Visi sutinka, kad šiandien mokykloje vaikai gauna didžiulį kiekį informacijos. Bėda ta, kad jiems trūksta įgūdžių jai apdoroti. Tarp svarbiausių švietimo tikslų nuolat minimi kūrybiškumo ir kritinio mąstymo ugdymas, tačiau mūsų mokyklose to vis dar pasigendama.
Apie tai neseniai kalbėjome apskrito stalo diskusijoje Seime, kur su mokyklų, akademinės bendruomenės ir valdžios įstaigų atstovais aptarėme projekto „Šachmatai mokyklose“ įgyvendinimo galimybes. Pasirašėme memorandumą – jame pabrėžta, kad jau nuo 2016 m. pradinių klasių mokiniams turime sudaryti sąlygas mokytis šachmatų.
Projekto esmė – pasitelkus šachmatus lavinti vaikų atmintį, loginį ir erdvinį mąstymą, skatinti jų kūrybiškumą.
Pagal vaikų poreikius
Programa „Šachmatai mokyklose“ šiuo metu vykdoma daugiau nei 30 pasaulio šalių: Švedijoje, Estijoje, Vengrijoje, Italijoje, Didžiojoje Britanijoje, JAV ir t.t. Ši idėja kilo neatsitiktinai. Ją išprovokavo gyvenimo realijos – besikeičiantys vaikų poreikiai naujoje, skaitmeninėje erdvėje. Įvairiose šalyse mokytojai šiandien susiduria su daugybe iššūkių, tačiau visi turi vieną bendrą tikslą – išmokyti vaikus iš didžiulio informacijos srauto atsirinkti svarbiausias žinias, kaupti jas ir mokėti jomis pasinaudoti.
Projekto esmė – pasitelkus šachmatus lavinti vaikų atmintį, loginį ir erdvinį mąstymą, skatinti jų kūrybiškumą. Daugumoje šią programą vykdančių šalių savaitinė šachmatų pamoka įtraukiama į antros klasės mokymo programą – kaip atskiras dalykas arba kaip viena iš matematikos pamokų.
Atlikta nemažai mokslinių tyrimų, kurie patvirtina, jog itin daug naudos šachmatai duoda 6-8 metų vaikams. Tokio amžiaus jie yra labai imlūs. Mėgindami perprasti šachmatų logiką, žaisdami vaikai įtvirtina ne tik skaičiavimo, bet ir skaitymo, rašymo, uždavinių sprendimo įgūdžius.
Kodėl būtent šachmatai? Kai kalbame apie šį žaidimą, vaizduotėje iškart iškyla figūros – karaliai, valdovės, pėstininkai, juodais ir baltais laukeliais mirganti šachmatų lenta.
Tačiau kitaip pažvelgę į šachmatus suvoksime, jog šachmatų lenta yra koordinačių sistema, kurioje kiekvienas laukelis turi savo unikalų adresą. Šioje erdvėje lengva suprasti, kas yra įstrižainė, horizontalė, vertikalė. Šachmatuose veikia aiškios taisyklės, kurios galioja kiekvienam. Tai išskirtinis mokymo būdas ir priemonė, nes šachmatus lengva susieti su matematika, geometrija, istorija, kitais dalykais.
„Šachmatai mokyklose“ – ne sporto, o švietimo projektas. Jo tikslas nėra ugdyti šachmatininkus. Ir nors šiame projekte remiamasi šachmatų žaidimo taisyklėmis, šalyse, kur jis jau kelerius metus sėkmingai vykdomas, ši programa visiškai integruota į įprastą pradinių klasių programą.
Veikia būreliai
Lietuvoje yra nemažai mokyklų, kur veikia šachmatų būreliai. Juos gali lankyti visi norintieji, būreliams vadovauja puikūs treneriai. Neretai tai tampa pagrindiniu argumentu, pasisakant prieš šachmatų įtraukimą į pradinių klasių programą.
Tačiau būtina skirti du dalykus. Šachmatų treniruotės mokyklose arba šachmatų klubuose skirtos ugdyti sportininkus. Ten pagrindinis tikslas ir sėkmės kriterijus yra sportinis rezultatas, tad vaikai, kurie nemėgsta varžytis dėl vietos, dėl garbės, atkrinta savaime. Taip daugelis pradinukų (ir ne tik) netenka galimybės patirti šachmatų teikiamą naudą. O integravę šachmatus į mokyklų klases padarytume juos prieinamus visiems. Tai būtų smagus ir labai naudingas mokymosi būdas.
Kitas svarbus aspektas, kuriuo remiasi šachmatų mokyklose programa – elementarų šachmatų kursą mokyklose dėsto tie patys pradinių klasių mokytojai, net ir nebūdami šachmatų žaidimo žinovai.
Ar įmanoma išmokyti pedagogą šachmatų žaidimo pradmenų? Ar jis sugebės įgytas žinias sėkmingai perduoti vaikams? Kitų šalių patirtis rodo, kad įmanoma. Kai šachmatai yra naudojami kaip mokymo priemonė, ypač svarbu, kad dalyką dėstytų mokytojas, kuris žino, kaip susieti temas su kitais dalykais, kaip jas integruoti ir kokių dalykų tuo metu mokosi vaikas.
Kai kurios mokyklos jau naudoja šachmatus kaip pagalbinę priemonę. Itin džiugina Tauragės „Šaltinio“ progimnazijos iniciatyva – pasitarusi su vietos bendruomene mokyklos vadovybė šiais mokslo metais įvedė šachmatų pamokas visose pirmose klasėse.
Projektas „Šachmatai mokyklose“ neišspręs visų įsisenėjusių švietimo problemų, tačiau ši programa yra viena iš priemonių, padedančių lavinti mūsų vaikus, mokyti juos atsirinkti, kas svarbiausia. Tai puiki investicija į jų ir šalies ateitį. Ar pavyks įgyvendinti projektą Lietuvoje? Daug lems Švietimo ir mokslo ministerijos pozicija. Norėtųsi būti ne tik išgirstiems, bet ir suprastiems. Juolab kad siekiame to paties tikslo.
Viktorija Čmilytė-Nielsen yra Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos narė