Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Tadas Vizgirda: Naujos eksporto rinkos – už Atlanto

Nuo rugpjūčio mėnesio Lietuvos ūkininkams ir maisto perdirbėjams su trenksmu užsivėrusios Rusijos maisto produktų rinkos durys sunerimti privertė ne tik juos, bet ir kitus Lietuvos verslininkus, kurie vienaip ar kitaip bendradarbiauja su didžiąja kaimyne. Nestabili ekonominė padėtis ir nenuspėjami Rusijos veiksmai ne vieną eksportuojančią įmonę privertė išsikelti klausimą: galbūt kita kartą bus mūsų eilė? Tačiau kai vienos durys užsidaro, atsiveria kitos, taigi vis daugiau akių krypsta į dar neišnaudotas ar primirštas eksporto kryptis – tokias kaip JAV.
Tadas Vizgirda
Tadas Vizgirda / Asmeninio albumo nuotr

Istorija mėgsta kartotis

Tai nėra pirmas kartas, kai Lietuva turi įvykdyti esminį eksporto partnerių perrikiavimą. 1998 metais kilusi krizė Rusijoje, savo rinką Lietuviškoms prekėms faktiškai uždarė. Lietuviškų prekių eksportas į Rusiją sumažėjo 65,6 proc., o šalies ekonomikos spartų augimą staiga pakeitė nuosmukis. Lietuvos verslininkams, praradus Rytų rinkas, reikėjo persiorientuoti ir ieškoti kelių į Vakarus, pirmiausia į Europos Sąjungos, Vidurio bei Rytų Europos valstybes, Ameriką.

Po Rusijos krizės matytas nežymus atsigavimas buvo apgaulingas, nes per pastaruosius metus prekyba su Amerika augo labai nedideliu tempu.

Tuo pasinaudojo vaisių ir daržovių augintojai, nes dėl kilusios krizės jų eksportas krito 28 proc. nuo 145 mln. iki 105 mln. Lt., bet dėka tikslingo persiorientavimo į ES šalis jau po metų tarptautinė prekyba šoktelėjo 38 proc. ir siekė 171 mln. Lt.

Tai tik vienas pavyzdys, kaip pakeitus eksporto partnerius, valstybė gali išbristi iš gręsiančios ekonominės krizės su kuo mažesnėmis pasekmėmis.

Kaip šiuo metu atrodo Lietuvos prekyba su JAV

Nors Jungtinių Valstijų rinka yra labai didelė ir dauguma ją vertina kaip neišnaudotą potencialą, ji niekada nebuvo pagrindinė Lietuvos eksporto partnerė ir Lietuvos verslininkai jau daug metų nesėkmingai trypia JAV rinkos slenkstį, norėdami pristatyti savo produkciją.

Po Rusijos krizės matytas nežymus atsigavimas buvo apgaulingas, nes per pastaruosius metus prekyba su Amerika augo labai nedideliu tempu. 2013 m. Lietuvos eksportas į JAV sudarė tik 2,7 proc. nuo viso Lietuvos eksporto, o daugiausiai buvo eksportuojama trąšų, mineralinio kuro, mineralinės alyvos, jų distiliavimo produktų bei baldų.

Iškyla natūralus klausimas: Kodėl viena didžiausių mūsų strateginių politinių partnerių lieka ekonominės partnerystės paraštėse?

Žinoma, Amerika pasižymi viena didžiausių pirkimo galių pasaulyje, tačiau kliūčių, kodėl šalies verslininkams yra sunku įsitvirtinti JAV rinkoje yra įvairiausių. Vieni įvardiją atstumą ir dideles transportavimo išlaidas.

Nors Jungtinės Valstijos užima tik 11 vietą tarp visų užsienio prekybos partnerių, verslas laukia šiltesnių vandenų investicijoms.

Milžiniški prekybos mąstai, kai produkcijos prašoma ne kilogramais, bet tonomis, konteineriais – dar viena problema, nes jei staiga nebegali pirkėjo aprūpinti prekėmis, tai iškart iškrenti iš žaidimo – į tavo vietą stoja konkurentai.

Taip pat Amerikos prekyba ženkliai skiriasi nuo Europos Sąjungos, todėl atsiranda sertifikavimo problemos, aukšti kokybiniai, ypač su maisto sauga susiję reikalavimai,  standartų suderinamumas bei muitai.

Nors Jungtinės Valstijos užima tik 11 vietą tarp visų užsienio prekybos partnerių, verslas laukia šiltesnių vandenų investicijoms. Šiuo metu Europos Sąjunga ir Jungtinės Amerikos Valstijos artėja prie transatlantinės laisvos prekybos sutarties pasirašymo. Ją pasiekus, visoms ES šalims, taigi, ir Lietuvai, eksporto trukdžiai stipriai sumažėtų.

Lietuva jau dabar turi teigiamą prekybos balansą su JAV, nepaisant visų muitų tarifų ir netarifinių kliūčių šalis eksportuoja į JAV daugiau nei importuoja. Taigi jei esami muitų tarifai būtų panaikinti, o netarifiniai barjerai ir techninis reglamentavimas sumažinti iki minimumo Lietuvos eksportas turėtų ženkliai plėstis.

Ryžtinguosius lydi sėkmė

Amerikos rinka Lietuvos verslininkams vis dar sukelia nemažai galvos skausmo, tačiau visuomet yra tų, kurie nepaisant iškylančių kliūčių – bando, bando ir išlošia. Pieno perdirbimo įmonė  „Pieno Žvaigždės“ savo gaminius jau kuris laikas eksportuoja į JAV ir patikina, kad perspektyvos optimistiškos. Nors jų eksportuojami kiekiai iki šiol buvo simboliški, paskutiniu metu prekyba po truputi auga.

Vienas iš sėkmę įmonei nešančių komponentų – patikimi partneriai ir tarpininkai, kurie jau pažįsta tiek pačią rinką, tiek vartotoją.

Vienas iš sėkmę įmonei nešančių komponentų – patikimi partneriai ir tarpininkai, kurie jau pažįsta tiek pačią rinką, tiek vartotoją. Su pirkėjais taip pat tenka susipažinti, išsiaiškinti jų poreikius, tačiau laikui bėgant juos galima pripratinti prie savo produktų.

Vienas iš iššūkių, su kuriuo „Pieno žvaigždės“ susidūrė eksporto pradžioje – didelis atstumas, kuris ypatingai svarbus trumpalaikio vartojimo produktų rinkoje. Būtina įvertinti gana ilga gabenimo laiką ir rinktis kuo ilgiau galiojančias prekes. Šiuo metu įmonė numato rimčiau skverbtis į Ameriką ir vykti ieškoti naujų prekybos partnerių, kanalų bei galimybių.  

Tad nors Amerikos rinka yra didelė ir norint joje įsitvirtinti reikia apsišarvuoti kantrybe, susidraugavus su ja, galima tikėtis gerokai didesnių apyvartų nei aplinkinėse šalyse.

Tadas Vizgirda yra Amerikos prekybos rūmų Lietuvoje valdybos pirmininkas

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų