Šeštadienį Seimo neeiliniame posėdyje parlamentarai spręs dėl VRK nario Viliaus Semeškos, kurį yra delegavusi opozicinė Tėvynės Sąjunga-Lietuvos krikščionių demokratų partija.
Seimo valdančiosios koalicijos atstovai siekia jį pašalinti iš VRK. Ant nepasitikėjimo projekto pasirašė 45 Seimo nariai, priklausantys Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos, Lietuvos socialdemokratų darbo partijos ir „Tvarkos ir teisingumo“ frakcijoms.
Jie kaltino V.Semešką pateikus neteisingą informaciją apie išsilavinimą ir buvusią darbovietę.
Pats V.Semeška teigė, kad jo interesų deklaracijoje įrašytas buvusios darbovietės trumpinys yra ne klaidinanti informacija, o paprasčiausias informacijos supaprastinimas.
Dėl jo likimo Seimas turėtų apsispręsti šeštadienį popiet.
Apie tai pasisakė buvęs VRK vadovas Zenonas Vaigauskas. Socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje jis sukritikavo LVŽS politikų bandymus išmesti iš Komisijos opozicijos atstovą.
„Tai unikalus precedentas. Iki šiol nei vienas VRK narys nebuvo šalintas iš komisijos tokiais ar panašiais motyvais. Užsienio valstybėse? Netgi Rusijoje. Baltarusija, būtų išimtis. Ten prezidentas savo veiklos pradžioje 1996 m. nušalino rinkimų ir referendumo komisijos pirmininką“, – rašė Z.Vaigauskas.
Visą Zenono Vaigausko komentarą skaitykite čia (kalba netaisyta):
„Tai, kad valdanti dauguma išvaro opozicijos pasiūlytą VRK, nepriklausomos ir kolegialios institucijos narį savaime yra blogai.
Tai, kad komisijos narys nuo opozicijos trukdo komisijos darbui, nedirba, kelia nepagrįstus reikalavimus, nori apmokėjimo vien už buvimą komisijoje ir taip toliau - nesvarbu kiek tai būtų pagrįsta, nesvarbu ar tai teisėta ar ne, gal būt tai visiškai teisingi kaltinimai, bet tai negali būti pagrindas daugumai priimti sprendimą ar tas narys tinkamas būti komisijoje. Tokį sprendimą, jeigu randa tam pagrindą, turi priimti partija pasiūliusi komisijos narį. Beje, tai yra ir VRK įstatyme numatyta.
O daugumai rūpintis komisijos nario, turinčio neginčijamą aukštąjį išsilavinimą, viduriniu išsilavinimu - skamba keistokai. Kaip ir kaltinti dėl pralaimėtos civilinės bylos. Ar kaltinti buvusios darbovietės maskavimu klaidingai rašant jos pavadinimą.
Ar yra reiškiami esminiai kaltinimai komisijos nariui, kuriems jį pasiūliusi partija turėtų tik pritarti? Teismo sprendimo dėl komisijos nario pripažinimo kaltu klastojus dokumentus ar darius kokią nors nusikalstamą veiką - nėra. Baudžiamojo ikiteisminio tyrimo - nėra. VTEK sprendimo - nėra. Seimo kontrolieriaus išvados apie biurokratinius, nepagrįstus ir neteisėtus veiksmus - nėra. VRK kreipimosi į Seimą dėl trukdymo komisijos darbui - nėra. Nežinau, gal yra VRK vadovybės žodiniai ir slapti skundai? Bet apie tokius skundus niekas nepraneša.
Tai unikalus precedentas. Iki šiol nei vienas VRK narys nebuvo šalintas iš komisijos tokiais ar panašiais motyvais. Užsienio valstybėse? Netgi Rusijoje. Baltarusija, būtų išimtis. Ten prezidentas savo veiklos pradžioje 1996 m. nušalino rinkimų ir referendumo komisijos pirmininką. Netrukus komisijos pirmininkas buvo nužudytas. Gimė paskutinė to laikotarpio Europoje diktatūra.
Jeigu, yra norima pasitikėti rinkimų rezultatais, Vyriausioji rinkimų komisija, turi likti nepriklausoma kolegiali institucija. Jos veikla turi būti skaidri ir suprantama visiems rinkimų proceso dalyviams. Yra pasaulyje ir Europoje kitas rinkimų organizavimo kelias pramintas 18 - 19 amžiuje, pavesti rinkimus vykdyti Vyriausybei atskaitingai institucijai, sudarytai iš rinkimų organizavimo profesionalų (Vokietija, Austrija ir kt.). Bet Lietuvoje prieš šimtą metų buvo pasirinktas nepriklausomos institucijos, sudarytos iš įvairių politinių jėgų atstovų - Vyriausiosios rinkimų komisijos sudarymo kelias. Tas kelias liko įtvirtintas ir dabartinėje Lietuvos Konstitucijoje ir Konstitucinio Teismo sprendimuose. Kelias modernesnis, bet užtikrinantis platesnį pasitikėjimą rinkimų rezultatais.
Tai, kad komisijos narys yra rakštis komisijoje, neturėtų būti pagrindu jį šalinti. Atvirkščiai, tai turėtų būti impulsas ieškoti aiškesnių ir tikslesnių, o svarbiausia bendrų komisijos sprendimų.“