27 mln. dolerių vertės melas: esą tiek A.Jermakui kainavo „Time“ įtakingiausiojo titulas

Žurnalas „Time“ įtakingiausių pasaulio žmonių 100-uke lyderių kategorijoje paminėjo Ukrainos prezidento administracijos vadovą Andrijų Jermaką. Socialiniuose tinkluose platinama informacija, esą jis už tokį įvertinimą sumokėjo 27 mln. dolerių. Tai yra melas – nė viena iš žinomų žiniasklaidos priemonių, minimų kaip šios informacijos šaltinis, nieko panašaus neskelbė.
Andrijus Jermakas
Andrijus Jermakas / ZUMAPRESS / Scanpix nuotr.

Aktyviausiai platina rusakalbiai

2024-ųjų įtakingiausių žmonių šimtuką JAV žurnalas „Time“ paskelbė balandžio 17 d. Į jį įtraukti žmonės suskirstyti į kelias kategorijas. Pirmoji tarp lyderių – neseniai mirusio Rusijos opozicijos politiko Aleksejaus Navalno našlė Julija Navalnaja. Greta paminėtas ir A.Jermakas.

„Išskirtinis pirmas Rusijos barbariškos invazijos į Ukrainą kadras yra prastos kokybės paties prezidento Volodymyro Zelenskio Kyjivo gatvėse nufilmuotas vaizdo įrašas. V.Zelenskio, šalia kurio stovėjo jo komanda, žinia buvo aiški: Ukrainos vadovybė niekur nesitraukia.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Melas, kad Andrijus Jermakas už vietą „Time“ įtakingiausių žmonių šimtuke sumokėjo 27 mln. dolerių
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Melas, kad Andrijus Jermakas už vietą „Time“ įtakingiausių žmonių šimtuke sumokėjo 27 mln. dolerių

Tą vakarą tiesiai už jo stovėjo aukšto stoto patarėjas A.Jermakas – žmogus, kuriam teko pagrindinis vaidmuo palaikant vyriausybės veiklą. Nuo pat invazijos pradžios jis skelbė V.Zelenskio žinią pasauliui ir sukūrė stiprų Ukrainos draugų tinklą nuo Vakarų iki pasaulinių pietų, suvienydamas juos įvairiais klausimais – nuo sankcijų iki aplinkosaugos“.

Taip apie A.Jermaką – vienintelį sąraše paminėtą ukrainietį – žurnale rašė buvęs NATO vadovas Andersas Foghas Rasmussenas. Pastarasis kartu su administracijos vadovu priklauso Tarptautinei Ukrainos saugumo ir euroatlantinės integracijos darbo grupei.

Netrukus socialiniuose tinkluose pasipylė įrašai, esą A.Jermakas už vietą šiame sąraše susimokėjęs 27 mln. dolerių (šiek tiek daugiau nei 25 mln. eurų).

„Bellingcat“ atkasė informaciją apie tai, kas tokie mokėjo, kad „Time“ juos įtrauktų į įtakingiausių žmonių šimtuką, – po poros dienų rašė viena „Facebook“ vartotoja iš Lietuvos. – Tarp jų buvo ir A.Jermakas. Vidutinis čekis už tokią vietą yra nuo 10 iki 30 mln. dolerių, A.Jermakui tai kainavo 27 mln. dolerių.“

Ekrano nuotr. iš time.com/Andrijus Jermakas vienintelis iš ukrainiečių pateko į „Time“ įtakingiausių žmonių šimtuką
Ekrano nuotr. iš time.com/Andrijus Jermakas vienintelis iš ukrainiečių pateko į „Time“ įtakingiausių žmonių šimtuką

Moteris ir kai kurie kiti internautai net citavo tiriamosios žurnalistikos grupės „Bellingcat“ įkūrėją bei kūrybinį direktorių britą Eliotą Higginsą. Jis neva manąs, jog taip A.Jermakas „siekia gauti politinių taškų, kad galėtų pretenduoti į V.Zelenskio vietą, nes gegužės pabaigoje V.Zelenskis gali nustoti eiti pareigas, be kita ko, „dėl sveikatos“.

Lietuvė savo žodžius pagrindė įrašu, kurio autorystė priskirta „BBC News“, ir jame cituojamu tariamu „Bellingcat“ tyrimu. Klipe minimos kaip tik tokios sumos.

Tačiau pusantros minutės trukmės įraše tik rodomas A.Jermakas įvairiose situacijose, dažnai – su Ukrainos prezidentu, taip pat – minėtas A.F.Rasmussenas ir pastarojo įrašas apie pareigūną „Time“ tinklalapyje.

Rodomas ir kažką kalbantis pats E.Higginsas, tačiau klipe vien rodomi įvairūs archyviniai kadrai ir skamba muzika, nekalbinamas joks skelbiamą informaciją kad ir anonimiškai patvirtinantis žmogus, nematyti apmokėjimą patvirtinančių dokumentų ar kitų įrodymų.

TV „reportažą“ ar vien teiginį apie neva sumokėtus pinigus už įtraukimą į šimtuką ypač aktyviai platina propagandiniai tinklalapiai ir „Telegram“ kanalai, socialinių tinklų vartotojai. Informacija daugiausia dalijamasi rusų kalba. Ji platinama ne tik Lietuvoje, bet ir, pavyzdžiui, Sakartvele.

„Bellingcat“ pavadinimas naudojamas nuolat

Ši informacija yra melas. Tuo nesunku įsitikinti, internete paieškojus „BBC News“ ar „Bellingcat“ reportažų arba straipsnių apie šį tyrimą ir tariamą A.Jermako mokėjimą.

Nei BBC, nei „Bellingcat“ neskelbė nieko apie tokį korupcijos atvejį. Ir vieni, ir kiti paneigė pranešę ką nors panašaus.

Faktų tikrinimo padalinio „BBC Verify“ redaktoriaus pavaduotoja Olga Robinson taip pat nurodė, kad vaizdo įrašas yra netikras.

Ir ji, ir „Bellingcat“, ir buvęs šios grupės darbuotojas Christo Grozevas pabrėžė, kad klipas yra didesnės kampanijos dalis. Pasirodęs viename „Telegram“ kanale, jis ėmė plisti ne vien šioje susirašinėjimų programėlėje, bet ir „X“ bei kituose socialiniuose tinkluose, tinklalapiuose.

Kad platinamas vaizdo įrašas yra melagingas, patvirtino ir Ukrainos kovos su dezinformacija centras.

Tai – jau ne pirmas kartas, kai propagandai pasitelkiamas „Bellingcat“ pavadinimas. Ši tiriamosios žurnalistikos grupė Rusijoje pripažįstama „užsienio agente“ ir laikoma nepageidaujama.

Socialiniuose tinkluose dažnai pasirodo sufabrikuotų įrašų, kurie melagingai priskiriami Vakarų žiniasklaidos priemonėms.

Jie dažnai kuriami pagal panašų modelį: naudojami žinomų žiniasklaidos priemonių ženklai, kad melaginga informacija sulauktų dėmesio ir atrodytų patikimai. Naudojami archyviniai, bendro pobūdžio vaizdai, surinkti iš skirtingų įrašų, informacija pateikiama raštu, o vietoj „žurnalisto“ balso skamba muzika.

15min verdiktas: melas. Informacija, esą Ukrainos prezidento administracijos vadovas A.Jermakas už įtraukimą į „Time“ įtakingiausių žmonių šimtuką sumokėjo 27 mln. dolerių, yra melas. Nei BBC, nei „Bellingcat“, tariamai pranešę šią informaciją, nieko panašaus neskelbė.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis