Reikalingi pakeitimai
Kaip viena iš išeičių buvo svarstoma atnaujinti Vidaus tarnybos statutą. Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas dar 2014 metų rudenį pritarė naujajai Vidaus tarnybos statuto redakcijai ir susijusių įstatymų pakeitimams, numatant naują pareigūnų vertinimo tvarką, susietą su darbo užmokesčio skyrimu. Projektą palaikė dar keli Seimo komitetai, tačiau nerandant sutarimo, šis projektas kol kas yra užmirštas ir nejudinamas.
Atnaujintame Vidaus tarnybos statute siekiama įtvirtinti vieningą visiems vidaus tarnybos sistemos pareigūnams taikomą darbo užmokesčio sistemą, skirtingą nei nustato dabar galiojantis Valstybės tarnybos įstatymas.
Taip pat siūloma unifikuoti pareigūnų tarnybinės veiklos vertinimo sistemą vietoje dabar esamų dviejų atestavimo ir profesionalumo vertinimo procedūrų. Pagal dabar galiojantį teisinį reglamentavimą pareigūnai yra atestuojami ne rečiau kaip kas ketverius metus, šios procedūros tikslas – įvertinti pareigūno tarnybinę veiklą, sugebėjimus ir tinkamumą einamoms pareigoms.
Pakeitimai Vidaus tarnybos statute leistų nustatyti vieningą vidaus reikalų ministro skiriamų vadovų ir jų pavaduotojų skyrimo į pareigas tvarką, įtvirtintų teisės normas dėl vidaus tarnybos sistemos pareigūnų rengimo švietimo įstaigose finansavimo valstybės biudžeto lėšomis.
Parodykime, kad vertiname pareigūnus
Pakeitimai išties būtų žymūs ir labai reikalingi. Atnaujintas statutas yra reikalingas, nes numatytos galimybės tobulinti vidaus tarnybos sistemą ir gerinti pareigūnų socialines garantijas.
Šio tikslo pareigūnai siekia jau keleri metai, tačiau vis susiduria su pagrindine atsisakymo priežastimi priimti atnaujintą statutą ir susijusius įstatymo projektus – nėra pinigų. Čia galime kelti rimtus klausimus apie tai, kokie tikslai keliami policijai ir kokios galimybės sudaromos šių tikslų siekti.
Pažadėdami priimti atitinkamus sprendimus formuojame pareigūnų lūkesčius, tad turėtume elgtis atsakingai ir šiuos pažadus tesėti.
Galime pasidžiaugti, kad visuomenės pasitikėjimas policija gerokai išaugo, pareigūnai yra gerbiami ir vertinami, ne vienas įspūdingas pareigūnų darbo momentas išgelbėjo gyvybes vaikams, padėjo išvengti nelaimių ir skaudžių netekčių.
Pareigūnams dėkoja už jų darbą ir geranoriškumą padedant žmonėms išsikapstyti iš įvairiausių situacijų. Pareigūnai – profesionalūs, išmanantys savo darbą ir kantriai dirbantys ilgus metus.
Nors visuomenės pasitikėjimas Lietuvos teisėsaugos institucijomis 2015 metais pasiekė rekordines aukštumas ir visuomenės požiūris į pareigūnus gerėja, tačiau kitoms ES valstybėms narėms būdingas dar aukštesnis pasitikėjimo lygis.
Norėdami, kad visuomenė ir toliau jaustų, kad juos saugo stiprūs ir motyvuoti pareigūnai, siekdami mažinti korupciją, kelti vidaus tarnybos pareigūnų kvalifikaciją, aprūpinti visomis tarnybai reikalingomis priemonėmis, turime ryžtis įgyvendinti seniai žadamas ir labai laukiamas pertvarkas šioje sistemoje. Tai turi būti visų valdančiųjų tikslas ir pareiga. Pažadėdami priimti atitinkamus sprendimus formuojame pareigūnų lūkesčius, tad turėtume elgtis atsakingai ir šiuos pažadus tesėti.
Diskutuojant apie pokyčius vidaus reikalų sistemoje reikalingas platesnis požiūris, nesikoncertuojant vien į būsimą Vidaus tarnybos statutą ir jo įgyvendinimo finansavimą, tačiau šio statuto priėmimo stabdymas arba jo priėmimas tam neskiriant reikiamo finansavimo būtų klaidingas sprendimas, kuris nepadės atsigauti, galima sakyti, jau nualintai, tačiau siekiančiai tobulėjimo vidaus reikalų sistemai.
Reikia galvoti ne vien apie finansines pasekmes, tačiau ir apie pagerėjusias darbo sąlygas pareigūnams, kurie vidaus tarnybai atidavė ne vienerius metus. Šie pakeitimai leis į tarnybą pritraukti daugiau jaunų žmonių, specialistų, kurie labai reikalingi policijai. Taip bus dar efektyviau pasiektas pagrindinis ir svarbiausias tikslas – saugoti žmogų, jo turtą, visuomenę ir valstybę.
Artūras Paulauskas yra Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas, Darbo partijos frakcijos narys