Greičiausiai daugelis mūsų šiandien rinktųsi antrąjį darbo pasiūlymą. Ir kaip rodo mūsų finansų grupės, kuriai priklausome, patirtis, amžius nėra tas rodiklis, kuris lemtų sprendimą.
Pavyzdžiui, tarp vyresnių mūsų darbuotojų yra daug ambicingų žmonių, kurie save siekia realizuoti ne tik atlikdami pavestas užduotis, bet naudojasi suteikiamomis galimybėmis, kaip tai padaryti geriau. Taigi mūsų asmeninės savybės lemia pasirinkimą.
Nemaža dalis darbdavių jau beveik prieš dešimtmetį suprato, kad vien fiksuoto atlygio dažnu atveju nebeužtenka. Visgi įmonių, kuriose dar ir šiandien vyrauja požiūris, kad darbuotojas turi būti motyvuotas tuo, kad turi darbą ir už jį mokama, galima būtų rasti. Tik praktika rodo, kad tokiose įmonėse darbuotojų kaita didelė.
Motyvacinių priemonių ribos plečiasi
Tad daugelis mūsų norime ne tik gauti atlygį, bet ir jaustis, kad esame vertinami, didžiuotis savo darbu, žinoti, vardan ko kasdien atliekame suplanuotas užduotis.
Todėl motyvacijos ieškojimas išsiplečia į daugiau svarbių faktorių – darbo įrankius, kultūrą, atmosferą darbe ir vertybes. Darbo ieškantiems tampa svarbu, ar įmonės ir asmeninės vertybės yra vienodos. Todėl natūralu, kad prieš darbo pokalbius potencialus darbdavys yra analizuojamas.
Daugelis mūsų norime ne tik gauti atlygį, bet ir jaustis, kad esame vertinami, didžiuotis savo darbu, žinoti, vardan ko kasdien atliekame suplanuotas užduotis.
Ambicingam specialistui yra aktualu žinoti, kiek jam darbdavys suteikia laisvės save realizuoti. Ypač tai aktualu jauniems specialistams, nes šiai dienai retas, jau įgijęs išsilavinimą, eina dirbti bet kur.
Kaip rodo mūsų patirtis, darbuotojams šalia visų kitų motyvacinių priemonių, tokių kaip mokymai, seminarai, asmeniniai apdovanojimai ir pan., labai svarbi ir galimybė tiesiogiai bendrauti su vadovu.
Apskritai, grįžtamasis ryšys iš aukštesnes ar net aukščiausias pareigas užimančio kolegos yra labai vertinamas. Samdomiems darbuotojams išties svarbu gauti atsakymą – kodėl aš tai darau ir ar darau tinkamai.
Darbo grafikas pagal poreikius
Lankstus darbo grafikas – reikšmingas motyvatorius, tačiau tai anaiptol ne naujiena. Todėl jie tobulinami, ieškoma naujų būdų, kaip darbo valandos galėtų būti dar lankstesnės.
Pavyzdžiui, mūsų kolegos Lenkijoje iš „Provident Polska“, siekdami išlaikyti balansą tarp darbo ir darbuotojų asmenio gyvenimo, įvedė trijų rūšių darbo laiką. Taigi darbuotojai turi galimybę planuotis savo dieną ir tokiu būdu derinti darbą su laisvalaikiu.
Kiekvienas darbuotojas gali rinktis jam tinkamiausias darbo valandas. Vienintelis reikalavimas – kad darbo dieną sudarytų 8-ios darbo valandos.
Taigi kiekvienas darbuotojas gali rinktis jam tinkamiausias darbo valandas. Vienintelis reikalavimas – kad darbo dieną sudarytų 8-ios darbo valandos. Juk išties, kiekvienas žmogus skirtingas – vieni darbingesni anksti ryte, o kiti 8 ryto geria jau antrą puodelį kavos ir vis tiek nesugeba įsivažiuoti į darbinį ritmą.
Į Lietuvą šios praktikos dar neperkėlėme, nes esame pakankamai jauni rinkoje. Tačiau, žinoma, tikimasi, kad sustygavus darbą, išbandžius visas sistemas ir pajutus tempą, ir čia bus galima pagalvoti apie lankstesnes darbo valandas.
Ar norėtumėte tapti įmonės, kurioje dirbate, akcininku?
Praėjus metams po „Provident Finansai“ veiklos pradžios Lietuvoje, čia buvo pradėta taikyti pakankamai nauja motyvacinė priemonė – galimybė kompanijos darbuotojams įsigyti įmonės akcijų.
Šią programą inicijavo patys kompanijos akcininkai. Aukščiausi vadovai deklaravo norą verslo laimėjimais dalintis su darbuotojais. Tokiu būdu darbuotojai, įsigiję kompanijos akcijų ir praėjus trims metams, gauna grąžą už pastangas siekiant kompanijos iškeltų tikslų.
Tokia motyvacinė priemonė pasiteisino, nes ji skatina darbuotojų lojalumą kompanijai. Beje, svarbu tai, kad darbuotojai nėra suvaržomi. Nusprendę išeiti iš darbo anksčiau nei po trejų metų, jie savo akcijas gali parduoti arba savarankiškai toliau kotiruoti jas biržoje.
Visos grupės mastu pernai šia galimybe pasinaudojo maždaug 2000 darbuotojų, o tai yra beveik 30 proc. visų grupės darbuotojų. Manau, kad rezultatas neblogas. Kiek teko domėtis, kitose Lietuvoje veikiančiose kompanijose ši motyvacinė priemonė kol kas nėra populiari. Visgi gali būti, kad biržoje listinguojamos bendrovės ateityje įvertins programos teikiamą abipusę naudą ir ją pradės taikyti savo praktikoje.
Apskritai, tikėtina, kad motyvacinių priemonių arsenalas ateityje tik gausės. Taip ir turi būti siekiant pritraukti ir išlaikyti geriausius specialistus. Visgi nuo darbuotojų darbo rezultatų tiesiogiai priklauso įmonės sėkmė. Tad investuoti į žmones, kurie tiki įmone, kurioje dirba – verta.
Sonata Laurinavičienė yra „Provident Finansai“ Žmogiškųjų išteklių departamento vadovė