Šito savo sprendimo jie paaiškinti nesugeba ligšiol, aišku, nepripažįsta klydę, nors, kaip žinia, kaimynai latviai ir ne tik jie, tokioje pačioje situacijoje pasielgė racionaliai, pasiskolinę iš Tarptautinio valiutos fondo triskart pigiau, nei A.Kubiliaus Vyriausybė iš komercinių bankų.
Latviai skolą jau grąžino, Lietuva lig šiol turi mokėti iš biudžeto šimtus milijonų eurų tik skolos aptarnavimui. Kodėl A.Kubilius tokį sprendimą priėmė, galima tik spėliot, nes Vyriausybės programą jam rašė bankų ekspertai ir, matyt, todėl rekomendavo skolintis ne iš TVF, o iš komercinių bankų.
Dar labiau apgailėtina, jog iš pirmąkart šalies biudžeto vertinimo, kurį atliko Europos Komisija, nes jau esame eurozonos nariai, buvęs konservatorių lyderis A.Kubilius bandė padaryti „šou“. Esą įvertinimas blogas, tiesiog katastrofiškas, deficitas nemažinamas, nėra valstybės rezervo, jei vėl ateitų krizė ir pan.
Tam, aišku, vienaip ar kitaip viešojoje erdvėje pritarė bankų ekspertai, vėl gąsdindami galima krize, „turbulencijomis pasaulio ekonomikoje“, kad tik sumenkinti kairiųjų Vyriausybės galimybes, esant kad ir nedideliam ekonomikos augimui, nors šiek tiek pagerinti sunkiausiai besiverčiančių mūsų žmonių padėtį.
Tai labai primena ir 2008 m., kai opozicinė dauguma, pabrėžiu, opozicinė dauguma iš tų pačių konservatorių ir liberalų išsijuosusi siūlė papildomus milijardus litų išlaidų, reikalavo kelti atlyginimus ir net biudžetinių metų viduryje.
Nieko, deja, naujo – mūsų visuomenės socialinis nesolidarumas, kai uždirbantys didelius atlyginimus, nesigėdydami reikalauja jų nedidint mažiausiai gaunantiems, jau tampa prasta tradicija. Tradicija, kuri pirmiausia ir išvaro tūkstančius iš savo Tėvynės svetur.
Kai kurie dešinieji dar spėjo pasiskųst „Bloomberg“ televizijai, kas, atrodo, jau tampa įprasta mūsų dešiniajai opozicijai, jei prisimintume garsųjį konservatorių skundą britų parlamentui prieš daugiau nei dvidešimt metų, esą ne tuos išrinko... Esą ir dabar tas pats 2008-jų metų finansų ministras dirba, vėl žlugs finansai, Lietuvoj baisu.
Ar ką nors panašaus girdėjot iš estų politikų? Niekada, nes jie savo šalį svetur tik reklamuoja ir giria, nepriklausomai nuo to, ar jie valdžioj, ar opozicijoj. Todėl mūsų kaimynai ir turi atitinkamą modernios valstybės, tautos ir demokratijos įvaizdį.
Tačiau jau kitame Seimo posėdyje konservatoriai ir jų buvę partneriai valdžioje liberalai, pamiršę „rūpestį“ dėl biudžeto deficito, entuziastingai siūlė papildomas išlaidas...
Tai jau iš tiesų labai primena ir 2008 m., kai opozicinė dauguma, pabrėžiu, opozicinė dauguma iš tų pačių konservatorių ir liberalų išsijuosusi siūlė papildomus milijardus litų išlaidų, reikalavo kelti atlyginimus ir net biudžetinių metų viduryje... Likimas dėl tos veidmainystės juos savotiškai ir nubaudė – košę, atėjus į valdžią, teko srėbti patiems. Gaila tik, kad tai buvo padaryta nemokšiškai, socialiai nejautriai, pažeidžiant valstybės įsipareigojimus piliečiams.
Dar daugiau, dešinieji šį kartą siūlė atimti pinigus iš kitų metų krašto gynybos biudžeto, nepaisant prieš pora metų pasirašyto visų partijų susitarimo dėl išlaidų gynybai... Tai pačiai sričiai, kurią jie labiausiai nustekeno, sumažinę krašto gynybos biudžetą 2009-2012 m. iki gėdingai paties mažiausio lygio tarp NATO šalių – mažiau nei vieno procento nuo BVP. Ir tai buvo daroma tuomet, kai tų pačių konservatorių ideologai nuolat rašė ir teberašo Rusijos sulaikymo strategijas.
Jau minėjau apie nepateisinamai brangų A.Kubiliaus Vyriausybės skolinimąsi. O ar žinote, kiek realiai Lietuvai skolos aptarnavimas kainuoja kasmet? Ogi lygiai pusę kasmetinio krašto apsaugos biudžeto!? Arba, kitaip sakant, pasiskolinus tuomet iš TVF, A.Kubiliaus Vyriausybei tikrai nereikėtų paniškai žlugdyti gynybos biudžeto, tuo silpninant šalies karines pajėgas, visiškai sustabdžius ginkluotės ir amunicijos atnaujinimą keleriems metams.
Kodėl visgi mūsų dešinieji niekada nepripažįsta savo klaidų, kurių iš tikrųjų net ir jokia krizė pateisint negali? Tikroji priežastis, verčianti juos lieti krokodilo ašaras dėl neva blogo kitų metų biudžeto, (panašiai jie elgėsi ir pernai), tai desperatiškas mėginimas įtvirtinti mitą, jog A.Kubiliaus Vyriausybė esą labai ryžtingai įveikė krizę ir tik tokiais būdais galima tvarkytis su biudžetu. J
ie, aišku, „neprisimena“ skolų, kurias paliko, Konstitucijos pažeidimų, kuriuos padarė „naktinės reformos“ metu ir, suprantama, devynių ar net dešimties procentų skolinimosi brangumo ir dėl to didžiulės valstybės skolos.
Tikros, o ne krokodilo, ašaros dešiniesiems turėtų pasipilt, pažvelgus į žemiau prisegtą oficialią keliolikos metų statistikos lentelę, kuri parodo, jog būtent jų valdymo metu biudžeto deficitas visuomet būdavo didžiausias. Jog būtent jie visuomet po savo valdymo palikdavo didžiausias valstybės skolas, grąžintinas kompensacijas, neišmokėtus atlyginimus ir pensijas, kas iš tiesų ir neleidžia Lietuvai kol kas subalansuoti biudžeto ir turėti valstybės rezervą ligšiol.
Faktai tai ne propagandiniai ar politiniai išvedžiojimai. O pateikta lentelė rodo, kad ne dešiniųjų, o kairiųjų vyriausybės daug geriau ir profesionaliau tvarkėsi su šalies biudžetu. Kitų metų biudžetas, mano nuomone, nors ir įtemptas, pareikalaus iš A.Butkevičiaus Vyriausybės nemažų pastangų, tačiau realus ir naudingas žmonėms bei šalies ekonomikai.
Lietuvos valdžios sektoriaus deficitas (-) , % su BVP
2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 2000 | 1999 | 1998 | 1997 | 1996 | 1995 |
-0,7 |
-2,6 |
-3,1
|
-8,9 |
-6,9 |
-9,1 | -3,1 | -0,8 | -0,3 | -0,3 | -1,4 | -1,3 | -1,9 | -3,5 | -3,2 | -2,8 | -3 | -11,8 | -3,2 | -1,5 |
Gediminas Kirkilas yra socialdemokratas, Seimo pirmininko pavaduotojas