Tokias naujausias žinias LRT.lt perdavė Susisiekimo ministerijos Transporto avarijų ir incidentų tyrimo skyriaus vedėjas Bronius Merkys, kuris vadovauja specialiajai ministerijos komisijai An-2, patyrusio avariją gegužės 16 d. maždaug 140 kilometrų nuo Palangos krantų, aplinkybėms bei priežastims ištirti.
Kaip tik šiuo metu esu tos medžiagos, kurią iš jūros dugno pargabeno Nyderlandų specialistų robotai, peržiūroje. Įrašų trukmė – daugiau nei valanda laiko“, – sakė LRT.lt 14 valandą B. Merkys.
– Gal naujausiuose įrašuose galima įžvelgti ir antrojo lakūno Alvydo Selmistraičio palaikų siluetą?
– Kol kas nesimato.
– Ar gali taip būti, kad jo palaikų lėktuve nėra?
– Labai tikimės, kad, išsamiau išnagrinėję įrašus, rasime ir antrojo lakūno palaikus.
– Kas trukdo patvirtinti arba paneigti, jog antrojo lakūno lėktuve nėra?
– Tiesiog nesimato, o robotai į lėktuvo vidų įplaukti negali.
– Šiandien pasigirdo, esą lėktuve aptikta daug pašalinių daiktų? Ar tai – tiesa, ir kokie tie daiktai?
– Negalėčiau patvirtinti, jog šios žinios teisingos. Dabar, peržiūrinėdamas vaizdo įrašus, jokių pašalinių daiktų, kurių neturėtų būti skrydžio metu, nepastebėjau. Paprastai lėktuve turi būti kaladėlės, skirtos pastatyti po ratais, šturvalų fiksatoriai. Lyg matosi, kad yra įrenginys, skirtas lėktuvui patraukti žemėje iš vienos vietos į kitą. Matosi dar kažkokių daiktų, tačiau teigti, jog jie – pašaliniai, dar per anksti.
– Gal jau pamatėte, ar buvo lėktuve gelbėjimosi plaustas?
– Dar nepamačiau. Į šį klausimą galima bus, ko gero, atsakyti, kai lėktuvą apžiūrės narai.
– Ar lėktuve aptiktas lakūnas Adolfas Mačiulis buvo su gelbėjimosi liemene?
– Į šį klausimą taip pat dar negalėčiau atsakyti.
– Kada prasidės ir ar apskritai bus vykdoma lėktuvo ištraukimo operacija?
– Bet kuriuo atveju lėktuvas bus traukiamas, kad galima būtų ištraukti lakūnų kūnus. Ar bus ištrauktas ir lėktuvas į žemės paviršių, priklausys nuo oro sąlygų. Šiuo metu oras tam nepalankus. Šiąnakt laivas vėl išplauks į jūrą. Tam, kad galima būtų pradėti lėktuvo ištraukimą, jūros bangavimas turėtų būti itin mažas.
– Kaip bus ištraukti lakūnų kūnai, jei lėktuvo iškelti į žemės paviršių vis dėlto nepavyktų?
– Pakėlus lėktuvą iki tam tikro aukščio, su specialia įranga ners iš Nyderlandų atvykę narai ir kūnus ištrauks iš lėktuvo. Tik po to bus sprendžiama, ką toliau su tuo lėktuvu daryti.
– Per kiek laiko galėtų baigtis lakūnų ištraukimas?
– Jei oro sąlygos leis, prireiks maždaug trijų dienų.
– Kokių naujienų sužinojote, peržiūrinėdamas praėjusios nakties filmavimo medžiagą iš jūros dugno?
– Šiokių tokių naujienų yra, tačiau apie jas kalbėti negaliu, nes tai – konfidenciali informacija, susijusi su ikiteisminiu tyrimu.
– Ar jau visiškai atmesta lėktuvo katastrofos versija, esą jį galėjo kažkas pašauti?
– Man ši versija labiau asocijuojasi su fantastikos sritimi.
– Vadinasi, darytina išvada, jog lėktuvas nukrito dėl technikos gedimų arba dėl pilotų klaidų?
– Kol tyrimas nebaigtas, savo nuomonės reikšti negalėčiau, nors ją ir turiu. Norėčiau, kad ji būtų pagrįsta tyrimo faktais.
– O gal jau galima atsakyti į klausimą, ar galima buvo lakūnus išgelbėti, ar jie žuvo tą pačią minutę, kai lėktuvas paniro po vandeniu?
– Tokių kategoriškų išvadų dar negalima daryti, bet, jei pamatysime, kad abiejų lakūnų kūnai – lėktuvo viduje, tuomet galėsime pasakyti, jog išgelbėti nebuvo jokių galimybių. Samprotaujant teoriškai, jų išsigelbėjimo galimybės buvo labai minimalios. Jei lėktuvas liečia vandenį, jis beveik visada apsiverčia. Šiuo atveju matosi, kad lėktuvas į vandenį buvo patupdytas labai profesionaliai. Panašu, kad jis vertėsi, bet minimaliu greičiu, nes matosi nedaug jo pažeidimų. Jūros dugne lėktuvas šiuo metu pasviręs maždaug 45 laipsnių kampu ir įsmigęs į dumblą priekine dalimi. Vaizdžiai pasakius, lakūnų gelbėjimosi aplinkybės buvo tokios, lyg, apvertus kambarį aukštyn kojomis, jame esantys žmonės turėtų per kelias minutes rasti galimybių iš jo išsivaduoti.