„Vienas paprasčiausių ir veiksmingiausių būdų kiekvienam iš mūsų padėti puoselėti supančią aplinką yra teikti pirmenybę vietiniams gaminiams. Aritmetika labai paprasta: kuo mažesnį atstumą prekei reikia įveikti nuo gamintojo iki vartotojo, tuo mažiau išteklių prireiks jai transportuoti ir tuo mažesnis neigiamas poveikis aplinkai padaromas“, – sako „Investuotojų forumo“ vadovė Rūta Skyrienė.
Pasak jos, svarbu ir tai, kad vietos gamintojų prekėms ir paslaugoms pristatyti paprastai užtenka trumpesnių tiekimo grandinių, reikia mažiau įvairių tarpininkų, kas vėlgi reiškia didesnį efektyvumą ir taupesnį įvairių išteklių – energijos ir kitų – naudojimą: „Tokiu būdu prisidedame ir prie mūsų šalies ekonomikos. Užtikrindami vietos gaminių paklausą, sudarome prielaidas verslui kurtis bei plėstis Lietuvoje ir taip padedame jai tvariai augti.“
Tvarumo aspektas itin išryškėja renkantis sezonines vietos daržoves ir vaisius. „Pavyzdžiui, pomidorai, užauginti vasarą Lietuvoje, bus tvaresni nei užauginti Ispanijoje, nes mūsų klimatas šiuo metų laiku leidžia be didesnio vargo turėti tinkamas sąlygas geram derliui be itin didelių elektros energijos, vandens ir kitų išteklių naudojimo. Be to, vietos prekės bus visada šviežesnės nei importuotos, nes greičiau pateks į prekybos vietas“, – pastebi „Rimi Baltic“ Socialinės atsakomybės strategijos ir vystymo vadovas Liudvikas Aleliūnas.
Vietos produkcija pasitikime labiau
Neseniai atliktas Lietuvos augalų apsaugos asociacijos tyrimas parodė, kad šalies gyventojai vietos ūkininkų produkciją vertina geriau nei kitų šalių. Dauguma sutinka, kad Lietuvoje išaugintos daržovės ir vaisiai yra saugūs vartoti, turi daugiau vitaminų ir mineralų. Be to, tyrimo respondentai mano, kad vietos ūkininkai naudoja mažiau cheminių apsaugos priemonių ir trąšų nei kitose šalyse.
„Rimi“ statistika tai patvirtina – tinklo klientų nuomonės tyrimai rodo, kad kasmet nuosekliai auga tiek įprastų, tiek ekologiškų prekių pardavimai. Populiariausios kategorijos, kuriose parduodama daugiausia vietos produkcijos – pieno gaminiai, duona ir kiaušiniai. „Rimi“ prekybos centrų tinkle lietuviški yra 78 proc. duonos produktų, 87 proc. pieno produktų, 82 proc. kiaušinių.
Populiariausios kategorijos, kuriose parduodama daugiausia vietos produkcijos – pieno gaminiai, duona ir kiaušiniai.
Mažieji vietos gamintojai įdomūs, bet turi atlikti tvarumo namų darbus
Auganti paklausa vietos produkcijai lemia, kad į mažesnius Lietuvos gamintojus dėmesį atkreipia ir tarptautinės bendrovės, investuotojai, kurie, be to dar deda daugiau pastangų rūpindamiesi ir savo poveikiu aplinkai.
„Stebime vis didesnį aktyvumą šioje srityje. Viena vertus, tai daryti įpareigoja besikeičianti teisinė aplinka, augantis tarptautinės bendruomenės, Europos Sąjungos dėmesys ir reikalavimai tvariai veiklai. Kontroliuodamos savo poveikį aplinkai vis daugiau organizacijų siekia mažinti CO2 emisijas visoje tiekimo grandinėje – partnerystė su vietos tiekėjais yra vienas veiksmingiausių būdų tai daryti. Kita vertus, daugeliu atvejų bendradarbiavimas su vietos gamintojais ir partneriais tiesiog ekonomiškai efektyvesnis, nes mažesnis fizinis atstumas tarp gamintojo ir vartotojo leidžia mažinti veiklos kaštus“, – teigia R. Skyrienė.
Kaip pastebi L. Aleliūnas, glaudesnis darbas su Lietuvos verslu turi didelį teigiamą poveikį šalies regionams: „Paprastai tai būna regionų verslai, kur užimtumas, nedarbas ir kitos socialinės problemos yra didesnės nei didmiesčiuose. Todėl rodydami daugiau dėmesio jų produkcijai, padedame jiems augti, o tai reiškia investicijas į plėtrą, technologijas, geresnį darbo užmokestį ir socialines garantijas būtent šalies regionuose.“
„Investuotojų forumo“ vadovė atkreipia dėmesį, kad smulkiesiems Lietuvos gamintojams, norintiems kurti ir stiprinti partnerystę su didžiaisiais rinkos dalyviais, itin svarbūs trys elementai – skaidrumas, kokybė ir tvarumas.
Smulkieji verslai turėtų skirti ypatingą dėmesį tvarumui, gamybos ir veiklos poveikiui aplinkai.
„Smulkieji verslai turėtų skirti ypatingą dėmesį tvarumui, gamybos ir veiklos poveikiui aplinkai, nes į jį savo ruožtu atsižvelgia didžiosios įmonės ir finansų institucijos, planuodamos ir vertindamos savo pačių veiklos ir tiekimo grandinės paliekamą pėdsaką. Dar svarbesnis aspektas yra veiklos skaidrumas: siekdami dirbti su didžiaisiais žaidėjais, verslininkai ir gamintojai privalo būti visiškai skaidrūs. Trečiasis, ne mažiau reikšmingas aspektas yra gaminamų prekių ar paslaugų kokybė. Mūsų narių patirtis rodo, kad būtent šie trys elementai – skaidrumas, kokybė, tvarumas – bet nebūtinai mažiausia kaina, dažnai būna lemiami renkantis vietos tiekėjus ir partnerius“, – sako R. Skyrienė.