15min paskelbė istoriją apie beviltiškoje situacijoje atsidūrusį pensininką Joną Vytautą Baliutavičių, pirmininkaujantį vieno Palangos daugiabučio bendrijai. Telefoninių sukčių skambučio sulaukęs vyras buvo apvyniotas apie pirštą, neteko ne tik savo pensijos, buvo iššluota ir bendrijos sąskaita – neliko 8750 eurų. Svetimų pinigų netekęs palangiškis, iki pensijos dirbęs istorijos mokytoju, kreipėsi į buvusius auklėtinius ir visus pažįstamus pagalbos.
Šią istoriją perskaitęs specializuotos bendrijų buhalterinės įmonės „Skaidri apskaitos sistema“ vadovas Remigijus Nemira pasidalijo savo patirtimi: telefoniniai sukčiai iš kažkur gavo jo, buvusio vieno sostinės daugiabučio bendrijos pirmininko, kontaktus ir bandė išvilioti prisijungimus prie banko sąskaitų. Iš įvairių bendrijų pirmininkų jau girdėjęs apie panašaus pobūdžio skambučius R.Nemira nepasimetė: nuo pirmos minutės suprato, jog skambina vagišiai, visą pokalbį įrašė.
„Norėjau suprasti, kaip jie veikia, kaip sugeba išvilioti iš žmonių svarbius duomenis, kaip tai vyksta“, – aiškino pašnekovas.
Netikėtas skambutis – sekmadienį
Netikėto skambučio R.Nemira sulaukė prieš kelis mėnesius, sekmadienio popietę, kai važiavo automobiliu. Kone iš karto jis suprato, kad skambinusiųjų kėslai – neaiškūs. Kartu važiavusios merginos paprašė įrašyti pokalbį.
„Įtariu, kad jie yra gavę sąrašus su įvairių bendrijų pirmininkų kontaktais. Kurį laiką vadovavau vienai bendrijai. Gali būti, kad mano telefono numeris vis dar kur nors prieinamas. Apsimečiau žiopliu tam, kad ilgiau ištęsčiau pokalbį“, – teigė pašnekovas.
Jo vadovaujama įmonė specializuojasi buhalterinių paslaugų bendrijoms teikimu, todėl puikiai žino, kaip tvarkoma apskaita, kaip bendrauja bankai ir kokių duomenų jiems reikia, kokie yra pertekliniai.
„Sukčiai yra parengę puikų planą – viso pokalbio metu jie muilina muilina, prašo vis kažkokių skaičių, kurie, iš pirmo žvilgsnio, gali atrodyti nieko neatskleidžiantys, tačiau žingsnis po žingsnio prieinama prie to, ko jiems reikia. Vyresnio amžiaus ar mažiau patyręs žmogus gali ir nesusigaudyti“, – įsitikinęs bendrovės vadovas.
Skambėjo ir „Swedbank“ melodija
Suprasti akimirksniu
- Klientas informuojamas apie bankinių dokumentų vagystę
- 15 min. 15 sek. pokalbio minutę „bankininkas“ paprašo pasakyti „senąjį ID“ kodą, kad „saugumo“ sumetimais jį pakeistų
- 18 min. 40 sek. „sugeneruotas“ naujas kodas – tik apgaulė.
- 21 min. 01 sek. prašoma generatoriaus pateikto slaptažodžio
- 22 min. 35 sek. antrą kartą gudrumu prašoma sugeneruoti slaptažodį
- 24 min. 34 sek. trečią kartą prašoma sugeneruoti slaptažodį
- Pamatę, kad blokuojama prieiga, sukčiai numetė ragelį.
R.Nemira įsitikinęs, jog sukčiai veikia pagal kruopščiai paruoštą planą: žingsnelis po žingsnelio stebi pašnekovo reakciją, užsitikrina jo prielankumą. Tyrėju prisistatęs pašnekovas neva sujungė su banku – iš tiesų fone skambėjo pokalbiuose su banku skambanti melodija.
„Žmogui po pokalbio atrodo, kad nieko nepasakė. Juk iš tiesų – jis nepateikė generatoriaus kodo. Bet sukčiams jo ir nereikia! Jiems reikia generatoriaus generuojamo kodo. Žmogui atrodo, kad nieko lyg ir nepasakė, bet iš tiesų sukčiai sugeba gauti būtent tai, ko jiems reikia“, – įsitikinęs R.Nemira.
Pasiskambinę sukčiai pasakojo apie mįslingą istoriją, kaip sulaikė asmenis ir kratos metu pas juos rado bendrijos dokumentus. Pusvalandžio trukmės pokalbio metu paskambinęs vyriškis ramiu ir monotonišku balsu, operuodamas įvairiais teisės aktais, įvairių asmenų vardais ir pavardėmis bandė įtikinti, jog bandyta įvykdyti nusikaltimą – neva prisijungti prie R.Nemiros sąskaitos ir pervesti per 700 eurų kažkokiai Ilonai Pociūtei.
Derino datą ir laiką apklausai
Policijos tyrėju prisistatęs vyras viso pokalbio metu rodė susirūpinimą, jog pirmininkas galėjo nukentėti nuo vagysčių. Derino susitikimą apklausai komisariate. Patikino, jog ryte bus užsiėmęs, nurodė, į kurį kabinetą ateiti. „Tyrėjas“ susirūpinusiu tonu dėstė, jog dabar derėtų blokuoti prieigas prie elektroninių banko sąskaitų. „Blokavimas turėtų būti ir jūsų paties interesas“, – patikino Andriumi Stoniu prisistatęs vyras.
Jis „geranoriškai“ pasisiūlė, nors ir sekmadienis, sujungti su banko darbuotoju ir „užblokuoti prieigas prie banko sąskaitų“.
Fone nuskambėjo pokalbiuose su banko darbuotojais girdimos melodijos. Maloniu bankininku prisistatęs vyras nepareikalavo pokalbininko asmens kodo, paklausė tik vardo, pavardės ir pakartojo istoriją, jog bandyta kažkokiai Ilonai pervesti per 700 eurų. Esą įsilaužėliai pakeitė ir banko sistemoje nurodytą kontaktinį telefoną.
„Bankininkas“ paprašė „senojo prisijungimo numerio“, esą, reikia jį skubiai blokuoti ir sukurti naują. Paragino suvesti generatoriaus slaptažodį, jo jokiu būdu neatskleisti ir pasakyti, koks kodas buvo sugeneruotas. R.Nemira jam padiktavo, žinoma, klaidingą kodą.
„Susirūpinęs“ banko darbuotojas dar kartą paaiškino, jog būtina blokuoti sąskaitą, ir patikino, jog dar ir kažkokia Kristina Kavaliauskaitė bandė „įsibrauti“ į R.Nemiros sąskaitą. „O jūs pats dabar nesate prisijungęs?“ – lyg tarp kitko paklausė „bankininkas“, matyt, nesėkmingai bandęs įvesti kodą ir negavęs prieigos prie sąskaitos. Ir trečią kartą paprašė prisijungti prie savo generatoriaus.
„Apsimečiau žioplu pirmininku. Vis vardijau jiems išgalvotus skaičius. Jiems tris kartus nepavyko prisijungti, matyt, bankas blokavo prieigą. Galop patys suprato, kad mes juos perpratome, ir padėjo ragelį. Tada jau nebesusilaikiau ir aš – ėmiau juoktis“, – pokalbio pabaigą prisiminė R.Nemira.
Autentišku įrašu jis pasidalijo su keliais daugiabučių pirmininkais, kad šie suprastų, kaip veikia sukčiai.
„Manau, kad prevencijos tikslais jį turėtų perklausyti visi. Svarbu suvokti, kaip gudrumu jie įveikia žmogų, lyg ir nieko blogo neklausia, tačiau sugeba galop gauti, ko nori“, – įsitikinęs vilnietis, įmonės „Skaidri apskaitos sistema“ direktorius.