Dėl šonkaulių lūžių į Santarų klinikas atvežtą baltarusį apsaugininkai „pagydė“ spyriais

Privačios bendrovės „Eurocash1“ saugomame Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų Priėmimo ir skubios pagalbos skyriuje nufilmuotas sunkiai sužaloto paciento išsišokimas, pasibaigęs net pačiai įstaigos administracijai sunkiai suvokiamu apsaugos darbuotojų atoveiksmiu. Naudoti jėgą buvo būtina, galiausiai triukšmadarį išsivežė ir nubaudė policija, tačiau apsaugininkų spyrius net pati saugos įmonės vadovybė įvertino kaip „pareiginėje instrukcijoje neaprašytą veiksmą“.

Vilniaus universiteto (VU) Santaros klinikų skubios pagalbos priėmimo skyriuje įvyko sunkiai suvokiamas smurtinis konfliktas. Po incidento nukentėjusiu jaučiasi baltarusis prieglobsčio prašytojas Aleksejus, neneigiantis ir savo atsakomybės už padarinius: nesuvaldė emocijų, kęsdamas skausmus ir nebūdamas tikras, kad gaus taip trokštamą medicinos pagalbą. Tuo metu Santaros klinikų personalas laikosi pozicijos, kad pacientas pagalbos reikalavo pernelyg agresyviai, o jo įkarščiui atvėsinti iškviesti apsaugininkai galbūt irgi pasikarščiavo – ne visai vykusiai pasirinko priemones, padėjusias užtikrinti tvarką ir visų saugumą.

„Įmonės darbuotojai atliko veiksmus, kurie nėra aprašyti darbo tvarkos taisyklėse bei apsaugos darbuotojų pareiginėje instrukcijoje“, – taip oficialiai dėl apsaugininkų smurto šokio apgailestaujama „Eurocash1“ atsakomajame rašte į nukentėjusiojo ir jo globėjos pretenziją.

Ramsčiu Aleksejui tapusi moteris (vardas ir pavardė redakcijai žinoma) sutiko 15min papasakoti, kaip prasidėjo ir plėtojosi ši visoms šalims nemaloni istorija.

Suprasti akimirksniu

  • Baltarusijos Respublikos pilietis Aleksejus yra Užsieniečių registracijos centro Pabradėje kuruojamas asmuo, jis Lietuvoje turi prieglobsčio prašytojo statusą ir pagrindines socialines garantijas. Sveikatos priežiūra, taip pat ir skubiais atvejais, jam priklauso nemokamai.
  • 36 metų vyras, jo paties teigimu, nukentėjo sausio 6 d. vėlai vakare Švenčionių miesto greitosios pagalbos ligoninės aikštelėje: „Išėjus pasivaikščioti, užpuolė trys nepažįstami asmenys ir žiauriai sumušė.“
  • Po užpuolimo ir patirtų sužalojimų užsienietis nesikreipė į teisėsaugą, nes, jo draugės žodžiais tariant, Aleksejus „dėl savo principų ir įsitikinimų nesikreipia į policiją tokiais atvejais“.
  • Kai vyro savijauta tik blogėjo ir skausmai tapo nepakeliami, Aleksejus pagaliau sutiko būti globėjos nuvežtas iš Švenčionių į skubios pagalbos punktą Vilniuje, Santariškėse. Užbėgant įvykiams už akių: sostinėje jam buvo diagnozuoti daugybiniai šonkaulių lūžiai, nosies kaulo skilimas ir kūno sumušimai, kitaip tariant, medikų jam išties reikėjo.

Kaip sunkaus ligonio vizitas pas medikus tapo nauju smurto epizodu su skandalinga filmuota medžiaga ir dar tikriausiai nesibaigusiomis teisinėmis pasekmėmis?

Globėja: „Mums niekas nepadėjo“

„Mus atsisakė priimti, nes turėjo ligonis būti viduje, o aš viena negalėjau jo nuvežti į priimamąjį. Man niekas nepadėjo, o draugas iš skausmo pradėjo agresyviai rėkti, šaukti, kad jam padėtų.

Tačiau seselės ne padėjo, o iškvietė „Eurocash1“ apsaugos darbuotojus, kurie ten dirba. Jiems tik užėjus, seselės jiems pasakė, kad pacientas triukšmauja. Jis sėdėjo mašinoje tuo metu, o du apsaugininkai atidarę duris pradėjo rėkti necenzūriniais žodžiais ir dviese jį spardyti kojomis, mušti rankomis. Draugas atsakė – sėdėdamas pradėjo juos kojomis spardyti, kad nuo jo atstotų. Tačiau jie tęsė žiaurią egzekuciją.

