Sniegas tikrai sustabdė oro uostą
Šia fotografija neseniai pasidalijo viena „Facebook“ vartotoja iš Lietuvos. Proga tai padaryti tapo pranešimas, kad Vokietijoje dėl blogų oro sąlygų gruodžio pradžioje tris dienas buvo stipriai sumažėjusi atsinaujinančios energijos gamyba.
Dėl to ši šalis turėjo pasikliauti didžiuliu importu iš užsienio, įskaitant Lenkijoje iš akmens anglies gaminamą elektros energiją. Priešingu atveju elektros energijos tiekimo nutraukimas esą būtų buvęs neišvengiamas.
„Žaliasis kursas vokiškai, – rašė internautė. – Žiema, sninga. Saulės elektrinės – po storu sniego sluoksniu, vėjo jėgainės be vėjo nesisuka, o atomines jie uždarė... Elektros užtenka TRIMS DIENOMS PER MĖNESĮ...
Tai perka tie žali vokiečiai elektrą iš LENKIJOS, kurie tebeturi tas savo senoviškas juodos anglies kasyklas…“
Ji pasidalijo nuoroda į straipsnį, kuriame teigiama, kad „Vokietija tris dienas iš eilės nepajėgė patenkinti savo elektros poreikių“, o ne kad savos elektros energijos užtenka tik trims dienoms per mėnesį.
Kaip žinoma, žiema Vokietijos pietuose prasidėjo itin nepalankiomis oro sąlygomis. Gruodžio 2-ąją Miuncheną užklupo tokia pūga, kad teko sustabdyti visus skrydžius ir net traukinius.
Per trumpą laiką iškritęs gausus sniegas (iki 50 cm) sutrikdė viešąjį transportą ir sukėlė lavinų pavojų ne tik pietų Vokietijoje, be ir Austrijoje bei Šveicarijoje.
Netrukus Miunchene skrydžiai vėl buvo trumpam sustabdyti, bet nebe dėl sniego, o dėl lijundros.
„Facebook“ vartotoja prie savo įrašo pridėjo apsnigto lėktuvo, klimato aktyvistės Gretos Thunberg ir sniegu užverstame kelyje stovinčių automobilių nuotraukas.
Pastarojoje matyti dešimtys viena paskui kitą sustojusių automobilių. Vaizdas atrodytų lyg grūsties trijų juostų kelyje, jei ir mašinos, ir pats kelias, ir greta jo augantys medžiai nebūtų užversti sniegu.
Po nuotrauka rusiškai parašyta: „Daugybė užblokuotų automagistralių Vokietijoje dėl per šaltį išsikraunančių elektromobilių. Įprastos mašinos įstringa tarp elektromobilių ir negali apvažiuoti išsikrovusių transporto priemonių.
Apie panašias problemas pranešama ir Čekijoje, kur dėl to taip pat susidaro daug papildomų spūsčių sniegu padengtuose keliuose.“
Iš šio paaiškinimo reikėtų suprasti, kad vaizdas buvo užfiksuotas neseniai Vokietijoje, bet tai nėra tiesa. Ir fotografavimo laikas, ir vieta yra visai kiti.
Grūstis buvo kitapus Atlanto ir seniai
Šiuo kadru su tuo pačiu tekstu ar be jo pastaruoju metu buvo aktyviai dalijamasi įvairiuose socialiniuose tinkluose. Internete galima rasti ir informacijos bei vaizdų, kokį chaosą sukėlė sniegas, dėl kurio teko uždaryti Miuncheno oro uostą.
Tačiau atvirkštinė vaizdo paieška atskleidė, kad mašinų eilė sniege buvo užfiksuotas ne pastarosiomis savaitėmis. Pavyzdžiui, šis ir daug panašių kadrų panaudoti šiemet kovą „YouTube“ paskelbtame vaizdo įraše. Jame buvo pasakojama, kad „JAV pietines Kalifornijos ir Arizonos valstijas padengė storas sniegas“.
Bet ir tai nebuvo laikas, kai nufotografuoti automobiliai. Ta pačia nuotrauka socialiniame tinkle „Reddit“ buvo pasidalyta prieš 7 metus. Greta buvo nurodyta, kad fotografuota 2011-aisiais per Švilpiko dieną – vasario 2-ąją Čikagoje. Per trumpą laiką iškritus daugiau nei 50 cm sniego esą teko uždaryti pietine Mičigano ežero pakrante einantį greitkelį.
Apie tokias gamtos išdaigas anuomet buvo rašoma net užsienio žiniasklaidoje, pavyzdžiui, Jungtinės Karalystės dienraštyje „The Telegraph“. Čia buvo nurodyta, kad šis snygis Šiaurės Amerikoje buvo didžiausias per dešimtmečius.
Straipsnis buvo iliustruotas ir sniego įkalintų mašinų eilių nuotrauka. Prie jos nurodyta, kad automobiliai buvo įstrigę Čikagoje, greitkelyje Lake Shore Drive. Fotografijos autorystė priskirta naujienų agentūrai AP.
Nei šiame tekste, nei kituose rašiniuose apie pūgą neminėta, kad grūstys kur nors susidarė dėl išsikrovusių elektromobilių baterijų ar dėl to, kad jie užšalo, o ne tiesiog dėl daugybės sniego.
Naujienų agentūra AFP dar pernai vasarą paneigė analogišką melagieną, kuri buvo platinama su ta pačia sniege įstrigusių mašinų fotografija.
Elektromobilių naudojimo vadovuose išties įspėjama, kad ekstremaliomis sąlygomis – esant itin aukštai ar žemai temperatūrai – gali sutrumpėti nuvažiuojamas atstumas arba pailgėti baterijos įkrovimo laikas.
Bet netiesa, kad per speigą žiemą elektromobilių baterijos išsikrautų itin greitai ir, jiems sustojus vidury kelio, turėtų susidaryti tokios spūstys, kokia matoma platinamoje nuotraukoje.
Tai yra paneigę ne tik AFP, bet ir „Reuters“ faktų tikrintojai. Priešingomis patirtimis dalijamasi ir kitur internete (čia, čia, čia).
15min verdiktas: trūksta konteksto. Ši automobilių grūstis tikrai susidarė dėl sniego, bet ne Vokietijoje ir ne šiemet, o Čikagoje 2011 m. per stiprų snygį. Ar joje būta elektromobilių, kurių baterijos išsikrovė dėl šalčio, nežinoma.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.