Toks požiūris leidžia patekti net į tas rinkas, kurios, atrodo, perpildytos ir seniai padalytos. Kaip pavyzdį galima paminėti šeimos restorano „Jurgis ir drakonas“ istoriją. Užuot kepę populiariuosius mėsainius, dėl kurių iš proto eina sostinės valgytojai, restorano įkūrėjai pasiūlė... picos.
Picos, kurios, atrodė, jau atsivalgėme į valias, ir kurios auksiniai laikai Lietuvoje jau pasibaigę. Klaidingas sprendimas? Anaiptol. Restorano kūrėjai pasiūlė to, ko Lietuvos picerijose išties trūko – autentiškos neapolietiškos picos. Kitokia koncepcija leido restorano kūrėjams greitai pereiti į plėtros fazę – vos per metus verslo naujokai išaugo iki trijų restoranų tinklo ir, panašu, kad plėtra tuo nesibaigs.
Mąstyk šiek tiek kitaip, elkis šiek tiek kitaip – tuomet į tave atkreips dėmesį ir pastebės pirkėjai.
Poreikį išsiskirti, kaip svarbų faktorių įmonei siekiant įsitvirtinti rinkoje, įvardija ir verslo senbuviai, daugiau nei dvi dešimtis metų veikianti pieno perdirbimo įmonė „Vilkyškių pieninė“. Mąstyk šiek tiek kitaip, elkis šiek tiek kitaip – tuomet į tave atkreips dėmesį ir pastebės pirkėjai.
Taip mąstydama įmonė prieš kelerius metus ant savo šviežių produktų pakuočių patupdė juodą katiną ir ėmėsi aktyvios rinkodaros. Kitoniškumas pasiteisino – nauja įmonės produkcija tapo matoma prekybos lentynose, o juodas katinas atpažįstamas ir mėgstamas pirkėjų.
Kita vertus, kitoniškumas ne visada yra raktas į garantuotą verslo sėkmę ir jo plėtrą. Žinoma daug pavyzdžių, kai įdomia idėja sužibę verslo naujokai po kiek laiko tyliai užgęsta, o kitų pasiūlyta nuobodesnė idėja išauga iki tarptautiniu mastu eksportuojančios įmonės.
Pritrūko užsispyrimo, žinių, sėkmės? Taip, viso to reikia verslo startui. Tačiau viską pradėti reikėtų nuo verslo strategijos. Nuo pat pirmųjų žingsnių tiksliai žinoti ne tik, kur esi čia ir dabar, bet ir kur nori būti po trejų-penkerių metų ir kaip ketini tai pasiekti.
Apie verslo vystymą ir plėtrą verslo naujokai turėtų pradėti galvoti nuo pat pradžių. Tai yra, jau steigdami įmonę. Reikia išsikelti tikslą plėstis, įvardinti, kada ir kokios plėtros tikimasi, užsibrėžti ambicijų lygį.
Verslo naujokai pernelyg dažnai į strategiją numoja ranka – pradėsiu, pabandysiu, o jei pavyks užsikabinti, tada ir žiūrėsiu, kaip reikalai klostysis toliau. Tačiau tai klaidingas požiūris. Apie verslo vystymą ir plėtrą verslo naujokai turėtų pradėti galvoti nuo pat pradžių. Tai yra, jau steigdami įmonę.
Reikia išsikelti tikslą plėstis, įvardinti, kada ir kokios plėtros tikimasi, užsibrėžti ambicijų lygį. Galbūt jūsų tikslai smarkiai prasilenks su kuklia pradžia, tačiau jie būtini, jei norite savo idėją išauginti į tvarų, didelį verslą. Apie restoranų tinklą „Jurgis ir drakonas“ kūrėjai jau galvojo atidarinėdami patį pirmąjį restoraną, apie nemažą verslą galvojo ir 1993 m. „Vilkyškių pieninę“ pradėję keli jauni bendraminčiai.
Žinoma, versle neabejotinai egzistuoja ir sėkmės faktorius, kurio negalime valdyti. Tačiau galime valdyti sprendimus ir patys kurti sąlygas tvariai savo verslo plėtrai. Tam verslo naujokui ir reikalinga verslo strategija, kuri numatytų besikeičiančią verslo aplinką ir įmonės reakciją į ją.
Kita vertus, jei didelių ambicijų augti išties nėra, jums pakaks pasiekti standartinį rezultatą, rinkos vidurkį – galima kurti verslą be jokios strategijos. Pakaks sekti konkurentus, kopijuoti juos ir tenkintis vidutiniu rezultatu. Bet jei norėsite geresnio rezultato, jei norėsite daugiau uždirbti, jei sieksite verslo augimo – turite turėti strategiją, kuri nukreips verslą teisinga augimo kryptimi.
Tekstas parengtas pagal informaciją interneto seminare „Nuo mažo prie didelio“. Interneto seminarai yra projekto smulkiam verslui stiprinti „Kiekvienas gali būti didelis“ dalis. Visą seminaro įrašą peržiūrėti galite čia: https://kiekvienasgali.swedbank.lt/lt/seminarai
Aivaras Janušauskas yra „Swedbank“ Smulkių verslo klientų ir rinkodaros departamento vadovas