Jie mašinos durimis spaudė jo kojas ir toliau spardė. Po 15 minučių tokio spardymo ir keiksmų, jie nugriovė Aleksejų ant žemės ir atsisėdo ant jo.

Jiems nerūpėjo, kad jis visas sulaužytais kaulais – uždėjo antrankius.

Jiems nerūpėjo, kad jis visas sulaužytais kaulais – uždėjo antrankius.

Aš nufilmavau, kaip jie jį dviese spardė, kaip kankino ant žemės. Visi buvo pakraupę dėl tokio apsaugos elgesio. Maža to, jie labai negražiais keiksmažodžiais ant mūsų abiejų rėkė. Mes atvažiavome pagalbos, o gavome štai ką. Taip žvėriškai elgtis su žmogumi!“ – nuoskaudas liejo sužeistajam asistavusi moteris, kuriai teko stebėti, kaip draugas dar labiau žalojamas.

Pagalbinės paslaugos nenumatytos

Ligoninės administracijos atstovai 15min kiek dalykiškiau papasakojo, kas, jų nuomone, nutiko. Teigiama, kad pacientas neteisingai suprato, kaip jam bus pradedama teikti pagalba: „Įsivaizdavo, kad bus išvilktas ir įsodintas į pagalbinį vežimėlį.“

Tačiau tokios paslaugos šiame priimamajame nėra teikiamos, tiesiog fiziškai nėra personalo, kuris būtų už tai atsakingas. Asmeniui siūloma vertinti tai, kad ir be to jam su palydove buvo išimties tvarka padarytas didelis palengvinimas: leista nuosavu automobiliu įvažiuoti net į angarą, kuriame paprastai sukiojasi tik pacientus atvežę greitosios pagalbos automobiliai.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Priėmimo-skubios pagalbos ir Ambulatorinės reabilitacijos skyrių patalpos
Luko Balandžio / 15min nuotr./Priėmimo-skubios pagalbos ir Ambulatorinės reabilitacijos skyrių patalpos

Savarankiškai atvykstantys interesantai mašinas palieka bendrose aikštelėse ir tuomet kažkaip patys arba su lydinčiųjų asmenų pagalba pasiekia priėmimo skyrių, registratūrą.

Aš ėjau ir kokius penkis kartus maldavau tiesiog, kad padėtų, bet visos seselės atsisakė.

Visgi tokia medikų ir administracijos pozicija kitos pusės, kupinos nuoskaudų, neįtikina. „Ilgai nebuvo suteikta pagalba, seselės ir daktarai stovėjo už langelio ir stebėjo, kas vyksta. Aš ėjau ir kokius penkis kartus maldavau tiesiog, kad padėtų, bet jos atsisakė. Aš negaliu iki šiol tuo, kas atsitiko, patikėti – skubios pagalbos skyriuje nepriimti žmogaus!“ – savąją versiją toliau dėstė 15min pašnekovė.

Esminį momentą ji teigia supratusi taip pat, kaip jį įvardija personalas: darbuotojai pasakė, kad jei „atneš“ ar įves jį į patalpas, tik tada bus tvarkomi formalumai ir teikiama pagalba.

„Mano draugas iš to nežmoniško skausmo pradėjo agresyviai elgtis – tai faktas. Bet jis buvo tokios būsenos, maža to, jį ėmė spardyti apsauga, o medikai nepadėjo... Jis, aišku, pradėjo rėkti“, – kartojo pašnekovė.

Teko įsikišti ir Vilniaus policijai

Pats Aleksejus policijos būtų nekvietęs ir šį kartą, tačiau pareigūnų atvykimu pasirūpino įstaigos šeimininkai. Dėl sukeltos sumaišties ir sujauktos rimties baltarusiui buvo surašytas administracinio nusižengimo protokolas.

Suprasti akimirksniu

  • Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato užfiksuotais duomenimis, sausio 8 d. apie 15.02 val. gautas iškvietimas, kad VU ligoninės Santaros klinikų Priėmimo skyriuje atsirado agresyvus pacientas – vyras triukšmauja, personalas negali jo nuraminti. Tad prašoma policijos pagalbos.
  • Patruliai atvyko 15.16 val. ir įsigilino į situaciją, kuri įforminta taip: skubios pagalbos teikimo palatoje asmuo garsiai šaukė bei keikėsi tokiais žodžiais kaip: „S***“, „B***“, „Na***“, mosikavo kojomis į šalis bei bandė pataikyti į ligoninės įrangą. Vyras (gimęs 1983 m.), kurį apžiūrėjo medikai, buvo perduotas policijos pareigūnams. Sulaikytajam nustatytas 1,49 prom. girtumas.
  • Dėl jo netinkamo elgesio VU Santaros klinikų apsaugos darbuotojai surašė pareiškimą. Vakare jau po visų sveikatos priežiūros procedūrų (apie 23 val.) šiam vyrui surašytas administracinio nusižengimo protokolas pagal LR ANK 481 str. 1 d. (nedidelis viešosios tvarkos pažeidimas).
  • Beje, pristatant pacientą į Vilniaus apskr. VPK operatyvaus valdymo skyrių, baltarusis ir toliau elgėsi agresyviai: galva ir rankomis daužė tarnybinio automobilio grotas bei pertvarą, skiriančią automobilio saloną nuo sulaikytųjų sektoriaus.

