Cituojant Peticijų įstatymą: „Peticija tai raštiškas pareiškėjo kreipimasis į Seimą, Vyriausybę ar vietos savivaldos valdžios ir valdymo institucijas su reikalavimais ar siūlymais spręsti šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytus klausimus, kai tam reikia priimti naują teisės aktą, pakeisti, papildyti ar pripažinti netekusiu galios galiojantį teisės aktą ir kai peticijų komisijos tokį kreipimąsi pripažįsta peticija.“
Lietuvos Respublikos Peticijų įstatymo 16-tas straipsnis numato, jog Seimo, Vyriausybės ir savivaldybės tarybos sprendimai dėl peticijose išdėstytų reikalavimų ir siūlymų tenkinimo yra galutiniai ir neskundžiami, tačiau Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad teisė kreiptis į teismą yra absoliuti, šios teisės negalima apriboti ar paneigti; pagal Konstituciją įstatymų leidėjas turi pareigą nustatyti tokį teisinį reguliavimą, kad visus ginčus dėl asmens teisių ar laisvių pažeidimo būtų galima spręsti teisme.
Asmens teisės turi būti ne formaliai, o realiai ir veiksmingai ginamos tiek nuo privačių asmenų, tiek nuo valdžios institucijų ar pareigūnų neteisėtų veiksmų. Mano nuomone, ši galiojanti Peticijų įstatymo nuostata yra antikonstitucinė ir nesuteikia Lietuvos Respublikos piliečiams konstitucinės jų teisės kreiptis į teismą dėl netenkinančio Seimo, Vyriausybės ir savivaldybės tarybos sprendimo dėl peticijose išdėstytų reikalavimų ar siūlymų.
Mano užregistruotos Lietuvos Respublikos Peticijų įstatymo pataisos Peticijų įstatymo 16 straipsnyje numato, jog piliečiai turi teisę apskųsti Seimo, Vyriausybės ir savivaldybės tarybos sprendimus dėl peticijose išdėstytų reikalavimų pagal Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatytą tvarką. Taip yra pašalinamos Lietuvos Respublikos Konstitucijai prieštaraujančios Peticijų įstatymo nuostatos ir užtikrinama Konstitucinė ir absoliučioji visų asmenų teisę kreiptis į teismą.
Šios pataisos buvo rengtos tariantis su teisininkais, politologais bei visuomeninėmis organizacijomis, kurios išreiškė palaikymą idėjai, kad turime dirbti skaidriai ir atvirai. Politologas Algis Krupavičius susipažinęs su mano siūlomais pakeitimais pažymėjo, kad jau ankščiau reikėjo atsižvelgti į Konstitucinio Teismo sprendimą ir leisti žmonėms laisviau kontroliuoti valdžios institucijas.
Lietuva turi lygiuotis į tokias demokratines Europos Sąjungos šalis kaip Prancūzija, Šveicarija ir kitas, kur žmogaus teisių sistema yra itin aukšto lygio. Piliečiai patys taip pat atlieka parlamentinę kontrolę stebėdami valstybės institucijų darbą ir užginčydami netinkamus arba neteisėtus jų sprendimus bei siūlydami savo idėjas.
Lietuvoje per 2017-uosius ir pirmus du mėnesius 2018-aisiais, Lietuvos Respublikos Seimo Peticijų komisija gavo beveik 100 įvairių peticijų, kuriose siūlomi tokie pakeitimai kaip – dėl Lietuvos kelių įstatymų, teisės aktų pakeitimų, baudžiamojo proceso kodekso straipsnių pakeitimų bei daugelį kitų.
Mindaugas Puidokas yra LR Seimo Europos reikalų komiteto vicepirmininkas, LVŽS pirmininko pavaduotojas.