Tikėtina, kad dar metams atidėjus šio modelio įgyvendinimą, vėl atsirastų įvairiausių iniciatyvų kažką keisti, tobulinti ir pan. Taip galima „užsitobulinti“ iki begalybės. Nesakau, kad sistema tobula (o kas tobulai veikia?), bet ši sistema padės pagrindus teisingesniam mokytojų darbo apmokėjimui.
Ir galiausiai, visi iki šios buvę veiksmai su mokytojų darbo užmokesčiu buvo tik kosmetiniai ir minimalūs, nekeitė situacijos iš esmės. Dabar prielaidų esminiams ir teigiamiems pokyčiams mokytojų darbo užmokesčio sistemoje tikrai atsiranda, tad reikia jomis pasinaudoti. Kodėl turėtume tai atidėti? Manau ir tikiuosi, kad etatinio darbo užmokesčio sistemos įvedimas sukurs geresnes galimybes didinti mokytojų atlyginimą ir ateityje, tik... kad politikai to nepamirštų. Sutvarkius mokytojų darbo krūvio struktūrą, pastarieji turėtų galvoti apie mokytojų koeficientų didinimą.
Pagal naują darbo užmokesčio sistemą pabandžiau pamodeliuoti savo mokyklos mokytojų būsimą darbo užmokesčio struktūrą ir joje atsirado vietos darbams (apmokamoms valandoms), kurie anksčiau buvo neapmokami, pvz., už veiklą Vaiko gerovės komisijoje arba budėjimą pertraukų metu ir kt. Taigi, sistema šiuo požiūriu teisingesnė.
Nukėlę etatinio įvedimą, nieko iš esmės nelaimėtume, nes mokytojai laukia teisingesnės darbo užmokesčio tvarkos, o mokyklų vadovai finansiškai pagrįstų ir techninių instrumentų (reglamentų) šiai sistemai diegti.
Jau nemažai metų už dalį papildomų darbų stengdavomės konkretiems mokytojams apmokėti (pvz., už mokyklos internetinės svetainės administravimą, korupcijos prevencijos ir lytiškumo programų vykdymą, vadovavimą metodinei grupei, individualias konsultacijas mokiniams, pasiruošimą darbui su mokiniais užsieniečiais, mokytojų tarybos sekretoriaus pareigas, mokyklos renginių apipavidalinimą). Tačiau yra ir kitų darbų už kuriuos atsilygindavome kitaip. Iki šiol mokytojų finansinius praradimus „kompensuodavome“ kūrybiškai ir lanksčiai. Mokytojai taip pat turi asmeninių rūpesčių ir reikalų, kuriuos reikia sutvarkyti. Štai čia ir pasitarnaudavo sutarimai dėl darbo grafiko su mokyklos vadovu arba mokytojo veiklą kuruojančiu pavaduotoju ugdymui. Visada padedam žmonėms, kurie atiduoda save vaikams ir mokyklai ir nebaksnoja, kad kažkas kažką ne taip padarė.
Etatinis apmokėjimas – tai „A“, toliau reikia sakyti ir „B“. Jei nesustosime tik ties mokytojų krūvio struktūros sutvarkymu, o sutarsime dėl nuoseklaus darbo užmokesčio koeficiento didinimo, tikėtina, kad jauni žmonės susidomės mokytojo profesija. Vidutinis mūsų mokyklos mokytojų amžius – 46 metai. Didelės mokytojų kaitos nuo rugsėjo nenumatome, tačiau ieškome pradinio ugdymo mokytojo, kuris dirbtų su pirmokėliais, nes rugsėjį turėsime dvi pirmas klases. Reikalingas ir psichologas darbui Vaikų dienos centre.
Nukėlę etatinio įvedimą, nieko iš esmės nelaimėtume, nes mokytojai laukia teisingesnės darbo užmokesčio tvarkos, o mokyklų vadovai finansiškai pagrįstų ir techninių instrumentų (reglamentų) šiai sistemai diegti. Aš, kaip vadovas, naujoje darbo užmokesčio sistemoje matau daugiau galimybių išlaikyti gerai dirbančius mokytojus ir jiems už tai finansiškai atlyginti.
Darius Mockus yra Jonavos r. Ruklos Jono Stanislausko mokyklos-daugiafunkcio centro direktorius.