Velykų data – kilnojama (pernai buvo kovą, užpernai ir šiemet – balandį). Jei vienais metais Velykos būna balandį, o antrais – kovą, tai tų antrųjų metų balandžio mėnesio maisto produktų apyvarta, kitoms sąlygoms nesikeičiant, bus mažesnė, o kovo – didesnė negu prieš metus. Jei laikysime, kad skirtumas atsiranda būtent dėl skirtingų Velykų datų, galėsime apskaičiuoti, kiekgi kainavo šios vaišės.
Iš Statistikos departamento pateikiamų mažmeninės prekybos apyvartos duomenų matome, kad maisto, gėrimų ir tabako produktų mažmeninė apyvarta palyginamosiomis kainomis 2013 metų kovą (Velykų mėnesį) buvo 8,2 proc. didesnė negu 2012 metų kovą (ne švenčių mėnesį). Reikia atsižvelgti ir į tai, kad, didėjant šalies gyventojų pajamoms (2013 metais ir nedarbas buvo mažesnis, ir vidutinis darbo užmokestis, ir senatvės pensija didesnė negu 2012 metais), daugiau nuperkama ir maisto.
Vidutiniškai, jei neįtraukiame kovo ir balandžio, 2013 metais maisto pirkome 3,8 proc. daugiau negu ankstesniais metais. Taigi galime daryti prielaidą, kad iš to 8,2 proc. skirtumo (2013 ir 2012 metų) 3,8 proc. galima paaiškinti tuo, kad bendrai padidėjo vartojimas, o 4,4 proc. – išlaidomis Velykų stalui.
Šiemet vidutinės išlaidos Velykų vaišėms turbūt bus šiek tiek didesnės negu pernai. Pagrindinė priežastis – didesnės pajamos ir didesnės galimybės.
Atsižvelgę į apyvartos apimtį litais ir namų ūkių skaičių, galime suskaičiuoti, kad vienas namų ūkis arba šeima Velykų mėnesį maistui išleido maždaug 45 litais daugiau. Žinoma, šeima šeimai nelygi: ir pagal sudėtį, ir pagal pajamas, ir pagal tai, kaip laikosi tradicijų. Vieno ar dviejų asmenų, gaunančių nedideles pajamas ir gyvenančių kaimo vietovėje, namų ūkio išlaidos šiai šventei galėjo būti ir mažesnės, arba jų galėjo ir visai nebūti, o gausesnė, didesnes pajamas uždirbanti šeima, kuriai svarbu švęsti šią šventę, galėjo išleisti keleriopai daugiau...
Šiemet vidutinės išlaidos Velykų vaišėms turbūt bus šiek tiek didesnės negu pernai. Pagrindinė priežastis – didesnės pajamos ir didesnės galimybės. Maisto produktų kainų pokyčio įtaka nevienareikšmė: kaip rodo portalo produktukainos.lt duomenys, pagrindinių Velykų stalo produktų – sviesto, varškės, duonos, šokolado – kaina prekybos centruose šiemet, likus porai savaičių iki Velykų, buvo šiek tiek (2–10 proc.) didesnė negu pernai, tačiau kiaušiniai ir kiauliena – maždaug dešimtadaliu atpigo.
Vis tik labai tikėtina, kad geresnės finansinės galimybės nebus paskata neracionaliai išlaidauti, t. y. prisipirkti ir priruošti maisto tiek, kad paskui reikėtų išmesti. Kaip rodo vartotojų elgsenos tyrimai, sunkmečio pamokos nepamirštamos ilgai. Kai kurios iš jų, reikia pripažinti, naudingos. Gražių švenčių.
Julita Varanauskienė yra SEB banko šeimos finansų ekspertė