Statistika rodo, kad naujus automobilius vairuotojai perka vidutiniškai 3–7 metų laikotarpiui. Tad pabandėme surasti lūžio tašką, kada verta įsigyti elektrinį automobilį. Kiek kilometrų per metus reikia nuvažiuoti, kad elektra varomam automobiliui tenkanti eksploatacijos kaina, tai yra, nuvertėjimas ar lizingo įmoka, degalai/energija, techninio aptarnavimo, draudimo kaštai ir pan., būtų ne didesnė nei benzininiam automobiliui?
Tokiam palyginimui pasirinkome vieną populiariausių automobilių – „VW Golf“. Ne be priežasties – tai bene vienintelis modelis, turintis dvi alternatyvias versijas: elektrinę ir įprastinę, su vidaus degimo varikliu.
Nuo 40 tūkst. eurų kainuojantis „VW e-Golf“ su pilnai įkrauta baterija gali nuvažiuoti apie 200 km, o teoriškai – net ir iki 300 kilometrų. Toks atstumas visiškai pakankamas važinėjimui mieste, o kelionėje į pajūrį tektų sustoti geram pusvalandžiui pakrauti bateriją. Beje, infrastruktūra krauti elektromobilį irgi plečiama – planuojama, kad šiemet Vilnius–Klaipėda automagistralėje bus įrengtos elektromobilių krovimo vietos kas 40–50km.
Standartinė e-Golf automobilio komplektacija yra gana turtinga, todėl palyginimui pasirinkome 1.4TSI 125 AG DSG „VW Golf“ versiją. Panašiai sukomplektuotas šis modelis turėtų kainuoti apie 25 tūkst. eurų, taigi – apie 15 tūkst. eurų pigiau nei elektromobilis. Kaip ir elektrinis „VW Golf’, benzininė versija iki 100km/h įsibėgėja per 9,1 sekundės.
Per metus – daugiau nei 27 tūkst. kilometrų
Mūsų atlikti skaičiavimai rodo, kad investicija į „VW e-Golf“ atsipirktų, jei priklausomai nuo eksploatavimo laiko, būtų pasiekta tokia rida. Perkant automobilį 3 metams per metus būtų nuvažiuojama 40 tūkst. km, perkant 5 metams – 33 tūkst. km, perkant 7 metams – 27 tūkst. km per metus. Taigi, iš viso per trejus metus būtų nuvažiuojama 120 tūkst. km, per penkerius – 165 tūkst. km, per septynerius – 192,5 tūkst. km. Žinant, kad Lietuvoje vidutinė automobilio metinė rida yra apie 20 tūkst. km peršasi išvada, kad žvelgiant vien iš finansinės perspektyvos, daugeliui vairuotojų elektromobilio pirkti kol kas neapsimokėtų.
Ne veltui sakome „kol kas“. Tikėtina, kad situacija gali pasikeisti ir Europos rinkoje pasirodžius „Tesla Model 3“, kuri ką tik pradėta gaminti. Šio kainos atžvilgiu labiau prieinamo „Tesla“ modelio dinamika bus įspūdinga (5.8 sekundės iki 100 km/h) ir ją teks lyginti su atitinkamais galingus vidaus degimo variklius turinčiais automobiliais, tokiais kaip „BMW 3“, „Audi A4“ ar „Mercedes“ C klase. Tesla Model 3 Europoje turėtų kainuoti nuo 41-45 tūkst. eurų – panašiai kaip analogiškos galios baziniai „premium“ segmento sedanai. Tad ekonomiškumo svarstyklės šioje kategorijoje gali pasisukti ir elektromobilių naudai.
Lūžio taškas – PVM lengvata?
Siekiant, kad miestuose mažėtų taršos lygis, valstybė turėtų skatinti elektromobilių pirkimą suteikdama kompensacijas juos perkantiems. Jei kompensacija būtų maždaug PVM dydžio („VW e-Golf“ atveju apie 7 tūkst. eurų), valstybė nei patirtų nuostolių, nei uždirbtų, tačiau tai turėtų didelę įtaką elektra varomų automobilių atsipirkimui.
Pritaikius tokio dydžio lengvatą, trejiems metams perkamu automobiliu pakaktų nuvažiuoti 23 tūkst. km per metus (iš viso 69 tūkst. km), penkeriems metams – 18 tūkst. km per metus (iš viso 90 tūkst. km), septyneriems metams – 15 tūkst. km per metus (iš viso 105 tūkst. km).
Prisimenant, kad Lietuvoje vidutinė automobilio metinė rida yra apie 20 tūkst. km, pritaikius lengvatą daugeliui svarstančių ar planuojančių įsigyti naują transporto priemonę elektromobilis taptų išties svarstytinas variantas. Be to, sprendimą jo naudai papildomai paveiktų kiti šio tipo automobilių privalumai: tylus ir malonus važiavimas, galimybė važiuoti A juosta bei nemokamas automobilio stovėjimas mokamose zonose.
Gediminas Misevičius yra „Swedbank“ IT padalinio Lietuvoje vadovas.