Pagalba apmaudžiai užtruko, todėl gaisro padariniai – skaudesni ir finansiškai sunkesni, nei galėjo būti. O šiuo konkrečiu atveju nesėkmė atrodo itin nelemta, nes prarastas turtas buvo dovanotas žmonėms, kuriems stogo virš galvos reikia labiausiai. Laimė, vyras su žmona iš degančio pastato patys išėjo laiku, o dabar glaudžiasi Kazlų Rūdos krizių centre.
Gaisras įsiplieskė popietę
Gerhardas Josefas Carlas – Tarptautinės krikščionių solidarumo organizacijos tarptautinės valdybos pirmininkas, humanitarinės pagalbos ir labdaros Lietuvos socialinės globos įstaigoms bei socialiai remtinoms daugiavaikėms šeimoms organizatorius, viešosios įstaigos „Solidarity“ generalinis direktorius (Vokietijos Federacinė Respublika) šiame krašte seniai yra pagarsėjęs kaip neįkainojamas mecenatas. Būtent už jo paaukotas lėšas buvo pirktas individualus gyvenamasis namas (9x9 m), kurį pirmadienį užpuolė gaisras.
15min skelbė pirminį BPC pranešimą apie šį įvykį: „Šiandien 14.16 val. Bendrajame pagalbos centre (BPC) skubios pagalbos telefono numeriu 112 gautas pranešimas apie tai, kad Jankų kaime (Kazlų Rūdos sav., Jankų sen.), dega namas atvira liepsna. Į įvykio vietą išsiųstos Marijampolės apskrities PGV priešgaisrinės gelbėjimo pajėgos.“
Jankų ugniagesių komanda, įsikūrusi, galima sakyti, čia pat, į iškvietimą galėjo atlėkti per penkias minutes. „Matyt, variklis užsiurbė oro, ir neužsivedė...“, – 15min paaiškino Kazlų Rūdos savivaldybės priešgaisrinės tarnybos Jankų komandos atstovas. Gelbėtojas teigė, kad pavedusi technika yra Lenkijos gamybos. Sunkvežimis su cisterna pagamintas prieš 30 metų. Anksčiau, kai reikėdavo, automobilis užsivesdavo ir iškvietimų vietas pasiekdavo. O štai šįkart technika pavedė. Belieka guostis, kad techninės problemos nepareikalavo žmonių aukų.
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamente (PAGD) 15min sužinojo, kad likę tarsi be rankų ir kojų Jankų ugniagesiai šoko į nuosavą automobilį „Opel Zafira“ ir nuskubėjo prie Liepų gatvėje degančio namo, kad bent kažkaip prisidėtų prie kovos su liepsnomis.
„Kiaulė pakišo koją“, – taip pirmadienio atvejį apibūdino Jankų ugniagesių komandos vadovas A.Aleksa.
Tačiau jiems teko laukti rimtesnio kolegų pastiprinimo.
Į gaisravietę buvo išsiųsti trys aplinkinių regionų ugniagesių komandos – iš Šešupės, Griškabūdžio ir Bagotosios. PAGD užfiksuotais duomenimis, pirmojo autocisterna prie namo atvyko 14.40 val., tai yra po 24 minučių nuo iškvietimo. Tuomet gelbėjimo darbai jau sekėsi sparčiau.
14.49 val. liepsnų plitimą pavyko sustabdyti, o dar po keliolikos minučių (15.03 val.) gaisras užgesintas visiškai.
„Atvykus, namas degė atvira liepsna, stogas buvo nudegęs. Namas mūrinis, 1 aukšto su mansarda, perdanga gelžbetoninė, stogo konstrukcijos medinės, danga – šiferis. Gaisro metu nudegė namo stogas, aprūko sienos, vandeniu sulieta namo vidus, namų apyvokos daiktai“, – taip ugniagesiai gelbėtojai aprašė gaisro nuostolius.
Suprasti akimirksniu
- 2017 m. Lietuvoje nuskambėjo du absurdo komediją primenantys atvejai, kai ugniagesiai dėl pasenusios ir neveikiančios technikos negalėjo operatyviai padėti nelaimės ištiktiems gyventojams.
- Balandžio viduryje daugiau nei 40-ies metų senumo Vištyčio miestelio ugniagesių automobilis neužsivedė, tačiau iki gaisro vietos tebuvo 3 minutės kelio, todėl vietiniai vyrai ėmė ir nustūmė sugedusią mašiną iki tikslo.
- Liepos pradžioje Varnionių kaime užfiksuota labai panaši situacija, tuomet keturių vaikų šeimos namai degė atvira liepsna, o netoliese buvę ugniagesiai tvarkė lyg tyčia pakeliui sugedusį savo sunkvežimį.
„Kiaulė pakišo koją. Arba trumpiau tariant – kiaulystė“, – taip vakarykštį atvejį apibūdino Jankų ugniagesių komandos vadovas Arūnas Aleksa.
Gelbėtojas nesiskundė nei valdžios požiūriu, nei menku finansavimu, nei šiuo automobiliu, nei jo neužvedusiais pavaldiniais. A.Aleksa kartojo, kad tai tebuvo nelemtas nesusipratimas, ir argumentavo, kodėl mąsto būtent taip.
„Dyzelinis variklis yra nenuspėjamas. Niekada negali žinoti, kad neužsives. Ir šiuo atveju jokių akivaizdžių ženklų, kad jis galėtų nedirbti, iš anksto nebuvo – nei degalų nutekėjimo, nei nieko“, – teigė 15min pašnekovas.
A.Aleksa teigė pasitikintis savo komandos vyrais, kurie turi pareigą kas rytą patikrinti, ar tinkamai paruošta jų technika. Vadovo teigimu, tai buvo padaryta ir pirmadienio rytą: „Gal ir aš galėčiau ant vyrų burnoti, bet jie savo darbą padarė, tikrai stengėsi, kad priekaištauti nebūtų teisinga.“
Nuo gedimų neapsaugota ir nauja technika
A.Aleksa minėjo, kad būtent ši autocisterna yra įsigyta 2014 m. „Iki niekad nebuvo jokių techninių problemų“, – pasidžiaugė komandos vadovas.
A.Aleksos supratimu, ar technika senovinė, ar visiškai nauja – nuo nesklandumų neapsaugotas niekas. Tuo tarpu ankstesnių laikų specialusis transportas bent jau turi akivaizdų privalumą: jo gedimus galima nesunkiai nustatyti, o juos atradus – greitai, paprastai ir palyginti nebrangiai sutaisyti.
„Tai ir gerai būtų turėti visiškai naują automobilį. Tačiau tuomet ir jo išlaikymo kaštai būtų visai kitokie. Reikėtų numatyti ir išlaidas specializuotam servisui“, – kalbėjo A.Aleksa.
Jis prasitarė, kad išgyvena dėl patirtos nesėkmės, prislėgti yra ir jo kolegos. Komandos vadovas vylėsi, kad ateityje tokių nemalonumų pasiseks išvengti.