15 diena važiuoja! Metinė prenumerata vos 7,99 Eur+DOVANA
Išbandyti
Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Agnė Gaižauskienė: Ar skaidresnė farmacijos pramonė įkvėps kitus sektorius?

LR Seimas pritarė naujoms Farmacijos įstatymo pataisoms, pagal kurias visos Lietuvoje veikiančios farmacijos kompanijos nuo šiol privalės atskleisti informaciją apie bet kokią paramą medikams, gydymo įstaigoms ir farmacijos specialistams.
Agnė Gaižauskienė
Agnė Gaižauskienė / Asmeninio archyvo nuotrauka
Temos: 2 Farmacija Seimas

Esame pirmasis sektorius Lietuvoje, kuris imasi tokių bendradarbiavimo viešinimo priemonių, jau seniau taikomų Vokietijoje, Danijoje, Švedijoje, Italijoje ir kitose pažengusiose šalyse. Tai didelis žingsnis į priekį, siekiant ne tik didinti skaidrumą, bet ir auginti visuomenės pasitikėjimą.

Šio sprendimo siekėme nuo 2016 metų, tuomet Inovatyvios farmacijos pramonės asociacija (IFPA) kartu su kitais vaistų gamintojais žengė pirmuosius žingsnius ir remiantis Europine praktika ėmėsi savanoriškai viešinti bendradarbiavimo vertes. Pernai Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) inicijavo Farmacijos įstatymo pataisas ir taip padėjo reikšmingą pamatą, siekiant pokyčių, kuriuos turime šiandien.

Bendradarbiavimo verčių viešinimas parodys, kiek farmacijos kompanijos investuoja į klinikinius tyrimus, kuriuose Lietuvos pacientai gali gauti naujausius vaistus, taip pat mokslines konferencijas bei kitas veiklas, kurios prisideda prie gydytojų kvalifikacijos kėlimo. Tai turi labai didelę reikšmę tam, kad šalies pacientams pagalbą suteiktų aukštą kvalifikaciją turintys specialistai, išmanantys naujausias gydymo gaires.

Tai, kas prieš keletą metų prasidėjo kaip savireguliacija, šiandien tampa visuotinai priimta įstatymo nuostata, kuri padės užtikrinti visiškai skaidrų sveikatos priežiūros sektoriaus dalyvių bendradarbiavimą. Tai reiškia, kad kiekvienas atvejis, kuomet sveikatos priežiūros specialistui farmacijos kompanija suteiks paramą, privalės būti viešinamas.

Svarbu atkreipti dėmesį, kad toks bendradarbiavimo viešinimas turės labai didelės įtakos šalies pacientams – kartu su įstatymo pataisomis atsiranda galimybė gerinti inovacijų prieinamumą Lietuvoje.

Viešinimas suteikia galimybę įvertinti ir farmacijos kompanijų suteikiamą ekonominę naudą bei pridėtinę vertę Lietuvai.

Viešai skelbiant informaciją apie kompanijų skirtą finansavimą galėsime identifikuoti tas terapines sritis, kurių gydytojai tobulėja daugiausiai ir kuriose yra didžiausias inovacijų proveržis. Jas identifikavus ir atsiradus dar didesniam pasitikėjimui tarp industrijos dalyvių ir valdžios institucijų, bus pakloti tvirti pamatai ateities dialogui dėl inovatyvių gydymo metodų prieinamumo gerinimo.

Viešinimas suteikia galimybę įvertinti ir farmacijos kompanijų suteikiamą ekonominę naudą bei pridėtinę vertę Lietuvai. Pavyzdžiui, 2018 metais bendros IFPA narių bendradarbiavimo su Lietuvos medikais apimtys siekė 9,8 mln. eurų.

Didžiausia šių investicijų dalis – daugiau kaip 4,1 mln. eurų – buvo skirti moksliniams tyrimams ir plėtrai. Šiuo metu yra kuriama apie 7000 naujų vaistų, todėl šios investicijos turi didelę reikšmę, siekiant atrasti dar efektyvesnius gydymo metodus ir užtikrinti jų prieinamumą Lietuvos pacientams.

Sveikatos priežiūros specialistai iki šiol galėjo savo nuožiūra skelbti apibendrintą, nuasmenintą informaciją. Tačiau 2018 metais net 87 proc. medikų sutiko atskleisti individualius duomenis apie asmeniškai gautas vertes. Tai rodo, kad sveikatos priežiūros specialistai taip pat yra suinteresuoti didinti sektoriaus skaidrumą šalyje.

Visuomenei svarbus ne tik farmacininkų ir medikų bendradarbiavimas, atvirumo norisi ir kitose srityse. Atskleidimo kodeksą pasirašiusios farmacijos kompanijos kartu su Sveikatos apsaugos ministerija buvo pirmieji, parodę pavyzdį siekiant skaidrumo. Tikimės, jog šis pavyzdys įkvėps ir kitus sektorius.

Agnė Gaižauskienė yra farmacijos pramonės asociacijos (IFPA) direktorė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais