„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Justinas Petkus: Ministre, jums turi rūpėti švietimas, ne rinkimai

Bent kiek Lietuvos švietimu besidomintis žmogus pirmadienį spaudoje skaitė straipsnį, kuris turinčiam humoro jausmą sukėlė juoką, o žmogui, kuriam skauda dėl Lietuvos ir jos švietimo ateities gilų rūpestį.
Justinas Petkus
Justinas Petkus / Asmeninio archyvo nuotr.

Eilinį kartą gerbiama Švietimo ir mokslo ministrė Audronė Pitrėnienė išsikvietė (jau buvusį) studentą (anksčiau kvietėsi ir moksleivį) pasiaiškinti – kas gi čia kietesnis, švietime daugiau nusimano, o ir šiaip gyvenimo tiesų pamokyti. Gerbiamoji ministre, Jūsų pačios kreipinį „Vaikeli, tau turi rūpėti tavo gyvenimas, o ne švietimas“, perfrazuoju į Jums aiškesnį: „Ministre, Jums turi rūpėti Lietuvos švietimas, o ne rinkimai“. Dabar gal jau kažkiek Jums suprantamiau?

Džiaugsmo spindulys sužibo, kai pasakėte, jog tai yra paskutinis susitikimas su tais, kurie rašo jums laiškus – smagu, nes galbūt , atsikračius susitikimų organizavimo rūpesčių, bent šiek tiek jūsų laiko liks švietimo problemų sprendimui.

Po vakarykščio susitikimo su studijas metusiu studentu ir apsidžiaugiau, ir nuliūdau. Liūdna tik dėl to, jog berašydamas šį laišką jums, tikėjausi, jog būsiu iškviestas pasikalbėti, tuomet galėsime ir mes pasiaiškinti apie švietimą ar gyvenimą, čia kaip jau jums patogiau, ministerijos spaudos tarnyba parašys straipsnį: visi lyg ir laimingi. Džiaugsmo spindulys sužibo, kai pasakėte, jog tai yra paskutinis susitikimas su tais, kurie rašo jums laiškus – smagu, nes galbūt, atsikračius susitikimų organizavimo rūpesčių, bent šiek tiek jūsų laiko liks švietimo problemų sprendimui. Ties čia apie džiaugsmus ir liūdesius sustokime.

Didžiausią nerimą vis dėl to sukėlė jūsų, gerbiamoji ministre, pasakymas, jog studentas negali, neturi teisės vertinti dėstytojo (tuo labiau profesoriaus) kompetencijos. Atleiskite man, bet tokiame diskurse kelčiau klausimą – ar mokytoja iš Skuodo gali būti švietimo ir mokslo ministrė? Retorinis klausimas, bet pabandykime į jį atsakyti ir įvertinti jūsų, kaip Lietuvos švietimo lyderės, darbą ir pažadus:

Skubame didžiuotis bendrabučių renovacijai skirta programa JASSICA, tačiau jos lėšos skirtos tik bendrabučių išorės renovacijai, o ar buvote, gerbiama ministre, užėjusi į bent vienos aukštosios mokyklos bendrabučių kambarius, dušus, virtuves?

Socialinė dimensija. Lietuvoje jau eilę metų kalbama apie studijų prieinamumą studentams turintiems specialiųjų poreikių ar iš pažeidžiamų socialinių sluoksnių, kalbama apie studentų lygybę garantuojančias socialines-ekonomines sąlygas, studentų finansinės padėties gerėjimą. Deja. Kalbos lieka kalbomis. Sritis vertinama neigiamai.

Bendrabučių renovacija. Taip, skubame didžiuotis bendrabučių renovacijai skirta programa JASSICA, tačiau jos lėšos skirtos tik bendrabučių išorės renovacijai, o ar buvote, gerbiama ministre, užėjusi į bent vienos aukštosios mokyklos bendrabučių kambarius, dušus, virtuves? Matyt nebuvote. Patikėkite, didelė dalis Lietuvos studentų gyvena sąlygomis, kurios yra arti antisanitarinių ribos, o pinigų rekonstrukcijai neatsiranda. Sritis vertinama neigiamai.

Mokslo ir studijų įstatymas. Dar 2012 m. pabaigoje prasidėjo Mokslo ir studijų įstatymo reforma, gražiai vadinta „tobulinimu“, ką turime šiai dienai, praėjus trims intensyvaus „tobulinimo“ metams? Įstatymas dar nesvarstytas Seime. Į studentų, rektorių, direktorių, socialinių partnerių nuomones atsižvelgta tik iš dalies. Panašu, kad rinkimų kontekste ryžtingesnių žingsnių tikėtis sunku, o aukštasis mokslas, kuris atrodo jau beldžia dugną, sieks dar didesnių žemumų. Sritis vertinama neigiamai.

Transporto lengvatos. Nors daugumoje aukštųjų mokyklų nuolatinėse ir ištęstinėse studijose studijuojantys studentai paskaitas lanko kartu, vieni jų už kelionę viešuoju transportu moka pilną kainą, kiti gauna nuolaidą. Ministre, ar tai teisinga? Sritis vertinama neigiamai.

Kaip matote, įvertinti Jūsų darbus nėra taip sudėtinga, o pagal tai galėtume jums skirti atlyginimą, bet juk ne rinkėjams, dėl ministrų algų spręsti... Palikime tai spręsti jums. Tad kokia suma įvertintumėte savo (ne)nuveiktus darbus?

Kad būtų aiškiau pasakysiu – jau daugelį metų vakarų valstybėse studentai yra laikomi lygiaverčiais partneriais, kurie turi teisę įvertinti dėstytoją ir pasakyti – deja, šis dėstytojas ir jo dėstymo metodai man netiko ir nepatiko, o šis dėstytojas yra tikrai puikus, nuostabus savo srities specialistas ir sugeba įdomiai perteikti dėstomo dalyko medžiagą – jam privalu skirti priedą! ir t.t.

Na, ir vis dėl to, jei nuspręstumėte pasikviesti susitikimui – tikrai sutiksiu, atitrauksiu dėmesį nuo pasiruošimo sesijai (nes vis dėl to esu studentas) ir tikrai priimsiu šią galimybę ir pasiūlymą. Būtų smagu.

Galime paniūniuoti pagal gerai žinomos grupės „L+“ dainą, kuri nors ir ne apie švietimą, bet nūdienos aktualijas atspindi:

Ar tu ją matei?

Ar tu ją matei?

Ji baisesnė nei tu man sakei,

Ar tu ją matei?

O pabaigsiu, Ministre, kaip jums ir patinka, ne apie švietimą, apie gyvenimą: tegul svyla aukštasis mokslas, o ne siela.

Justinas Petkus, Vytauto Didžiojo universiteto studentas

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs