Dalius Misiūnas: Z kartos pasaulis – ar tikrai „only good vibes“?

Kažkada seniai seniai, kai buvau interneto nematęs septyniolikmetis dvyliktokas, galvojau apie ateitį ir tai, kas yra sėkmė. Tuomet pavyzdžių, ko siekti ir apie ką svajoti, nebuvo daug. Buvo „amerika“ iš „Beverly hills 90210“ serialo, buvo teta iš Šiaulių, savo kiemo šiltnamyje auginanti gvazdikus, buvo klasioko tėvas, „varantis“ mašinas iš Vokietijos.
Dalius Misiūnas
Dalius Misiūnas / Asmeninio archyvo nuotr.

Iš tų keleto savo aplinkoje sėkmingais laikytų žmonių pavyzdžių konstravau sėkmės paveikslą. Jame viena detalė buvo ypač ryški – tie, kurie yra daugiau pasiekę, dirba labai daug.

Šiandieninio septyniolikmečio gyvenimas kiek kitoks, nemažai dalykų yra pasikeitę. Bene reikšmingiausias jų yra socialiniai tinklai. Šiandien Instagramas, Tiktokas ir Facebook‘as formuoja paralelinį pasaulį kiekvieno jaunuolio galvoje. Pasaulį, kuriame sėkmė yra greita ir įspūdinga.

Pasaulį, kuriame dominuoja „good vibes only“ – su svaiginančia žaibiška karjera, nesibaigiančiais workation‘ais aplink pasaulį, spindinčiais vienaragiais ir vien sėkmingais superžmonėmis, kurie, šalia profesinių pasiekimų, turi laiko bėgti maratonus, kurti stiprius santykius ir auginti vaikus. Ir tas pasaulis atrodo toks realus, nes visi šie žmonės tikri. Jie čia, visai šalia, o ne kažkokiam holivudiniam seriale.

Bet šalia glamūrinio socialinių tinklų pasaulio yra realybė, kurioje nemaža dalis dalykų yra tokie pat kaip ir mano laikais. Šiame pasaulyje pagrindinis kriterijus yra lygiai tas pats, kaip ir prieš trisdešimt metų – darbas. Šiame realiame pasaulyje galioja energijos tvermės dėsnis, sakantis, kad energija iš niekur neatsiranda ir niekur nedingsta. Kitais žodžiais sakant, tam, kad būtų rezultatas, reikia įdėti pastangų. O tam, kad rezultatas būtų išskirtinis, pastangų įdėti reikia labai daug.

Juolab kad, pažvelgę giliau, pamatysime, jog dalis socialinių tinklų blizgesio yra tiesiog suvaidintas. O iš tiesų sėkmingi žmonės, nepriklausomai verslo, sporto ar mados srityje, savo sėkmę pastatė ant milžiniško darbo ir pastangų. Nors to ir nesimato socialinių tinklų įrašuose, sėkmei būtinas pasiryžimas bandyti, klysti, klupti ir, atsistojus, vėl eiti į priekį.

Visgi, dviejų pasaulių – virtualaus ir realaus – skirtumai sukuria nemažai streso jauniems žmonėms. Supratimas, kad socialinių tinklų sėkmė neatsispindi realaus pasaulio patirtyje ir, vos tik susiduria su realybe – iššūkiais, nesėkmėmis ir pralaimėjimais, jauni žmonės yra priversti nusivilti. Neretai tas stresas virsta psichologinėmis problemomis, kurių mastas šiuo metu yra kaip niekada didelis.

Viešai charakterizuoti Z kartą yra gan populiaru. Ne visada tas apibrėžimas būna pozityvus, neretai stebimasi tuo, kad šios kartos žmonės yra super ambicingi, nori greito rezultato ar skiria prioritetą darbo ir asmeninio gyvenimo balansui. Taip, šie dalykai skiria dabartinį jaunimą nuo mano kartos, bet tikrai negaliu teigti, kad tai daro šią kartą blogesne. Atvirkščiai, galiu išskirti keletą savybių, kurios daro Z kartą išskirtine:

Jie yra užaugę globaliame pasaulyje –jie turi galimybę sukurti pasaulinį verslą, išradimus, produktus. Jie gali keliauti ir dirbti bet kurioje planetos vietoje.

Ši karta yra greita. Ji užaugusi technologijų pasaulyje. Ji greitesnė už bet kurį iš mūsų, atviresnė ir imlesnė naujovėms.

Ši karta turi stiprų vertybinį pagrindą – jiems rūpi planeta ir jos ateitis, jiems rūpi kitose pasaulio šalyse gyvenantys žmonės ir vaikai.

Ši karta turi stiprų vertybinį pagrindą – jiems rūpi planeta ir jos ateitis, jiems rūpi kitose pasaulio šalyse gyvenantys žmonės ir vaikai.

Kad ir kiek susirūpinimo sklando aplink Z kartą, aš ja tikiu. Nes šie jauni žmonės yra atviri pasauliui, ieškantys prasmės ir norintys kurti tvarią ateitį, bei pasiruošę mokytis, bandyti ir klysti, adaptuotis nuolat besikeičiančioje aplinkoje. Jie ne per jauni mesti iššūkį dabarčiai ir kurti ateities viziją. Ir mes visi galime jiems padėti griaudami virtualaus pasaulio mitus ir padrąsindami nuosekliai siekti savo svajonių.

Taigi, šiandienos septyniolikmečiui, mąstančiam apie ateitį ir bandančiam atsakyti į klausimą, kas yra raktas į sėkmę, turiu tik vieną patarimą – laikytis klasikinės taisyklės – rezultatas priklausys nuo įdėtų pastangų kiekio. Kad ir kaip patraukliai atrodo virtualus sėkmės pasaulis, likite realiame, kur sėkmė lydi tuos, kurie pasiryžę eiti pirmyn.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis