Panašios pataisos jau buvo teiktos pavasarį, kai buvo siekiama nedidelio kiekio narkotikų turėjimą iš Baudžiamojo kodekso (BK) perkelti į Administracinių nusižengimų kodeksą (ANK).
Tuomet balsavime dalyvavo 82 Seimo nariai, iniciatyvą palaikė 27, prieš balsavo 20, o dar 35 susilaikė. To pakako, kad siūlomoms pataisoms būtų nepritarta.
Seimas nusprendė, kad įstatymas turėtų būti grąžintas iniciatoriams tobulinti. Nors iniciatyvą palaikęs ministras Aurelijus Veryga tikino, kad per šią kadenciją prie šio klausimo greičiausiai nebus grįžta, Seimo narė Aušrinė Armonaitė naują įstatymą įregistravo praėjus mažiau nei aštuoniems mėnesiams nuo pirmojo balsavimo.
Šią iniciatyvą teikia 16 Seimo narių iš Socialdemokatų partijos, Liberalų sąjūdžio, Konservatorių ir Mišrios Seimo narių grupės frakcijų.
Kalbėdama su 15min A.Armonaitė vylėsi, kad šįkart Seime įstatymas sulauks didesnio susidomėjimo, nes viešojoje erdvėje diskusijos narkotikų politikos klausimu pastaruoju metu įsisiūbavo.
„Galbūt tada trūko informacijos, nereiškia, kad jos dabar yra pakankamai, bet jos tiesiog daugiau. Seimo nariai viešojoje erdvėje mato daugiau pozicijų. Manau, kad yra prasminga dar kartą grįžti prie šio klausimo.
Manome, kad ši problema labai stipriai prisirpusi, situacija netgi pablogėjusi, tai reikalauja neatidėliotinų, ryžtingų ir adekvačių valdžios sprendimų“, – sakė Seimo narė.
Manome, kad ši problema labai stipriai prisirpusi, situacija netgi pablogėjusi, tai reikalauja neatidėliotinų, ryžtingų ir adekvačių valdžios sprendimų
Anot jos, šįkart teikiamos įstatymo pataisos kur kas platesnės nei teiktos anksčiau. Praėjusį kartą buvo siekiama tik dekriminalizuoti nedidelio kiekio narkotikų turėjimą.
„Ir toliau siekiame nedidelio kiekio turėjimą be tikslo platinti perkelti į ANK, su galimybe taikyti įspėjimą. Tai yra už šį nusižengimą gali būti įspėtas arba gauti piniginę baudą.
Kai kalbame apie platinimą, yra aiškiai atskiriamos veikos. Platinimas iš savanaudiškų, versliškų paskatų, kitaip tariant, nelegali prekyba, ir platinimas, kai pasidalinama suktine draugų kompanijoje, BK šios veikos yra atskiriamos.
Trečias dalykas, nedidelio kiekio atsisiuntimas. Jis lieka BK, bet nedidelis kiekis atskiriamas nuo didelio ir labai didelio kiekio, aiškiau atskiriamos sankcijos“, – aiškina A.Armonaitė.
Kaip rašoma įstatymo projekto aiškinamajame rašte, šios pataisos neigiamų pasekmių neturės, nes šiandien galiojančios sankcijos nedaro įtakos narkotinių medžiagų paplitimo ir vartojimo mažinimui.
„Manytina, kad aiškiai atskyrus administracinę ir baudžiamąją atsakomybę, subalansavus ir diferencijavus sankcijas, bus galima eiti ne jaunų žmonių gyvenimų ir jų karjeros žlugdymo keliu, o siekti palengvinti jų integralumą į visuomenę, taikyti švietimo, medicinos priemones ir realią valstybės pagalbą tiems žmonėms, kurie serga priklausomybėmis“, – akcentuojama aiškinamajame rašte.
Siekia dekriminalizuoti
Kaip ir praėjusį kartą, šiomis pataisomis siekiama išbraukti iš BK atsakomybę už neteisėtą narkotinių ar psichotropinių medžiagų gaminimą, perdirbimą, įgijimą, laikymą ar siuntimą nedideliu kiekiu neturint tikslo jas platinti ir perkelti tai į ANK 71 straipsnį.
Pirmą kartą įkliuvusiems su narkotikais grėstų įspėjimas arba bauda nuo trisdešimt iki šimto penkiasdešimt eurų. Pakartotinai padarę nusižengimą būtų baudžiami nuo šimto penkiasdešimt iki dviejų šimtų trisdešimt eurų baudomis.
Pakartotinai nusižengusius teismas taip pat galės įpareigoti dalyvauti alkoholizmo ir narkomanijos prevencijos, ankstyvosios intervencijos, sveikatos priežiūros, resocializacijos, bendravimo su vaikais tobulinimo, smurtinio elgesio keitimo ar kitose programose.
„Dabartinis ANK 71 straipsnis numato administracinę atsakomybę už narkotinių ar psichotropinių medžiagų vartojimą be gydytojo paskyrimo. Tačiau šio straipsnio 1 dalies dispozicijos formulavimas kelia neaiškumą, kadangi, bent teoriškai, vartojant draudžiamas psichoaktyvias medžiagas reikia jas turėti, o už jų turėjimą yra numatyta baudžiamoji atsakomybė“, – rašoma įstatymo aiškinamajame rašte.
Atkreipiamas dėmesys, kad baudžiamoji teisė disponuojantiems nedideliu kiekiu narkotikų neturėtų būti taikoma, nes tai paprasčiausiai yra neveiksminga.
„Daugelis pažangių valstybių pripažįsta, kad į baudimą orientuota narkotikų politika yra neefektyvi ir baudimas nepasiekia savo tikslo – pakeisti asmens elgesį“, – rašoma aiškinamajame rašte.
Čia pat priduriama, kad tokie įstatymų pakeitimai atitinka Pasaulio sveikatos organizacijos ir Jungtinių Tautų rekomendacijomis: „Vis daugiau valstybių narkotikų problemas sprendžia per visuomenės ir asmens sveikatos prizmę, kai už draudžiamų psichoaktyvių medžiagų disponavimą be tikslo platinti gresia administracinė atsakomybė su realia galimybe būti nukreiptam į elgesio keitimo ir/ar gydymo programas arba visai atsisakoma baudimo, paliekant tik nukreipimą į sveikatos/socialinių paslaugų sistemą.“
Taip pat pabrėžiama, kad dekriminalizavus narkotikų turėjimą būtų galima palengvinti teisėsaugos institucijų darbą, taip savo išteklius jos galėtų skirti sunkesnių nusikaltėlių ir nusikaltimų išaiškinimui:
„Policijos duomenimis, nuo 2017-01-01 iki 2017-10-23 pradėti net 798 ikiteisminiai tyrimai pagal BK 259 str. 2 d. ir iš jų buvo paskirtos net 537 kardomosios priemonės. Šiuo aspektu administracinės atsakomybės taikymas būtų greitesnis ir efektyvesnis nei baudžiamosios, įvertinus baudžiamojo proceso ypatumus.“
Siūloma švelninti bausmes ir už platinimą
Įstatymo projekte siūloma sušvelninti atsakomybę už narkotikų platinimą nedideliais kiekiais. Šiuo metu už bet kokio kiekio narkotikų platinimą gresia laisvės atėmimas iki aštuonerių metų, be galimybės bausmės vykdymą atidėti.
„Siūloma BK 260 str. papildyti nauja 1 dalimi, kurioje būtų numatyta, jog už atsitiktinį neteisėtą narkotinių ar psichotropinių medžiagų platinimą nedideliais kiekiais, kai platinama neturint savanaudiškų paskatų, asmuo būdu baudžiamas švelniau – baudžiamas viešaisiais darbais arba laisvės apribojimu, arba bauda, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki dvejų metų. Tokia padaryta veika būtų traktuojama kaip nesunkus nusikaltimas ir, jei būtų paskirta laisvės atėmimo bausmė, jos vykdymą teismas galėtų atidėti“, – rašoma aiškinamajame rašte.
Šiomis pataisomis siekiama atskirti savanaudiškas ir nesavanaudiškas veikas, taip būtų išspręsta problema, kai narkotikų prekeivis baudžiamas ta pačia bausme kaip ir tiesiog narkotikų padėjęs įsigyti ar jais pasidalinęs žmogus
Taip pat siūloma pakeisti ir BK 199 str. 3 d. Šiuo metu už bet kokią narkotikų kontrabandą, nepriklausomai nuo kiekio, baudžiama vienodai – laisvės atėmimu nuo 3 iki 10 metų. Tačiau narkotikų gabenimas yra apibrėžtas ir BK 260 str.
Siūloma, kad pagal BK 199 str. 3 d. būtų baudžiami tik labai didelį kiekį narkotinių ir psichotropinių medžiagų.
„Pažymėtina, kad veikos, numatytos BK 260 str. ir 199 str. 3 d. sudaro idealią nusikaltimų sutaptį, todėl asmenys, vykdantys nedidelio arba didelio kiekio narkotinių ir psichotropinių medžiagų siuntimą per Lietuvos Respublikos sieną, neišvengs baudžiamosios atsakomybės, nes bus baudžiami už narkotinių ir psichotropinių medžiagų siuntimąsi pagal atitinkamą BK 260 str. dalį, priklausomai nuo medžiagų kiekio ir motyvų“, – rašoma aiškinamajame rašte.