Aistros priimamajame, net ir atvykus policijai, savaime nenurimo. Kaip neslepia Aleksejui padėjusi 15min pašnekovė, jai teko griebtis savotiško šantažo, kad jiedu gautų tai, dėl ko čia atvyko: „Kai aš pradėjau sakyti, kad kreipsiuosi į žiniasklaidą ir žmogaus teisių atstovus, iš karto buvo iškviestas skyriaus vadovas ir, matyt, jis pasakė priimti, apžiūrėti Aleksejų.

Tuomet jį apžiūrėjo ir padarė tyrimus. Galiausiai daktarai diagnozavo keturių šonkaulių lūžius, galvos sumušimus, nosies lūžį, nugaros ir kitų vietų daugybinius sužeidimus. Tokios būklės žmogų apsauga dar ir spardė ir ant žemės, kankino...“

Teigiama, kad pakeliui į Santariškes sužalotasis išgėrė 4 buteliukus valerijono. Policija jam nustatė 1,49 prom. girtumą.

Teigiama, jog pats pilietis Santariškėse medikams papasakojo, kad buvo vartojęs alkoholinių gėrimų. Tuo metu vyro bičiulė tokią aplinkybę neigia: „Jį buvo apėmę siaubingi skausmai, o mes neturėjom vaistų nuo skausmo, kurie jam padėtų. Įkalbėjau jį kreiptis pagalbos, o pakeliui išgėrė keturias bonkutes valerijono, kurias aš turėjau su savimi, todėl jis ir atrodė kaip apsvaigęs. Prie manęs jis alkoholio nevartojo.“

Moters teigimu, „Eurocash1“ vadovai žodžiu žadėjo atleisti tuos darbuotojus.

„Pats „Eurocash1“ direktoriaus pavaduotojas Robertas Jasiulis iš karto su mumis susisiekė ir susitiko, asmeniškai atsiprašė mūsų ir tikrai žmogiškai ir šiltai bendravo, skambino ir visą laiką palaikė ryšį. Atsiprašinėjo ir mes tikrai dėl to jam dėkingi, kad pats inicijavo kontaktą su mumis.

Tačiau jų sprendimas mus labai nuliūdino: maždaug po dviejų savaičių atsiuntė oficialų įmonės raštą, kad jie savo apsaugos darbuotojams skyrė tik įspėjimą. Kreipiuosi į žiniasklaidą, nes, deja, kitu būdu teisingumo nepasieksime, todėl noriu paviešinti šią situaciją“, – ketinimų neslėpė 15min pašnekovė.

Saugos tarnyba: „Teko imtis atitinkamų veiksmų“

15min netrukus telefonu kreipėsi į direktoriaus pavaduotoją R.Jasiulį.

Į raštu suformuluotus 15min paklausimus „Eurocash1“ atstovai atsakė komentarais, ne visai atitinkančiais klausimų turinį, akcentus.

– Ar tiesa, kad nukentėjusiajam ir jo atstovams po įvykio žadėjote apsaugininkus atleisti iš darbo? Jei taip, už ką svarstyta taikyti atleidimą?

– Sausio 8 d. mūsų darbuotojai sulaukė pagalbos prašymo dėl neadekvačiai besielgiančio ir aplinkiniams pavojų keliančio asmens. Nors į klinikas jis buvo atvežtas dėl prastos savijautos, atsisakė gydytojų pagalbos, elgėsi agresyviai – mojavo kumščiais, keikėsi, bandė gadinti klinikos turtą. Siekiant užtikrinti viešąją tvarką bei aplinkinių saugumą, asmens buvo paprašyta pasišalinti iš įvykio vietos. Jam atsisakius tai padaryti, pradėjus grasinti ir prieš apsaugininkus naudoti fizinę jėgą, teko imtis atitinkamų veiksmų. Galiausiai šis asmuo buvo perduotas policijos pareigūnams, už viešosios tvarkos pažeidimą jam paskirta administracinė nuobauda.

