„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Ar teršėjai kada nors gaus atpildą?

Maždaug 2 750 tonų amonio nitrato 2020 m. rugpjūčio 4 d. sukėlė didžiulį sprogimą Beiruto uoste. 204 žmonės žuvo, tūkstančiai sužeista, daugiau kaip 300 000 liko be pastogės. Žala, padaryta nekilnojamajam turtui, siekė apie 15 milijardų JAV dolerių.
Beiruto uostas po sprogimo
Beiruto uostas po sprogimo / Wikimedia nuotr.

Pavojingi chemikalai, skirti trąšų gamybai, be priežiūros gulėjo sandėlyje septynerius metus – taip ilgai sandėliuojami, absorbuodami drėgmę, jie virto kieta mase, todėl tapo dar pavojingesni.

Degi medžiaga užsiplieskė, kai didžiulės kompaktiškos amonio nitrato sankaupos pašonėje darbininkai ėmė virinti duris. Iš dalies gaisrą sukėlė neatsargumas, nes, kaip pabrėžė vienas vietinis darbininkas, tame pačiame angare kartu su sprogstamąją galią turinčiais chemikalais laikytos net medžiagos, naudojamos fejerverkų gamybai.

Anksčiau valdžia nebūtų leidusi tokio netinkamo sandėliavimo, darbuotojai būtų privalėję laikytis ir vietinių reikalavimų, ir tarptautinių taisyklių. Tačiau dabar pavojingų chemikalų laikymo reglamentas tiek nacionaliniu, tiek tarptautiniu lygmeniu labiau akcentuoja nelaimių vadybą negu jų prevenciją.

Kodeksas, kurio nesilaikoma

Prekybą pavojingomis medžiagomis, jų siuntimą, priežiūrą ir laikymą reguliuoja keletas tarptautinių sutarčių. Viena iš tokių yra Roterdamo konvencija,1 skatinanti atvirą keitimąsi informacija, reikalaujanti, kad chemikalų eksportuotojai adekvačiai juos apibūdintų, nurodanti, kaip saugiai tokį krovinį transportuoti, informuojanti pirkėjus, kokie apribojimai bei draudimai taikomi tokiam pirkiniui. Konvencijos signatarai gali chemikalus, įrašytus į sutartį, įsileisti arba jų nepriimti, o eksportuojančios šalys yra įpareigotos savo jurisdikcijos ribose užtikrinti, kad gamintojai laikytųsi nustatytų sąlygų.2 Remiantis vien šia sutartimi lyg ir visoms šalims turėtų būti žinoma, kaip elgtis su pavojingomis medžiagomis, kaip jas sandėliuoti.

Tarptautinis pavojingų krovinių plukdymo jūra kodeksas skirtas „sustiprinti ir suvienodinti [...] saugų gabenimą [...], užkirsti kelią aplinkos taršai.“ Deja, didžioji šio kodekso dalis yra tik patariamojo pobūdžio. Pasak ekspertų, pervežant nuodingus chemikalus šių taisyklių dažniausiai nepaisoma, kartais apgaulingai deklaruojant, neva jų pavyzdingai laikomasi...

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų