Eduardas Šablinskas: Pasyvūs „keliukai“, mašinos be „posūkių“ ir įžūlūs vairuotojai

Nors ugniagesiais gelbėtojais mūsų šalyje pasitikima labiausiai, džiugu stebėti tendenciją, kad vis daugiau žmonių ima pasitikėti ir mūsų šalies krašto apsauga bei policija. Apie pastarąją instituciją šį kartą ir norėčiau daugiau pakalbėti bei aptarti situaciją Lietuvos keliuose bei gatvėse.
Eduardas Šablinskas
Eduardas Šablinskas / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Buvę ir esami vadai nepraleidžia progos subtiliai parodyti, kad tai jų išmintingas vadovavimas nulėmė augantį visuomenės pasitikėjimo policija mandatą. Visgi, didžiausią padėką turime išreikšti tiems devyniems tūkstančiams eilinių pareigūnų, kurie rizikuodami savo gyvybe ir šeimų gerove saugo visuomenę nuo tykančių pavojų. Žinodami, kad mūsų valstybė kol kas dar negali policijos pareigūnams pasiūlyti vakarietiškų atlyginimų bei darbo sąlygų, jų atsidavimu ir pareigingumu žavimės dar labiau.

Tiesa, A.Butkevičiaus Vyriausybė stengėsi, kad pareigūnų gerovės užtikrinimas taptų ilgalaikiu valstybės prioritetu. Gaila, kad ne visada buvo lengva, ypač, kai buvęs policijos vadas S.Skvernelis, netikėtai tapęs vidaus reikalų ministru, ėmėsi, kaip jis pats vadino, „ambicingos“ reformos pagal geriausias dešiniųjų taupymo (karpymo) rekomendacijas.

Keista, kad pareigūnų algos buvo didinamos ir jų atleidžiamų kolegų sąskaita. Tokiu būdu sistemą paliko daug puikių policijos specialistų. Vien tik pernai, anot pareigūnų, policija sumažėjo 500 žmonių. Tuo tarpu, nusikalstamumas nemažėja, kraupių įvykių pasitaiko vis dažniau.

Atrodo, kad tokie pažeidimai, kaip manevravimas be posūkio signalo, automobilių kolonos apvažiavimas ir įžūlus užlindimas ar nacionalinės parkavimo ypatybės kelių policijai neberūpi.

Tokia pat, nedžiuginanti ir eismo įvykių kronika. Laimei, eismo nelaimėse žūsta mažiau žmonių, tačiau eismo įvykių ir sužeistųjų smarkiai padaugėjo. Šiais metais, palyginti su 2015 metų tuo pačiu laikotarpiu, pirminiais duomenimis užregistruoti 1 242 eismo įvykiai, o t. y. 13,7 proc. daugiau, juose sužeisti 1 493 žmonės arba 12,3 proc. daugiau nei praėjusių metų atitinkamą pusmetį.

Ar šie skaičiai nėra pareigūnų skaičiaus mažėjimo atspindys, pasakyti sunku, tačiau akivaizdu, kad keliuose ir gatvėse – kontrolės mažiau. Gal čia man tik vienam taip pasirodė, kad pažeisti taisykles linkę eismo dalyviai, tikrąja to žodžio prasme, suįžūlėjo. Lakstoma milžinišku greičiu, lenkiama kertant ištisinę, o kartais net ir dvigubą liniją, ir net prieš atvažiuojantį automobilį. Reikia pripažinti, kad kelių policija, pagal galimybes, dirba gerai, bet tvyrant tokiai situacijai, ekipažų reikėtų daugiau.

Ką jau kalbėti apie tuos smulkius pažeidimus, kurie daugumą drausmingų eismo dalyvių varo į neviltį ir prisideda prie bendro nusivylimo ir nepasitikėjimo valstybės institucijomis.

Atrodo, kad tokie pažeidimai, kaip manevravimas be posūkio signalo, automobilių kolonos apvažiavimas ir įžūlus užlindimas ar nacionalinės parkavimo ypatybės kelių policijai neberūpi. Na, gerai, gal ir rūpi, tačiau, žmogiškai galime suprasti, kad su turimais resursais tai ir negali būti prioritetinė veiklos sritis.

Neteko matyti, kad policija, pavyzdžiui, periodinių spūsčių metu tramdytų „gudručius“, chamiškai kelkraščiu apvažiuojančius kitus ir taip pat skubančius eismo dalyvius, ir įžūliai įlendančius prieš pat spūsties pabaigą. Suprantu, kad visur policininkų ekipažo nepastatysi, bet, gerbiamieji kelių policijos vadai, susiimti reikėtų. Nes tolerancija tokiems, atrodytų, nedideliems pažeidimams, uždega žalia šviesą didesnei rizikai, kuri, deja, kartais pasibaigia labai skaudžiai.

Taip, mūsų „keliukai“ šiandien važinėja moderniais automobiliais, prikimštais naujausių ir brangiausių technologijų, kurios pareigūnus verčia pabūti ir tikromis vaizdo kamerų žvaigždėmis ar žodžio meistrais, provokuojančiais prisikalbėti pažeidėjus. Deja, tokios priemonės visų problemų toli gražu neišsprendžia. Ir jei tokių technologijų kaina yra per didelė, o rezultatai neatspindi lūkesčių, gal vertėtų daugiau investuoti į sąžiningus ir profesionalius pareigūnus?

Matyt, su turimais ištekliais, labiau į kelių eismo taisyklių pažeidimų prevencijos procesus reikėtų įtraukti ir visuomenę, kuri mielai vaizdo įamžinimo priemonėmis fiksuoja pažeidėjus. Gal vertėtų pagalvoti, kad iš išieškotų baudų dalį pinigų galėtumėme atseikėti ir tokių vaizdelių siuntėjams? Juolab, tokia praktika pasaulyje – ne naujiena. Tokiu atveju, visiems būtų geriau ir saugiau, būtų mažiau pykčio ir agresijos prie vairo.

Pats atostogų įkarštis, būkime dėmesingesni ir atidesni prie vairo, saugokime ne tik save, bet ir kitus eismo dalyvius. Gero ir saugaus kelio!

Eduardas Šablinskas yra Seimo narys, socialdemokratas

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis