Lietuvos socialdemokratų partija, pagal oficialią Vyriausios rinkimų komisijos informaciją, praėjusiems rinkimams išleido beveik 3,3 mln. litų. Tai milžiniška suma, kurią didžiąja dalimi socdemai finansavo valstybės dotacijos lėšomis. Kampanijai iš LSDP partijos biudžeto buvo skirta 3 mln. litų, o likusią sumą paaukojo fiziniai asmenys.
Visi šie skaičiai neatrodytų labai įdomūs, jeigu ne artėjantys savivaldos rinkimai, įvyksiantys po gerų pusės metų. Kaip žinia, dabar didžiosios Lietuvos partijos, uždraudus juridinių asmenų aukas ir gerokai apribojus fizinių asmenų galimybes remti partijas, pagrindinę savo veiklą finansuoja būtent valstybės dotacijomis.
TS-LKD, turėdama panašias partijos veiklos sąnaudas kaip socialdemokratų partija, šiemet rengė 3-4 kartus kuklesnę rinkimų kampaniją, tačiau rimtai galvojame, kaip tinkamai pasirengti ir sutaupyti reikiamą dalį lėšų savivaldos rinkimų kampanijai.
Vadinasi, vien šių metų sąnaudoms padengti socdemams reikės daugiau nei 6 mln. litų (o jiems skirta valstybės dotacija yra apie 4 mln. litų). Tad iš ko bus ruošiama savivaldos rinkimų kampanija?
Šiandien matyti, kad ateinantys savivaldos rinkimai socialdemokratams bus gana sudėtingi ne tik politine, bet ir finansine prasme: juk rinkimams šiemet jau išleista per 3 mln. litų, einamosios metinės sąnaudos taip pat sudaro apie 3 – 4 mln. litų.
Vadinasi, vien šių metų sąnaudoms padengti socdemams reikės daugiau nei 6 mln. litų (o jiems skirta valstybės dotacija yra apie 4 mln. litų). Tad iš ko bus ruošiama savivaldos rinkimų kampanija?
Taip pat turėkime omenyje tai, kad po nesėkmingo pasirodymo Europos Parlamento rinkimuose socialdemokratų dotacija dar mažės.
Kalbant apie pačią socdemų rinkimų kampaniją ir dotacijos pinigų skaidrų panaudojimą rinkimuose taip pat kyla klausimų, ar tikrai visos reklamos priemonės buvo naudojamos nepažeidžiant teisės aktų.
Į tai atkreipia dėmesį ir „Baltosios pirštinės“, kurios, remiantis „TNS Gallup“ tyrimais, teigia, jog socdemų kandidatas į prezidentus Z.Balčytis galimai viršija didžiausią leistiną rinkimų kampanijos biudžetą. Jų teigimu, Z.Balčytis vien televizijos reklamai išleido daugiau nei 2 mln. litų, o bendros jo kaip kandidato į Prezidentus išlaidos viršijo 3 mln. litų.
Pridėjus EP rinkimų kampanijos išlaidas susidarytų beveik 4 mln. litų. Tiesa, visa tai kol kas tik įtarimas ir reikia tikėtis, jog Vyriausioji rinkimų komisija nuodugniai ištirs šį atvejį, o visuomenei viešai atskleis savo vertinimą.
Tai yra būtina, nes po rinkimų pasirodė informacija ir apie kitus nerimą keliančius ženklus. Pavyzdžiui, vienos socialdemokratės lankstinukas buvo platinimas be užsakymo numerio, be nurodyto tiražo ir jį atspausdinusios įmonės. Atrodytų smulkmena, tačiau tokiais būdais galima bandyti slėpti rinkimines išlaidas ir tokias išlaidas apmokėti, pavyzdžiui, iš valstybinių įmonių pinigų. Juk kai nėra nei įmonės pavadinimo, nei užsakymo numerio, surasti, kas spausdino, yra sudėtinga.
Nesinori iškart kaltinti socialdemokratų masiniais rinkimų pažeidimais, tačiau tokie ženklai verčia sunerimti bei atkreipti dėmesį. Todėl kontroliuojančios institucijos privalo skaičiuoti ir stebėti, kad visuomenė aiškiai matytų, jog socialdemokratai neišleidžia daugiau, nei gauna ir visos jų išlaidos yra tinkamai apskaitytos. Nes „juodi pinigai“ yra pats tiesiausias kelias į politinę korupciją. Jeigu netikite, galite pasiklausti Darbo partijos.
Monika Navickienė yra TS-LKD vykdomoji sekretorė