Pirks 20 tūkst. elektromobilių
„Amazon“ grįžta prie dyzelio“, – paskelbė viena „Facebook“ vartotoja iš Lietuvos. – Sako, elektrinės mašinos „neatitinka paslaugos koncepto“.
Savo žodžius ji iliustravo kompanijos teikiamos paslaugos „Prime“ ženklais pažymėtų autobusiukų nuotrauka su virš jos prancūziškai parašyta fraze: „Elektrinės transporto priemonės – „Amazon“ visą savo „Sprinter“ parką keičia į dyzelinį. „Elektros pavara neatitinka paslaugos koncepcijos.“
„Sprinter“ yra Vokietijos kompanijos „Mercedes-Benz“ gaminamas nedidelis komercinis automobilis. Nuo 2018 m. jis gaminamas ir su elektriniu varikliu.
Internete paieškojus informacijos pagal pirmą sakinį iš ekrano nuotraukos, išmetami užpernai publikuoti straipsniai apie tai, kad „Amazon“ gerokai padidins elektromobilių parką Europoje, kad 2025 m. žemyne bus naudojamos daugiau nei 10 tūkst. elektrinių transporto priemonių, kad kompanija nepriklausomiems kurjeriams užsakys 20 tūkst. naujų „Sprinter“.
Straipsnių su frazėmis iš ekrano nuotraukos jokiose patikimose žiniasklaidos priemonėse nepavyko rasti.
Atvirkštinės vaizdų paieškos rezultatai – panašūs: išmetami pranešimai, kad „Amazon“ pirks elektromobilių, o ne kad grįš prie tų, kurie varomi dyzelinu.
Užtat paieškojus informacijos pagal raktažodžius anglų kalba „Amazon“ grįžta dyzelinės mašinos“, išmetamas ne vienas straipsnis, kuriame ši informacija paneigta kaip melagiena.
2040 m. nori būti visiškai „žali“
Žinią apie tariamą „Amazon“ sprendimą ir net tą pačią ekrano nuotrauką su kompanijos automobiliais bei prancūziškais sakiniais platino įvairių socialinių tinklų vartotojai kitose šalyse: patys prancūzakalbiai (čia, čia, čia), anglų (čia, čia, čia, čia, čia) ir vokiečių (čia, čia) kalbomis.
Nors atrodo, kad dalijamasi ištrauka iš kažkurios žiniasklaidos priemonės straipsnio, niekur nenurodytas šaltinis, pavyzdžiui, nuoroda į patį straipsnį, kas čia informacija pradėjo dalintis.
Internete paieškojus informacijos pagal raktažodžius anglų kalba „Amazon pristatymo automobiliai electriniai dyzelinas“, neišmetami jokie patikimų žiniasklaidos priemonių straipsniai apie tai, kad kompanija atsisako elektromobilių ir grįžta prie dyzelinių.
Priešingai – rodomi tekstai, kad plečiamas būtent elektra varomų transporto priemonių parkas.
„Amazon“ viešųjų ryšių vadovas Steve’as Kelly JAV faktų tikrinimo tinklalapiui „Lead Stories“ patvirtino, kad internautų platinami teiginiai yra melagingi.
Jis pasiūlė susipažinti su informacija, pernai spalį paskelbta tinklalapyje „AboutAmazon“. Šiame tekste išsamiai aprašyta, kaip bendrovė ketina mažinti vadinamąjį anglies pėdsaką.
Ji ruošiasi, bendradarbiaudama su elektromobilių gamintoju „Rivian“, iki 2030 m. naudoti 100 tūkst. tokių transporto priemonių. Tiek mašinų buvo užsakyta dar 2019 m. Mažiausiai 10 tūkst. elektromobilių jau naudojama.
„2022 m. vasarą „Amazon“ pradėjo naudoti elektrinius pristatymo furgonus ir šiuo metu jų turi daugiau nei 10 tūkst. visose JAV“, – nurodo kompanija.
Be to, pernai Vokietijoje į kelius išriedėjo daugiau nei 300 elektromobilių, kurie prisijungė prie tūkstančių kitų, Europoje išvežiojančių šioje interneto parduotuvėje įsigytas prekes.
Kompanija taip pat užsisakė 1,8 tūkst. elektrinių transporto priemonių iš „Mercedes-Benz“. Kai kurioms ilgesnėms kelionėms Vokietijoje dyzelinu varomi automobiliai dar užpernai buvo pakeisti 20 elektrinių „Volvo“ vilkikų.
Tiesa, nepaisant įsipareigojimo iki 2040 m. tapti anglies dvideginio į atmosferą neišmetančia kompanija, iki šio tikslo dar toli.
Neseniai „Amazon“ neteko paramos iš Mokslu pagrįstų tikslų iniciatyvos (Science Based Targets, SBTi). Ją sukūrė Jungtinės Tautos anglies pėdsako mažinimo planams įtvirtinti. Mat bendrovė esą nevykdo savo įsipareigojimų mažinti anglies dvideginio išmetimą.
15min verdiktas: melas. „Amazon“ paneigė socialiniuose tinkluose platinamą informaciją, kad kompanija atsisako elektromobilių ir grįžta prie dyzelinių. Jų politika kaip tik priešinga – pereiti prie būtent elektra varomų transporto priemonių.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.