ES šiuo metu nekelia reikalavimų akcizus didinti, dabar pas mus taikomas akcizas atitinka minimalius ES reikalavimus. Todėl akcizo didinimą reikėtų vertinti vien tik kaip siekį tokiu būdu papildyti biudžetą.
Liūdna patirtis
Kad to nepavyks padaryti rodo nesena, bet liūdna patirtis. 2011 m. padidinus degalų akcizus ir dėl to pakilus degalų kainoms, Lietuvos vežėjai pradėjo degalus piltis Lenkijoje, sudarė ilgalaikes sutartis su kaimyninės šalies degalų tiekėjais. Be to mūsų šalis prarado didelį tranzitinį transporto srautą. Papildyti biudžeto nepavyko, atvirkščiai – patirta didelių nuostolių. Tai argi verta kartoti senas klaidas?
Grąžina akcizą
Dalyje Europos šalių už perkamus degalus akcizas grąžinamas. Vežėjai skaičiuoja ir dažnai tokiose šalyse pilasi degalus, nes galutinė jų kaina būna geriausia. Taip yra konkuruojama dėl vežėjų ir jų maršrutų. Siekiama, kad būtų perkama kuo daugiau degalų.
Pigūs degalai – ne problema valstybės biudžetui
Geriausias pavyzdys – Liuksemburgas. Tai pigiausių degalų valstybė regione. Visi vežėjai stengiasi važiuoti pro šią šalį ir pilasi pilnus bakus degalų. Valstybė gauna didžiulę naudą. Įvertinus Lietuvos geografinę padėtį, mes galėtume būti mūsų regiono „Liuksemburgas“.
Tranzito srautų didinimas
Pritaikius Liuksemburgo praktiką Lietuvoje vežėjai nepatirtų nuostolių ir neskubėtų pildyti bakų pas kaimynus. Lietuva taptų patrauklesnė užsienio vežėjams, didėtų tranzitiniai transporto srautai ir pravažiuojantys sunkvežimiai degalų pas mus piltų gerokai daugiau negu dabar. Deja, norima eiti priešinga kryptimi – didinti degalų kainas, bloginti sąlygas saviems ir užsienio vežėjams.
Kenčia eilinis vartotojas
Degalų kainų padidėjimas dėl padidintų akcizų visada neigiamai atsiliepia visai šalies ekonomikai. Pabrangus degalams, kyla ir kitų prekių bei paslaugų kainos, mažėja vartojimas ir atpirkimo ožiu lieka eilinis vartotojas.
Valstybė kenkia pati sau?
Degalų akcizo padidinimas būtų rimtas smūgis pirmiausia Lietuvos vežėjams automobiliais. O tai yra solidus šalies ekonomikos sektorius. Jame dirba daugiau nei 100 tūkst. darbuotojų, jis sukuria apie 6 proc. šalies bendrojo produkto. Argi blogindama sąlygas šiam sektoriui, valstybė nori kenkti pati sau?
Erlandas Mikėnas yra Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas.