Tačiau valstybės biurokratinio aparato mažinimo iniciatyvos kol kas dar neįsibėgėja, o praėjus dvejiems metams realiai nepajudėjo ir Europos Sąjungos struktūrinių fondų projektai.
Verslo atstovus džiugina, kad šios Vyriausybės ir verslo pagrindinis prioritetas sutampa – dar Seimo pavasario sesijoje priimti Socialinį modelį ir šio įstatymų paketo populistiškai „neapipešioti“. Tik nuoseklus darbo santykių modernizavimas, pritaikant juos prie XXI amžiaus realijų, gali atnešti tą Lietuvos verslo aplinkos konkurencingumo efektą, kurio ir tikimės.
Teisinga Vyriausybės kryptis – augant minimaliam darbo užmokesčiui, didinti ir NPD. Taip yra užtikrinama, kad mažas pajamas gaunantys žmonės mokės mažiau mokesčių.
Šioje srityje Lietuva kol kas dar gerokai atsilieka nuo kaimyninių Europos Sąjungos valstybių, nors turėtume gyventi tokioje pačioje ekonominėje erdvėje. Jeigu darbo santykius reguliuojančios teisės normos būtų optimizuotos, atsirastų daugiau darbo santykių reguliavimo formų, verslininkai galėtų veikti lanksčiau, atsirastų daugiau darbo ir jaunimui, būtų užpildytos laikinos darbo vietos.
Įgyvendintas mokesčių progresyvumas
Verslas laikosi pozicijos, kad apmokestinimo sistemos nederėtų konstruoti dideliais mokesčiais, baudžiant daugiau uždirbančius. Dabartinė mokesčių sistema jau yra progresyvi – visų pirma, dėl taikomo neapmokestinamojo pajamų dydžio (NPD). Teisinga Vyriausybės kryptis – augant minimaliam darbo užmokesčiui, didinti ir NPD. Taip yra užtikrinama, kad mažas pajamas gaunantys žmonės mokės mažiau mokesčių.
Priešrinkiminiai kai kurių politikų siūlymai įvesti progresinius mokesčius nepadės surinkti daugiau pajamų į valstybės biudžetą ir tikrai nepagerins mažesnes pajamas gaunančių asmenų gyvenimo kokybės. Tačiau šių gyventojų padėtis ateinančiais metais pagerės dėl padidėjusios minimalios algos ir padidinto NPD.
Konsolidacija neįsibėgėja
Vyriausybės ataskaitoje teigiama, jog didinant viešojo sektoriaus darbo efektyvumą, konsoliduotos 3 priežiūros tarnybos, o didžiausias leistinas pareigybių skaičius sumažėja 1279 pareigybėmis.
Tai Saulėlydžio ir Saulėtekio komisijų pradėtas ir Konsolidavimo komisijos tęsiamas darbas, kuris jau duoda vaisių, tačiau tai tik proceso pradžia. Norėdami išvengti Graikijos likimo, privalome valstybės biurokratinį aparatą mažinti sparčiau. Todėl yra ypatingai svarbu išjudinti ir kitus konsolidavimo projektus, kurie kol kas stringa.
Norisi palinkėti Vyriausybei pagaliau išjudinti ir ES struktūrinių fondų projektus. Verslas gavo pažadų sulaukti viešųjų pirkimų konkursų jau 2015 m. pabaigoje ir 2016 m. pradžioje. Jeigu bus delsiama skirstyti šią paramą svarbiems viešosios ir transporto infrastruktūros bei energetikos projektams, šiais metais gali smarkiai padaugėti bedarbių.
Valdas Sutkus yra Lietuvos verslo konfederacijos prezidentas