„Savivaldybė negali vykdyti biudžete numatytų įsipareigojimų tvarkant miestų ir gyvenviečių viešąjį ūkį, atsiskaitant už prekes bei paslaugas. Savivaldybės biudžeto kreditinis įsiskolinimas 2014 m. kovo 31 d. yra 5 mln. 766,5 tūkst. litų. Esant tokiai situacijai savivaldybė negalės vykdyti biudžete numatytų įsipareigojimų darbo užmokesčiui, socialiniam draudimui, laiku atsiskaityti už prekes ir paslaugas. Todėl laikinam pajamų trūkumui padengti numatoma imti trumpalaikę 2 mln. 900 tūkst. litų paskolą iš Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, teisės aktų nustatyta tvarka“, – rašoma dokumente.
Gerai, kad pati savivaldybės administracija pripažįsta komplikuotą finansinę padėtį, kuomet vien per pirmąjį šių metų ketvirtį negauta 2 mln. 266,6 tūkst. Lt pajamų. Beveik 3 mln. Lt paskola reikalinga: darbo užmokesčiui – 2 mln. Lt; socialinio draudimo įmokoms – 400 tūkst. Lt; prekių ir paslaugų įsigijimo išlaidoms – 200 tūkst. Lt; miestų ir gyvenviečių viešajam ūkiui – 300 tūkst. Lt. Šio sprendimo įgyvendinimas, iš mūsų, mokesčių mokėtojų, pareikalaus apie 11,6 tūkst. litų paskolos palūkanoms apmokėti. Tokia finansiškai nekomfortabili padėtis, žinoma, nepigiai kainuoja.
„Pravalgyti“ skolintus pinigus nėra geras ženklas ir finansų rinkoms, kurios mieliau finansuoja patikimus ir finansiškai stabilius klientus bei jų ilgalaikius investicinius projektus.
Kai kurios Lietuvos savivaldybės priprato gyventi skolon. „Pravalgyti“ skolintus pinigus nėra geras ženklas ir finansų rinkoms, kurios mieliau finansuoja patikimus ir finansiškai stabilius klientus bei jų ilgalaikius investicinius projektus.
Tačiau, suprantama, kad biudžetinių įstaigų darbuotojus, tai yra mokytojus, kultūros darbuotojus ir t.t., palikti be atlyginimų negalima.
Susidarius tokiai ypatingai situacijai, kuomet vien kreditinis savivaldybės įsiskolinimas metai iš metų auga, rodo atitinkamą neūkiškumą, netinkamą pajamų-išlaidų planavimą ir norą gyventi ne pagal realias galimybes.
Patartina Druskininkų savivaldybės vadovybei pirmiausia peržiūrėti biudžeto išlaidas. Ypatingai dideli pinigai išleidžiami viešiesiems ryšiams, o taip pat abejotinam propagandiniam Druskininkų valdžios leidiniui „Mano Druskininkai“, kurio leidyba savivaldybei, preliminariais duomenimis, kainuoja virš 700 tūkst. Lt.
Vietoje to, kad savivaldybei priklausanti bendrovė uždirbtą pelną dividendų forma pervestų į savivaldybės biudžetą, pinigai galimai leidžiami politinei savireklamai, kurios esant tokiai įtemptai finansinei situacija turėtų būti atsisakyta.
Ar nevertėtų Druskininkų savivaldybės politinei vadovybei atsisakyti ir savivaldybės įmonių teikiamų komercinių paslaugų? Tiesiog reikėtų pasiūlyti rinkai įsigyti savivaldybės bendrovei priklausančius verslus, tuo pačiu būtų galima papildyti savivaldybės biudžetą bei privačiam verslui perleisti savivaldybei nebūdingą ūkine-komercinę veiklą, tokią kaip nakvynės, pramogų ir kitas paslaugas.
Kadangi savivaldybės pajamų planas iš mokesčių vykdomos tik 77,7 procento, reiktų atlikti išsamią analizę, kodėl taip yra. Ar verslo sąlygos Druskininkų savivaldybėje yra tokios nepalankios, kad vis mažėja gyventojų pajamų mokesčio surinkimas, o galbūt verslo subjektai tiesiog persikelia kitur, tai yra vietinis smulkus ir vidutinis verslas yra išstumtas ir toliau išstumiamas?
Atsižvelgiant į demografinius statistinius duomenis, akivaizdžiai matomos neigiamos gyventojų skaičiaus mažėjimo tendencijos Druskininkų savivaldybėje (žiūrėti grafiką).
Demografinė padėtis turi taip pat nemažą įtaką pajamų surinkimui į savivaldybės biudžetą. Todėl palankios verslo aplinkos sudarymas, ypač jaunų šeimų pritraukimo į savivaldybę politika, turėtų tapti vienas iš svarbiausių prioritetų. Gyventojų skaičiaus mažėjimo rodikliai turėtų priversti savivaldybių politikus peržiūrėti ir gyventojus aptarnaujančiųjų savivaldybės valdininkų skaičių, kurių išlaikymo našta mokesčių mokėtojams yra tikrai nemaža.
Norit pateikti tam tikrus receptus ir konkrečius pasiūlymus, turime turėti visapusišką informaciją apie susiklosčiusią finansinę padėtį savivaldybėje, kuri neretai yra neviešinama vien dėl politinių sumetimų.
Būtinas visapusiškas veiklos bei finansinis skaidrumas ne tik kontroliuojamų biudžetinių savivaldybės įstaigų, bet ir visų kitų bendrovių. Juk tikslas yra bendras – stabili savivaldybės finansinė padėtis, kad gyventojai gautų kiek galima daugiau ir kokybiškų viešųjų paslaugų.
Vilius Semeška yra Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų Druskininkų skyriaus narys