– Ar vertindami apsaugos darbuotojų elgesį konfliktinėje situacijoje, turėjote galimybę peržiūrėti vaizdo medžiagą? Jei taip, kas reikšmingo siekiant objektyviai įvertinti konfliktą, yra nufilmuota?

– Mūsų įmonė griežtai laikosi etikos normų, konfliktus siekiame išspręsti taikiai, tad sulaukus minėto piliečio skundo, atlikome tarnybinį patikrinimą. Surinkti įvykio dalyvių, ligoninės personalo liudijimai, peržiūrėta stebėjimo kamerų medžiaga. Deja, iš jos negalima gerai įvertinti situacijos, nes matomi ne visi incidento dalyvių veiksmai. Tačiau už darbo tvarkos taisyklėse ir apsaugos darbuotojų pareiginėje instrukcijoje neaprašytų veiksmų atlikimą darbuotojams buvo skirtos nuobaudos.

– Ar, jūsų požiūriu, į priėmimo skyrių atvykusio paciento spardymas nėra pagrindas atleisti apsaugininkų, kaip nepasirinkusių tinkamų priemonių neadekvačiai besielgusio asmens nuraminimui, kontrolei? Kokias teisines pasekmes darbuotojams turi šiuo atveju skirtas nuobauda „Įspėjimas“?

– Apgailestaujame, jei mūsų darbuotojai viršijo jiems suteiktus įgaliojimus. Imsimės visų būtinų priemonių, kad ateityje būtų išvengta panašių incidentų.

Santaros klinikos apgailestauja, atliks tyrimą

„Tikime, jog apsaugos paslaugas teikiančios įmonės darbuotojai yra kvalifikuoti savo srities profesionalai. Bet kokiu atveju nuoširdžiai apgailestaujame dėl galimo netinkamo apsaugos darbuotojo elgesio su į Santaros klinikas atvykusiu pacientu. Netoleruojame jokių nepagrįstų fizinio poveikio priemonių taikymo, todėl kreipsimės į apsaugos paslaugas teikiančią įmonę, kad šis įvykis būtų ištirtas.

Netoleruojame nepagrįstų fizinio poveikio priemonių taikymo, todėl kreipsimės, kad šis įvykis būtų ištirtas.

Kviestume pacientus ir jų artimuosius, kilus nesusipratimams, susisiekti su administracija, kad galėtume laiku reaguoti ir imtis atitinkamų veiksmų“, – rašoma VUL Santaros klinikų vyriausiosios specialistės ryšiams su visuomene Gitanos Letukienės 15min atsiųstame komentare.

Atstovė siūlė suprasti, kad į Vilnius universiteto ligoninės Santaros klinikų Priėmimo ir skubios pagalbos skyrių kreipiasi labai įvairūs pacientai. Retais, išskirtiniais atvejais nutinka, kad teikiant pagalbą pacientams, Santaros klinikų medikų saugumui užtikrinti prireikia apsaugos darbuotojų pagalbos. Tokio bendradarbiavimo retkarčiais prireikia pacientų netinkamo elgesio suvaldymui.

„Santaros klinikoms apsaugos paslaugas teikia įmonės, atrinktos įvykdžius viešuosius pirkimus“, – pažymėjo G.Letukienė.

Po dvigubo aptalžymo sveiksta iš lėto

Savo ruožtu Aleksejaus bičiulė 15min dar papasakojo, kaip vyras jaučiasi dabar, praėjus kelioms savaitėms po dvigubo aptalžymo.

„Aleksejus ligoninėje negulėjo, tačiau dažnai vyko į greitąją pagalbą Švenčionyse dėl stiprių skausmų. Gydosi jis namuose, tačiau negali ramiai ilsėtis ir sveikti, nes kasdien reikia vykti į URC atsižymėti. Pabėgėliai turi kartą per 24 valandas atsižymėti. Šiuo metu jo būklė vidutiniška. Geria stiprius vaistus nuo skausmo, kenčia nuo smegenų sukrėtimo ir kitų sužalojimų“, – teigė ji.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Šiame straipsnyje pateikiama informacija skirta asmenims nuo 18 metų, kurie pagal galiojančius LR įstatymus turi teisę naudotis tokio pobūdžio informacija. Jei jums nėra 18 metų, prašome spausti NE ir neatidaryti šio straipsnio. Jei jums jau yra 18 metų, spauskite TAIP tuo pačiu patvirtindami, kad vaizdinė ir grafinė informacija bus skirta tik jūsų asmeniniam naudojimui ir saugoma nuo nepilnamečių.
Taip
Ne