausimu yra net atskira ministerija, bet Seime – toks apsileidimas... Nėra nei parlamentinės kontrolės ir strateginės vizijos, nei kasdienio rūpesčio tokiais dalykais, kaip saugus eismas, viešasis transportas, šešėlinės ekonomikos problemos, susijusios su automobilių verslu. Yra didžiulės problemos, galima ištraukti iš šešėlio pinigus. Tikrai yra labai daug erdvės darbui, o Seime niekas to nedirba. Tai yra sena idėja, jau prieš penkerius metus galvojau apie šią spragą. Šiuo metu ieškome racionalių sprendimų, kaip ją užpildyti nekuriant naujų institucijų“, – idėją aiškino T.Tomilinas.
Vilniuje viešasis transportas miršta, ir taip neturi būti civilizuotoje europietiškoje sostinėje, – pridūrė T.Tomilinas.
Parlamentaro teigimu, viešasis transportas Lietuvoje merdi ir esą nėra jokios vizijos ir strategijos. „Vilniuje viešasis transportas miršta, ir taip neturi būti civilizuotoje europietiškoje sostinėje“, – pridūrė T.Tomilinas.
Savo ruožtu R.Karbauskis teigė, kad viešasis transportas Lietuvoje neturėtų būti privatizuojamas ir reikia sukurti sistemą, kuri veiktų efektyviai ir kuria žmonės naudotųsi.
„Pateiksiu pavyzdį. Dvi ministerijos turėtų būti iškeltos į Kauną. Turi būti labai gerai organizuotas transporto ryšys, kad tie žmonės, kurie važiuotų dirbti iš Vilniaus į Kauną traukiniais, vėliau galėtų rinktis kitas transporto priemones, ir viskas būtų darnu“, – aiškino LVŽS lyderis.
Kaip teigia T.Tomilinas, yra didžiulis apsileidimas valstybės strategijų lygmenyje, ir niekas nesirūpina viešuoju transportu, taip pat – transporto politika ilgalaikėje perspektyvoje.
„Transportas yra toks individualus reikalas... Kiekvienas turi po mašiną ir tiek žinių. Kažkas rūpinasi keliais, bet transporto vystymosi, nėra jokių minčių apie pažangą ir tai yra didžiulė problema. Pavyzdžiui, pakalbėkime apie oro pagalves. Jūs man pasakykit, kiek mašinų Lietuvoje neturi oro pagalvių? Didžiuliai skaičiai. Ar nemanot, kad tai yra problema, jei per metus žūsta 200 žmonių?“ – klausė T.Tomilinas.
LRT.lt pasiteiravus, į kokią šalį norima lygiuotis, T.Tomilinas atsakė, kad tai yra Norvegija. „Ji būtų pavyzdys. Kažkada domėjausi jų programa, valstybės politikos strategija. Jų vizija aiški – 0 žmonių, žūstančių per metus keliuose“.
Pasak T.Tomilino, transporto pakomitetis ar komisija rūpintųsi viešuoju transportu, eismo saugumu, automobilizacijos mažinimu ir šešėliu. „Per Lietuvą eina didžiulis panaudotų automobilių srautas. Tai reikia išnaudoti kaip galimybę gauti pajamas ir tapti konkurencinga valstybe, o ne palikti šešėlį“, – aiškino parlamentaras.
LVŽS pirmininko pavaduotojo perklausus, ar tam neužtenka Susisiekimo ministerijos ar kitų institucijų, kalbėjo: „Užtenka, bet valstybėje yra atsvarų ir balanso sistema. Jei yra padalinys, kuris tuo rūpinasi Vyriausybėje, turi tam būti dėmesys ir Seime, nes taip funkcionuoja parlamentarizmas. Jei Seime rūpinsis tik švietimu, o niekas nesidomės susisiekimu – tai yra blogai, nėra atsvaros, parlamentinės kontrolės.“
R.Sinkevičius: nieko papildomai kurti nereikia
Buvęs susisiekimo ministras socialdemokratas Rimantas Sinkevičius įsitikinęs, kad jokio Transporto komiteto Seime nereikia. Jis taip pat abejoja ir pakomitečio reikalingumu. Jo teigimu, viskas priklausytų nuo to, kiek biudžete tam būtų numatyta pinigų. Iki šiol esą buvo susitvarkyta ir be pakomitečio.
„Aš labai abejočiau jo reikalingumu ir funkcijomis. Tam yra Ekonomikos komitetas, ir to visiškai užtenka“, – LRT.lt kalbėjo R.Sinkevičius.
Jo žodžiais, tokio pakomitečio tiesiog nereikia, o tas funkcijas puikiai atlieka Susisiekimo ministerija. „Pagaliau yra Lietuvos automobilių kelių direkcija, regiono keliai, savivaldybių padaliniai... Struktūra yra nemaža, ji funkcionuoja ir yra aprūpinta technika.
Nežinau, kokius politinius klausimus galėtų spręsti pakomitetis. Ar pradėtų spręsti, kuriuos kelius reikia asfaltuoti, o kurie – palauks? Eiles sudarinės? Yra nustatyti aiškūs kriterijai, tam yra Kelių ir transporto tyrimo institutas, kuris nustato eismo intensyvumą“, – dėstė R.Sinkevičius.
Buvusio susisiekimo ministro teigimu, vieno bilieto idėja esą taip pat nėra respublikinio masto klausimas, o tai esą savivaldybių reikalas.
„Niekas nedraudžia merui ar administracijos direktoriui parodyti iniciatyvą ir pasakyti, kad nori kurti vieningą bilietą. Galima prie vieno stalo susodinti su „Lietuvos geležinkeliais“. Pagaliau – užsakyti studiją, jei reikia.
Komitetas ar pakomitetis Seime turėtų spręsti strateginius sprendimus. Jo nėra tikslas dalyvauti kokioje nors konkrečioje veikloje. Seimo tikslas – nustatyti politiką. Nematau labai didelės vietos pakomitečiui. Nežinau, gali jie kurti, bet man atrodo, kad tai – perteklinis daiktas“, – LRT.lt komentavo R.Sinkevičius.