Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Paaugliai – išmaniųjų telefonų kartos vedliai?

Sunku patikėti, jog pirmieji išmanūs telefonai buvo pradėti kurti prieš kelis dešimtmečius. Tiesa, jų išvaizda šiek tiek priminė futuristinius „ateities“ mobiliuosius telefonus, kuriuos vis dar galima išvysti senajame kine. Tai buvo sensacinga naujovė, kainavusi didžiulis pinigus, prieinama tik tam tikrai rinkos daliai. Minint išmaniojo telefono eros 20-metį, kyla pamąstymai, kaip šio daugiafunkcinio mobiliojo įrenginio įėjimas į rinką pakeitė žmogaus kasdienybę.
Jaunimas naudojasi mobiliaisiais telefonais
Išmanusis telefonas / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Pati pirmoji išmaniojo telefono idėja buvo numatyta praeito amžiaus 8-tojo dešimtmečio viduryje.

Tačiau ši vizija buvo įgyvendinta tik praėjus beveik 20 metų, kai IBM 1992 m. parodos metu pristatė „Simon Personal Communicator“ (arba kitaip „Angler“) – pirmąjį išmaniojo telefono prototipą.

Nors šis aparatas tuo metu techniškai dar nebuvo vadinamas „išmaniuoju“, tačiau savo funkcine prasme tai neabejotinai buvo pirmasis tokio tipo mobilusis telefonas.

„Simon Personal Communicator“ turėjo vienspalvį liečiamąjį ekraną, rašiklį ir įkrovimo stovą. Galimybių prasme šis telefonas jau gebėjo apjungti keletą mobilaus telefono ir kišeninio asmeninio kompiuterio funkcijų.

Prognozuojama, jog per 2014 m. išmaniųjų telefonų vartotojų skaičius išaugs iki 1.75 bilijono. Tai – beveik ketvirtis viso pasaulio gyventojų

Juo buvo galima gauti ir išsiųsti faksimiles, sudaryti užduočių sąrašą, surašyti kontaktus, matyti el. pašto sąrašus, naudotis kalkuliatoriumi ir atlikti kitas nesudėtingas užduotis.

Deja, po poros metų į prekybą paleistas telefonas nesusilaukė didžiulė vartotojų dėmesio. Viena vertus, dėl ganėtinai didelės savo kainos: šio telefono kaina (pasirašant 2 metų sutartį) siekė 899 JAV dolerius.

Kita vertus, bevielio ryšio operatoriai tuo laiku dar nebuvo pajėgūs susidoroti su tokiais intensyviais informacijos kiekiais, kurių reikalavo mobilusis aparatas.

Be to, aparatas turėjo viena didžiulį minusą – jį reikėjo įkrauti kas valandą. Ir nors vėliau šiam modeliui buvo pritaikyti nuolaida, vis dėlto buvo sunku įtikinti žmones pirkti šį brangų mobilųjį telefoną, kurio baterija atlaikydavo vos vieną valandą.

VIDEO: World's oldest smartphone to go on display

Mobili industrija po 20 metų

Šįmet buvo paminėtos simbolinės išmaniojo telefono sukaktuvės – nuo „Simon Personal Communicator“ pasirodymo rinkoje praėjo lygiai 2 dešimtmečiai.

Vienas ryškiausių pokyčių – interneto ir bevielio ryšio plėtra. Remiantis internetsociety.org paskaičiavimais, 2015 m. interneto vartotojų skaičius turėtų išaugti iki 3 bilijonų.

Tačiau 1990 m. pradžioje prieigą prie interneto turėjo vos 3 milijonai pasaulio gyventojų (virš 70 proc. jų – JAV gyventojai).

Rich Guidotti, tarptautinės „AT&T's“ telekomunikacijų korporacijos viceprezidentas, turėjęs garbę pristatyti „Simon Personal Communicator“, teigė, jog tuo laikmečiu, kada buvo pradėta vystyti naujosios kartos telefonų technologija, interneto tiekėjai orientavosi daugiausia į verslo sektorių.

būtent paaugliai, kurie yra imlūs naujovėms, neretai ir nubrėžia naujas vartojimo gaires, kurioms besivystant, jas po truputį perima ir suaugusieji

„Erdvės, kurios buvo tiekiamas interneto ryšys (daugiausia – keliuose), kaip taisyklė buvo skirtos verslo atstovams, kurie naudojosi mobiliojo ryšio aparatais“ – pastebi R.Guidotti.

Elektroninis paštas, kurį šiandien turi susikūręs ko ne kiekvienas interneto vartotojas, tuo metu buvo tik ankstyvoje plėtros stadijoje.

„Šiandien mes siekiame turėti internetą ne tik telefone, bet ir televizoriuje, foto kamerose bei kituose įvairaus panaudojimo spektro įrenginiuose ar atvirose erdvėse, kuriose bevieliu ryšiu gali naudotis daugiau 80 000 vartotojų“ – teigia telekomunikacijų korporacijos viceprezidentas.

Prognozuojama, jog per 2014 m. išmaniųjų telefonų vartotojų skaičius išaugs iki 1.75 bilijono. Tai – beveik ketvirtis viso pasaulio gyventojų.

„eMarketer“ duomenimis vis daugiau paprastų mobiliųjų telefonų vartotojų renkasi išmaniuosius aparatus, kadangi jie tampa vis labiau įperkami. Vadinasi, patrauklesni ir prieinamesni vartotojui.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Mobiliojo telefono išradėju vadinamas Martinas Cooperis.
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Mobiliojo telefono išradėju vadinamas Martinas Cooperis.

Jaunoji karta – labiau linkusi išmėginti naujoves

„Pew Research Center“ 2012 m. atliktos apklausos (JAV), kurios metu buvo apklausti 802 paaugliai (12 – 17 metų amžiaus), duomenimis net 78 proc. paauglių turi mobiliuosius telefonus iš kurių beveik pusė (47 proc.) – išmanieji.

Apklausų, vykdomų nuo 2006 m., rodikliai byloja, jog net 95 proc. JAV paauglių naudojasi internetu.

Tyrimo metu buvo pastebėta, jog ilgą laiką stacionaria interneto prieiga naudojęsi paaugliai ėmė keisti savo vartojimo įpročius – vis dažniau naudotis mobiliu („nešiojamu“) interneto ryšiu.

Įdomu pastebėti, jog būtent paaugliai, kurie yra imlūs naujovėms, neretai ir nubrėžia naujas vartojimo gaires, kurioms besivystant, jas po truputį perima ir suaugusieji.

Tačiau kokį poveikį išmaniųjų telefonų naudojimas daro jaunimui?

„Dalis žmonių akcentuoja interneto atnešamos neigiamos informacijos plėtrą. Tačiau mokslinių tyrimų, galinčių nustatyti išmaniųjų telefonų naudą žalą paaugliams, kol kas šiuo klausimu trūksta“ – pastebi Groningeno universiteto Socialinės psichologijos magistrantūros studijų absolventas Mindaugas Savickas.

„Mano požiūriu, išmanusis telefonas, turintis interneto prieiga, suteikia galimybę domėtis pasaulio naujienomis, puoselėti savo hobius. Galų gale, vystyti kūrybingumą, naudojant muzikos kūrimo ar fotografijos retušavimo aplikacijas“ – teigia pašnekovas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?