Svarstymai apie tai, kad žiaurias avarijas sukeliantys girti vairuotojai turėtų būti teisiami kaip žudikai, Lietuvoje dažniausiai ir lieka su formuojama teisine praktika prasilenkiančiomis emocijomis.
Apie tai, kad padidinto pavojingumo šaltinio (automobilio) dėl girtumo nesuvaldęs ir niekuo dėtą taksi keleivę pražudęs R.Savukynas gali būti laikomas atsakingu už sąmoningą asmens gyvybės atėmimą, diskutuota ir po garsiosios „CityBee“ avarijos prie sostinės Spaudos rūmų bemaž prieš metus.
Ši eismo nelaimė (ar sąmoningas nusikaltimas?) tapo savotišku simboliu aptarinėjant ryškėjusią tendenciją, kai trumpalaikės nuomos bendrovių automobiliai neatsakingų vairuotojų rankose tampa realia grėsme aplinkiniams.
Sankryžoje rėžėsi į automobilius
Vienos didžiausių Baltijos šalyse spaustuvių direktoriaus pavaduotojas Raimundas Savukynas „CityBee“ automobiliu „VW Golf“ smarkiai viršydamas greitį Vilniaus gatvėmis lakstė 2018 m. balandžio 22-osios naktį.
Girto vairuotojo kelionė baigėsi tragiškai. Pilaitės ir Laisvės prospektų sankryžoje jis dideliu greičiu rėžėsi į prie šviesoforo sustojusius automobilius.
Smūgį gavusio taksi automobilio „Toyota Prius“ gale sėdėjusios 22 metų merginos gyvybė užgeso vietoje, o kitas keleivis buvo sužalotas.
Avariją sukėlęs 54 metų R.Savukynas į alkoholio matuoklį įpūtė 1,51 promilės, vidutinio laipsnio jo apsvaigimas vėliau patvirtintas ir ištyrus kraują.
Byla jau ant teismo slenksčio
Vilniaus apygardos prokuratūroje 15min sužinojo, kad ikiteisminis tyrimas yra šioje rezonansinėje istorijoje yra užbaigtas.
Nors ir šiuo atveju spėliota, ar avarijos kaltininkui grės stoti prieš teismą kaip įtariamajam žudikui (pagal LR Baudžiamojo kodekso (BK) 129 -ąjį straipsnį), vairuotojui R.Savukynui paskelbtas galutinis įtarimas pagal BK 281 str. 6 d. ir 7 d.
Tai yra dėl to, kad jis, būdamas apsvaigęs nuo alkoholio, kai jo kraujyje buvo daugiau negu 1,5 promilės alkoholio, vairuodamas kelių transporto priemonę pažeidė kelių eismo saugumo ir transporto priemonės eksploatavimo taisykles, ir dėl to įvyko eismo įvykis, dėl kurio buvo nesunkiai sutrikdyta žmonių sveikata, taip pat žuvo žmogus.
Prokuratūros vertinimu, šioje byloje nepakanka duomenų ir nebuvo nustatyta tokių ypatingų aplinkybių, dėl kurių „CityBee“ vairuotojo poelgis bei jo padariniai galėtų būti kvalifikuojami kaip nužudymo, nors ir netyčinio, veiksmai.
Pastaruoju metu proceso dalyviams buvo skirta laiko susipažinti su ikiteisminio tyrimo medžiaga. Planuota, kad byla turėtų būti teismui perduota iki kovo pabaigos.
Alkoblokų nėra, tik asmeninė sankcija
Po šios tragedijos aukščiausi valdžios atstovai, tarp jų ir susisiekimo ministras Rokas Masiulis, ėmė kalbėti apie alkoblokų įdiegimą „CityBee“ automobiliuose. Bendrovė net išbandė juos keliuose savo automobiliuose, bet priėjo išvados: tai kainuotų milijonus, būtų nehigieniška ir žmones atbaidytų nuo jų paslaugos.
Tačiau priimtas kitas sprendimas – girtas prie „CityBee“ vairo įkliuvęs vairuotojas sulauks bausmės ne tik iš policijos, bet ir iš pačios įmonės – mokės jai 2 tūkst. eurų baudą ir niekada gyvenime nebegalės naudotis šia paslauga.
Vairuotojams, teisiamiems kaip žudikams (žr. susijusius straipsnius), gali grėsti laisvės atėmimo bausmė iki 15 metų, tačiau pagal dabartinį kvalifikavimą R.Savukynui gresia iki 10 metų nelaisvės. Be to, kaip garsiuoju Jono Radzevičiaus atveju, net ir pripažintas atsakingu už tragišką avariją girtutėlis vairuotojas gali būti pripažintas „socialiai vertingu“ ir paliktas laisvėje.