Jei kažkas truputį geriau gyvena, gal gauna geresnį išsilavinimą, ar kieno vaikas geriau jaučiasi eidamas į mokyklą, tuomet – atimti, sulyginti, nukirsti išlindusias galvas, kad neišsišoktų minioje ir greta esanti sėkmė nebadytų akių švietimo ir kitiems biurokratams. Gal pakvieskim privačias mokyklas, bent jau kurioms tikrai gerai sekasi, pašefuoti kaimynystėje esančią valstybinę, kuri yra žemiau vidurkio?
Privati mokykla turi kažką pasiūlyti tėvams, kad jie sutiktų mokėti kartais ir didelius pinigus. Paskaičiuokime ne tik, kiek yra privačių mokyklų, o kiek jose mokosi mokinių, kiek dirba mokytojų. Kodėl pasimokę privačioje pradinėje mokykloje, tėvai nori tęsti tokį mokslą, skatina mokyklas eiti toliau, į aukštesnes klases? Vadinasi, ten yra kažkas tikrai gerai. Ar ten tikrai vaikai gauna aukštesnio lygio bazinį išsilavinimą? Sutinku, apie tai kalbėti sunku, nes tyrimų neturime. Ko tose mokyklose yra tikrai daugiau – tai dėmesio bendriesiems gebėjimams: kūrybiškumui, iniciatyvumui, mokymuisi dirbti grupėje ir t.t.
Į privačias mokyklas tėvai leidžia vaikus ir moka pinigus savo noru. O samdyti korepetitorius besimokantiems valstybinėse mokyklose jie yra priversti.
Ten ypač daug dėmesio skiriama vaikų bendravimui, o kartais ir vaikų į traukimui į mokyklos valdymą. Ten tikrai sunkiau rasite patyčių atvejų, ten mokoma dirbti savarankiškai ir labiau atsižvelgiama į mokinių gebėjimus. Beje, anaiptol ne visose privačiose mokyklose atsirenkami mokiniai, o ten, kur susirenka ir specialiųjų poreikių vaikų, gal net labiau pasirūpinama mokytojų darbo sąlygomis. Trumpai sakant, tai šiandieninės mūsų nusigyvenusios švietimo sistemos šviesesnioji ateitis, avangardas, kurio įvertinti dar irgi nemokame.
Gerbiami Ponai Ministre, Prezidente ar dar kas nors, esantis prie valdžios ir kam rūpi mūsų vaikų ateitis, sukvieskite privačių mokyklų steigėjus, direktorius ir paprašykite, kad jie jums papasakotų, kaip jiems sekasi, ką jų moksleiviai yra nuveikę, ir tik tuomet darykit sprendimus.
Bet kreipčiausi ir į privačių mokyklų savininkus (kažin, ar teisinga juos visus tapatinti su iniciatyviąja ponia Landsbergiene) – surenkite didelę konferenciją apie privataus verslo pasiekimus Lietuvos švietime. Ir tokią konferenciją, kad stovėtų visų TV kameros, kad atvyktų jūsų kolegos iš užsienio, ypač jei priklausote tarptautiniams edukaciniams tinklams. Man atrodo, kad yra didelis trūkumas pagrįstos pozityvios informacijos apie jūsų dirbamus darbus. Dėl to žiniasklaidoje dominuoja vienintelė su privačiu ugdymu susijusi tema – kiek uždirbama, – o tai ir leido atsirasti siūlymams nutraukti jums finansavimą.
Kodėl pasimokę privačioje pradinėje mokykloje, tėvai nori tęsti tokį mokslą, skatina mokyklas eiti toliau, į aukštesnes klases? Vadinasi, ten yra kažkas tikrai gerai.
Nepatarčiau skalpuoti privačių mokyklų, bet susitarčiau, sudaryčiau galimybes privačioms mokykloms dalintis savo gerąja patirtimi, nes jos išbando daug pasaulyje plintančių naujovių.
Visai nemenkinu valstybinių mokyklų, bet mano patirtis rodo, kad į privačiąsias yra panašios tik geriausios valstybinės mokyklos. Bet, kaip žinia, jų yra tikrai per mažai.
Paskutinė pastaba. Į privačias mokyklas tėvai leidžia vaikus ir moka pinigus savo noru. O samdyti korepetitorius besimokantiems valstybinėse mokyklose jie yra priversti, nes tenka kompensuoti nekokybišką mokymosi procesą.