Genadijus Makuševas: Su pesimizmu verslas kovoja investicijomis ir naujų rinkų atradimu

Tyrimo duomenimis, verslininkai Lietuvoje dėl ekonominės situacijos jaučiasi neužtikrintai, jų optimizmas dėl ekonominių perspektyvų ir eksporto ateinantiems dvylikai mėnesių krenta. Iššūkius, kylančius dėl užsitęsusios geopolitinės krizės, verslo atstovai įveikia atrasdami naujas rinkas, tuo tarpu bendras ekonominis ir konkurencinis kontekstas verčia sukti galvą, kaip iš augančios apyvartos neprarasti vis mažėjančio pelningumo.
Genadijus Makuševas
Genadijus Makuševas / Nuotr. iš asmeninio archyvo

Audito, konsultacijų ir apskaitos bendrovės „Grant Thornton Rimess“ atliktas tyrimas atskleidė, jog šių metų pirmą ketvirtį verslininkų, Lietuvos ekonomines perspektyvas vertinančių optimistiškai, skaičius, lyginant su praėjusių metų paskutiniu ketvirčiu, nekito. Tačiau ta dalis, kuri perspektyvas vertina labai pesimistiškai, per minėtą laikotarpį išaugo kone penkis kartus.

Didžiausios įtakos optimizmo kritimui turėjo užsitęsusi geopolitinė krizė ir buksuojanti ES ekonomika. Tačiau verslas neblogai išlaikė egzaminą ir sugebėjo prisitaikyti prie pokyčių, atrasdamas naujas rinkas. Eksporto augimo tikisi trečdalis verslo atstovų iš Lietuvos ir tai sietina su gautais leidimais importuoti (pagrinde maisto produktus) į JAV, Braziliją, Artimuosius Rytus ir Kiniją.

Eksporto augimo tikisi trečdalis verslo atstovų iš Lietuvos ir tai sietina su gautais leidimais importuoti (pagrinde maisto produktus) į JAV, Braziliją, Artimuosius Rytus ir Kiniją.

Kalbant apie ES rinkas, ženklių pokyčių jose nelaukiama – Europos centrinio banko vykdoma skatinimo politika vargu ar turės reikšmingos įtakos spartesniam ES ekonomikų augimui.

Tačiau verslo atstovai optimistiškai žvelgia į naujas rinkas, kurios, tiesa, žada pardavimų augimą, bet ne didesnes pelningumo maržas. Rinka Lietuvoje augo kelerius metus iš eilės, todėl itin didelių vilčių jos sparčiam augimui šiemet Lietuvos verslininkai nededa. Aktyvi konkurencija taip pat neleidžia prognozuoti ir pelningumo augimo.

Vis augantis iššūkis išlaikyti ir neprarasti pelningumo ryškiai atsispindi verslo apklausos rezultatuose. Lyginant šių metų pirmo ketvirčio ir praėjusių metų paskutinio ketvirčio duomenis, optimizmas kalbant pelningumą krito. Augančio pelningumo tikisi 30 proc., mažėjančio – 18 proc., tokio paties – 44 proc. Tiesa, pusė verslo atstovų teigė tikintys, jog jų apyvarta per ateinančius dvylika mėnesių augs, ir tik dešimtadalis – jog kris. Lūkesčiai dėl pardavimo kainų taip pat tapo labiau optimistiškesni.

Kokiu keliu suka verslas, siekdamas įveikti pelningumo iššūkius? Visų pirma, kaip prioritetinius uždavinius verslininkai sau kelia produktyvumo didinimo skatinimą, produktų ir paslaugų vystymą ar naujų įvedimą. Antra, rinkoje vis dar opus kvalifikuotų darbuotojų trūkumo klausimas. Talentų pritraukimą mini visi didžiausių ir efektyviausiai dirbančių įmonių vadovai, todėl neabejotinai šiai sričiai irgi telkiamas dėmesys.

Kaip prioritetinius uždavinius verslininkai sau kelia produktyvumo didinimo skatinimą, produktų ir paslaugų vystymą ar naujų įvedimą.

Būtent šie prioritetai paaiškina verslo nusiteikimą per artimiausius dvylika mėnesių investuoti į naujus pastatus, gamyklas ir įrenginius, taip pat daug dėmesio ketinama skirti ir tyrimų bei produktų vystymo sričiai.

Tiesa, atsižvelgus į gana pesimistinį ekonominės situacijos vertinimą, šie augantys investicijų lūkesčiai galimai yra susiję su ketinimu išnaudoti ES paramos bei Lietuvoje taikomų mokesčių lengvatų investicijoms ir moksliniams tyrimams galimybes.

Genadijus Makuševas yra UAB „Grant Thornton Rimess“ direktorius

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis