Valdantieji su Vyriausybe priešakyje susiduria su dar viena rimta krize – šįsyk ji susijusi su JAV sankcionuota Baltarusijos trąšų gamintoja – įmone „Belaruskalij“.
Nepaisant JAV, strateginės Lietuvos partnerės, sankcijų, šios bendrovės kroviniai „Lietuvos geležinkeliais“ tebekeliauja ir keliaus artimiausiu metu į Klaipėdos uostą.
Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų lyderis, Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis, taip pat Laisvės partijos deleguotas susisiekimo ministras Marius Skuodis prabilo apie tai, kad yra pasiryžę palikti savo pareigas, jeigu taip nuspręstų premjerė Ingrida Šimonytė. Ji sprendimą dėl to pažadėjo kitą savaitę.
Taip pat naujas aukštumas pasiekė ir savotiškas Seimo URK pirmininko Ž.Pavilionio ir prezidentūros konfliktas.
Apie visa tai portalo 15min videolaidoje „15/15“ – pokalbis su Seimo URK pirmininku Žygimantu Pavilioniu.
Beda pirštu į „Lietuvos geležinkelius“
– Pirmiausia norėčiau užduoti klausimą apie situaciją dėl Baltarusijos trąšų gamintojos – bendrovės „Belaruskalij“ krovinių tranzito. Kaip atsitiko, kad tokia situacija vis tik ėmė ir susiklostė?
– Na, daug tokių situacijų šiaip esu matęs, daug panašių problemų integruodamiesi į Vakarus įveikėme, buvo labai daug lobistinių grupių, kurios priešinosi integracijai, raudojo, blokavo kelius. Šiandien laimingi žmonės remia tuos vakarietiškus tikslus.
Na, o kalbant apie „Lietuvos geležinkelius“, tai kaip čia pasakyti švelniau.
Tai buvo labai įtakinga organizacija, ir per tuos 30 metų, kiek aš mačiau ją vienomis ar kitomis fazėmis, ją buvo gana sunku suvaldyti. Kartais nesuprasi, kam ji dirbdavo.
Ten įsikurdavo įvairių partijų ar šiaip įtakingų žmonių grupės, kurios dažnai vežiodavo tuos daiktus į vieną ar į kitą pusę nelabai derindami su lietuviška valstybe, tai manau, kad atėjo laikas.
Jeigu jau matome, kad šita kompanija turi tokią įtaką, netgi išimtis valstybės politikai, tai laikas išsiaiškinti, kas ten vyksta.
– Kaip aš suprantu, jūs atsakomybę matote būtent „Lietuvos geležinkelių“ pusėje. Bet, sakykite, kaip politinė atsakomybė? JAV sankcijos ne per dieną įvestos, kurį laiką buvo žinoma. Kur ta politinė atsakomybė ir kur ministerijų – Susisiekimo, Užsienio reikalų – koordinavimo mechanizmas? „Lietuvos geležinkeliai‘ nėra privati bendrovė, o valstybės valdoma įmonė.
– Aš iš tų žmonių, gal čia mano diplomatinė patirtis lemia, ar gebėjimas derinti kartais ir nesuderinamus dalykus, kurie visą laiką įpratę žiūrėti per pozityvą. Išnaudokime šitą krizę sprendimui.
Per 30 metų mes nenutraukėme režimo finansavimo, kuris faktiškai vyko per mūsų uostą. Taip? 20 proc. pasaulio trąšų.
Kad ir kiek čia buvo įvairių ministrų, daug gražių kalbų, Seimo pareiškimų, o režimą finansavome. Ir dabar, kai vyko revoliucija, kai matome, kad žmonės susodinti, praktiškai išnaikinta laisvė totaliai, išdeginta žemė, šalis beveik aneksuota Rusijos, dar grasina Ukrainai ir mums, šaudo migrantais, na gal atėjo laikas sustabdyti?
Šiandien žiūrėkime į Seimą – taip, daug kritikos, džiaugiuosi, kad opozicija tvirtais balsais remia transatlantinę partnerystę, Ameriką, reikalauja įvesti sankcijas. Tai pasinaudokime ta proga.
– Tai kodėl nepasinaudota proga buvo iki šiol? Buvo žinoma apie JAV sankcijas seniai.
– Iš tikrųjų klausimas išlieka, kodėl susisiekimo ministras vakar ar užvakar kreipėsi į Vyriausybę apsvarstyti šį klausimą nacionalinio saugumo kontekste. Nes jeigu mes priimtume sprendimą, kad tai prieštarauja mūsų nacionalinio saugumo interesams, manau, kad valstybės valdoma įmonė galėtų tai sustabdyti.
Bent įvardinti laikotarpį, kai tai bus sustabdyta, ir pranešti Vašingtonui: na, šiek tiek uždelsėme, turėjome reikalų ir su Kinija, ir su migrantais, supraskite. Jie tikrai supras, bet reikia apsisprendimo.