Andrius Vyšniauskas: Du Vyriausybės mėnesiai – visiškas štilis

Sakoma, kaip pradėsi, taip ir užbaigsi. Štai Algirdo Butkevičiaus Vyriausybė dirba du mėnesius, todėl galima įvertinti, kaip ji pradėjo, gal tai parodys ir kaip užbaigs. Opozicija stebi ir vertina Vyriausybės veiklą, tam kuriame pirmąją šalyje šešėlinę Vyriausybę, tačiau kol kas leidžiame 100 dienų valdantiesiems padirbėti ramiau, labai nespaudžiame, nors regint Vyriausybės neveiklumą rankos tikrai niežti.

Ši Vyriausybės neveiklumo problema pasižymi tuščių kalbų gausa ir rimtų darbų stygiumi. Štai aktyviai reiškiasi kai kurie ministrai: Birutė Vėsaitė nežino kurioje ministerijoje dirba, Vytenis Povilas Andriukaitis svaidosi marksistinėmis utopijomis, o Linas Linkevičius atsiprašinėja lenkų už tai, kad A. Butkevičius praeitame Seime nepalaikė mūsų Vyriausybės siūlyto pavardžių rašymo įstatymo. Bet čia tik tuščios kalbos, nes nei vienas iš šių trijų aktyvistų, kaip ir Vyriausybė, realiai nieko dar nepaarė.

Kas padaryta?

Iš rimtesnių naujosios Vyriausybės sprendimų, virtusių kūnu, paminėtinas tik minimalios mėnesinės algos padidinimas; atsinaujinančių energijos išteklių įstatymo pataisų, kuriomis yra bandoma spręsti susidariusią situaciją dėl saulės jėgainių statybos, priėmimas; minimaliai saugumo sąskaita sumažinta elektros kaina; naujos nereikalingos agentūros, kuri rūpinsis daugiabučių namų renovacija, įsteigimas.

Aišku, prie darbų galime įtraukti ir vargais negalais suformuotas dvi darbo grupes, kurios ruoš mokesčių ir energetikos reformas, tačiau iš grupių sudėčių aiškėja, kad bus atvirkščiai – jos sukurtos ne rimtiems darbas, o tam, kad įtikintų Premjerą nekeisti mokestinės sistemos ir tęsti dar A.Kubiliaus Vyriausybės pradėtus darbus energetikoje (taip pat ir VAE statyti). Arba kitais žodžiais tariant – padės socdemams atsižadėti jų pačių rinkiminių nusikalbėjimų.

Ši Vyriausybė neparengė naujo šalies biudžeto, o tik be didelių pakeitimų su TS-LKD pagalba patvirtino tą, kurį parengė dar ankstesnė dauguma. Priėmė jie ir ne savą renovacijos modelį. Priminsiu, kad rudenį jį pateikė A.Kubiliaus Vyriausybė. Todėl šiose srityse jokių nuopelnų naujiesiems valdantiesiems.

Realių rimtų darbų tik keli, o ir jų nauda Lietuvai yra abejotina. Pavyzdžiui, dėl neapgalvoto ir neparengto minimalios mėnesio algos (MMA) padidinimo ryškėja tendencijos, kad pamažu apmiršta dalis smulkiojo verslo, dalis jo traukiasi į šešėlį.

Realių rimtų darbų tik keli, o ir jų nauda Lietuvai yra abejotina. Pavyzdžiui, dėl neapgalvoto ir neparengto minimalios mėnesio algos (MMA) padidinimo ryškėja tendencijos, kad pamažu apmiršta dalis smulkiojo verslo, dalis jo traukiasi į šešėlį, kyla grėsmė dėl augsiančios infliacijos (kainų šuolio), kuri kliudys pačiam svarbiausiam A. Butkevičiaus pažadui – 2015 m. Lietuvai įsivesti eurą – bei neabejotinai sukelia didžiulių problemų savivaldybėms, nevyriausybinėms organizacijoms ir tiems, kurie yra pasirašę ilgalaikes paslaugų tiekimo sutartis su valstybinėmis institucijomis. Jiems juk niekas už šį populistinį MMA padidinimą ir išaugusius teikiamų paslaugų kaštus nekompensuos.

Vyriausybės ir premjero darbas turėtų būti aktyvesnis, o ypač nauja valdžia turėtų turėti bent kokios ambicijos, norėti nuveikti ką nors rimto ir pozityvaus. O štai dabar – visiškas štilis.

Esminiai skirtumai

Palyginimui pažiūrėkime, kaip dirbo prieš tai veikusi A. Kubiliaus Vyriausybė tokiu pačiu dviejų mėnesių laikotarpiu prieš vienerius metus (2011 12 13–2012 02 13). Per tą laikotarpį Vyriausybė Seimui teikė, svarstė ir koalicijos pastangomis priėmė savo paruoštą 2012 m. šalies biudžetą.

Būtent tuo metu labai sparčiai pajudėjo Visagino atominės elektrinės (VAE) koncesijos sutarties pasirašymo procesai ir buvo aktyviai susitikinėjama su strateginiu VAE investuotoju „Hitachi“. Seime buvo priimtas naujas energetikos įstatymas, o elektros energijos sektoriuje priimant reikiamus įstatymus pradėtas įgyvendinti III ES energetikos paketas.

Taip pat buvo sprendžiami su verslo aplinkos gerinimu susiję klausimai, pavyzdžiui, buvo pradėtas priimamų teisės aktų vertinimas, ar jie neuždeda naujos administracinės naštos verslui. Tuo metu buvo įvestas nekilnojamojo turto mokestis fiziniams asmenims, kurių nekilnojamasis turtas didesnis nei milijonas litų, įteisinti elektroniniai pinigai ir jų paslaugos, po Konstitucinio teismo sprendimo pataisytas aukštojo mokslo įstatymas ir jis nesugriovė, nenutraukė visos reformos, nors to kai kas iš dabartinių valdančiųjų labai norėjo.

Taigi visą laiką ankstesnioji Vyriausybė dirbo išsijuosusi, išsikėlusi didelius tikslus ir su sveika ambicija, kurios taip stinga dabartiniams valdantiesiems.

Štai, kad ir šiandien per dviejų mėnesių sukaktuvių dieną, vasario 13-ąją, vyksta eilinis Vyriausybės posėdis, kurio darbotvarkėje 14 klausimų: 11 A dalies (techniniai) ir 3 B dalies (diskusiniai, taigi ir svarbesni). Prieš metus tuo pačiu laikotarpiu eiliniame trečiadieniniame Vyriausybės posėdyje (vasario 15 d.) buvo svarstoma 30 klausimų: 24 A dalies (techniniai) ir 6 B dalies (diskusiniai). Skirtumas akivaizdus.

Tad nepaisant didelių kalbų, gausių nusišnekėjimų ir įvairių koalicinių viražų, kritusių viceministrų ir kitų kadrų, ši naujoji valdžia, mano vertinimu, veiklą pradėjo štiliu. Jokių didelių ambicijų Premjeras neturi, kalba tai, kas surašyta ir pakišama ant lapelio, Vyriausybės darbotvarkėse tuštuma, jas praskaidrina gal tik kokie nors egzotiški klausimai, kaip diplomatinių santykių užmezgimas su Mikronezija, Papua Naująja Gvinėja ir Tonga, ar ūkinių pastatų perdavimas kokiai savivaldybei.

Gal tai reiškia, kad štiliu pradėjus, A.Butkevičiaus Vyriausybė štiliu ir užbaigs?

A.Vyšniauskas yra šešėlinės Vyriausybės kancleris.

 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis