Be abejo, pats tinkamiausias būdas šiai problemai spręsti yra konstruktyvus bendravimas, derybos ir bendro sprendimo radimas. Tačiau jei rezultato negalima pasiekti tokiu būdu, reikia drąsiai kreiptis į administracinį teismą, kuris ir užtikrina minėtos konstitucinės nuostatos įgyvendinimą.
Valdžios institucijų sprendimai bei jų priimtų norminių valdymo aktų teisėtumas gali būti tikrinami teisme – tai įrankis kontroliuoti valdžios įstaigas. Administracinio teismo tikslai ir yra užtikrinti žmogaus teisių gynimą nuo viešojo administravimo subjektų neteisėtų veiksmų, valstybės tarnautojų teisių gynimą nuo administracijos savivalės bei savivaldos institucijų teisių gynimą nuo valstybės institucijų neteisėtų veiksmų, o taip pat užtikrinti viešosios valdžios veiklos teisėtumą.
Nuo šių metų liepos 1 d. pradėjo veikti modelinis teismo procesas, o tai reiškia, kad vienos rūšies bylos supaprastinta tvarka bus nagrinėjamos pagal vieną modelį.
Manydami, kad jų teisės pažeistos, į apygardos administracinius teismus 2014 m. kreipėsi 14276, o 2015 m. – 16923 asmenų. Skaičius galima vertinti dvejopai. Viena vertus, galiu pasidžiaugti tuo, kad lietuviai gina savo teises ir teisėtus lūkesčius. Tačiau kita vertus, valdžios institucijoms yra kur pasitempti. Šie duomenys rodo, kiek yra pakankamai daug asmenų, nesutinkančių su viešosios valdžios sprendimais arba susiduriančių su jos neveikimu.
Teismų sistemos tobulinimas yra tebevykstantis procesas, reikalaujantis nuolatinio dėmesio. Nuo šių metų liepos 1 d. pradėjo veikti modelinis teismo procesas, o tai reiškia, kad vienos rūšies bylos supaprastinta tvarka bus nagrinėjamos pagal vieną modelį. Administracinis procesas taps paprastesnis ir greitesnis.
Administraciniai teismai pagal atskirus pareiškimus dažnai nagrinėja bylas, kurios teisės ir faktų požiūriu yra vienarūšės. Tokių bylų nagrinėjimas apkrauna teismus tokiu pačiu darbo krūviu, kaip ir bet kurių kitų, visiškai skirtingų bylų nagrinėjimas. Tokiais atvejais taikant naująjį modelinį teismo procesą visos bylos bus nagrinėjamos pagal vieną modelį, formuojant vienodą teismų praktiką.
Kai viename ar keliuose administraciniuose teismuose bus daugiau nei 20 vienarūšių individualių administracinių bylų, kylančių dėl norminio teisės akto pripažinimo prieštaraujančiu Konstitucijai ar įstatymams, viena iš jų bus paskelbta modeline ir nagrinėjama skubos tvarka visose instancijose. Tuo metu visos likusios bylos bus sustabdytos, o priėmus sprendimą modelinėje byloje – atnaujintos ir nagrinėjamos supaprastinta tvarka t.y. vieno teisėjo, rašytinio proceso tvarka.
Lietuvos administraciniai teismai jau ne kartą yra susidūrę su vienarūšių bylų antplūdžiu. Pavyzdžiui, Konstituciniam Teismui 2012 m. konstatavus, kad Socialinių išmokų perskaičiavimo ir mokėjimo laikinojo įstatymo nuostatos, kuriomis sumažintos valstybinės pensijos asmenims, turintiems kitų pajamų, prieštarauja Konstitucijai.
Taip pat daug pareiškėjų į teismus kreipėsi siekdami prisiteisti neišmokėtą motinystės (tėvystės) pašalpos dalį po to, kai Konstitucinis Teismas 2013 m. prieštaraujančiomis Konstitucijai pripažino to paties laikinojo įstatymo nuostatas, pagal kurias nuo 2010 m. tos pašalpos buvo sumažintos.
Šios ir kitos bylos palietė didelį skaičių Lietuvos žmonių. Kadangi kiekviena byla buvo nagrinėjama individualiai, ženkliai padidėjo teismų darbo krūvis, bylų nagrinėjimas truko ilgai. Tikiuosi, kad modelinis teismo procesas bus žymiai pigesnis ir greitesnis.
Juozas Bernatonis yra socialdemokratas, teisingumo ministras