Ar tikrai po pandemijos pagalbos skambučių iš lėktuvų padaugėjo beveik 400 proc.?

Žmonės jau trejus metus skiepijami nuo COVID-19 ir tai padėjo suvaldyti 7 mln. gyvybių nusinešusią pandemiją, bet vakcinų priešininkai ieško naujų argumentų savo kritikai pagrįsti. Vienas naujausių – esą kone 400 proc. išaugęs pranešimų apie didžiausią pavojų keliančias situacijas lėktuvuose skaičius. Šią informaciją vienas pilotas paskelbė remdamasis nežinia kokiais šaltiniais, bet ji jau sudomino milijonus internautų.
Lakūnai
Lakūnai / 123rf.com nuotr.

Prabilo po atleidimo

Neseniai socialiniame tinkle „X“ pasirodė įrašas apie tai, jis jau peržiūrėtas 1,7 mln. kartų. „Pilotai įspėja apie oro linijų pramonės katastrofą dėl COVID-19 vakcinų“, – paskelbta paskyroje, kur ir anksčiau buvo pasirodę melagienų.

Toliau rašoma: „Daugiau nei 40 metų pilotu išdirbęs kapitonas Shane'as Murdockas rado oficialių duomenų, patvirtinančių jo teiginį apie artėjančią pasaulinę katastrofą:

– 2022 m. signalų „mayday“ padaugėjo 272 proc., o 2023 m. pradžioje – 386 proc.

Ekrano nuotr. iš „X“/Internete platinama informacija apie esą išaugusį pagalbos skambučių iš lėktuvių skaičių ir tai siejama su vakcinomis nuo COVID-19
Ekrano nuotr. iš „X“/Internete platinama informacija apie esą išaugusį pagalbos skambučių iš lėktuvių skaičių ir tai siejama su vakcinomis nuo COVID-19

– Beprecedenčiais 126 proc. padaugėjo skrydžių apribojimų dėl medicininių priežasčių.

Sh.Murdockas mano, kad kai kurie pilotai yra tiksinčios uždelsto veikimo bombos, ir teigia, kad daugelis jų nedeklaruoja blogos sveikatos būklės. Jis sakė: „Jie nepraneša apie smegenų miglą, širdies plakimą ir galvos svaigimą, nes nenori prarasti darbo“.

Kapitonas Sh.Murdockas mano, kad neveiklumas gali turėti tik vieną rezultatą. Daugelis lėktuvų avariniu būdu leidžiasi dėl pilotų neveiksnumo. Jis perspėjo: „Įvyks nelaimės, be reikalo žus ir lėktuvų įgulos, ir keliaujantys žmonės.“

Pabaigoje nurodytas šios informacijos šaltinis – žurnalistės Sally Beck, kuri prisistato ir pranešėja apie vakcinų padarytą žalą, straipsnis, publikuotas tinklalapyje „Conservative Woman“.

Čia cituojamas minėtas kapitonas 60-metis Sh.Murdochas, daugiau nei keturių dešimtmečių patirtį sukaupęs pilotas, taip pat – kvalifikuotas aviakatastrofų tyrėjas.

Rašinyje pirmiausiai pasakojama apie poros pilotų mirtis. Tiesa, remiamasi minėto puslapio pranešimu ir įrašu viename tinklalapyje, kur išvardyti tik atvejai, kai nutrūko pilotų ar keleivių gyvybės, bet čia nė viena mirtis nesusieta su skiepais, pagrindžiant tai oficialia informacija. Atsižvelgiant į kontekstą, šią informaciją reikėtų interpretuoti būtent taip.

„Pilotai yra labai gerai pasirengę, tad kodėl tiek daug jų staiga miršta arba nualpsta? – savo tekste retoriškai klausia S.Beck. – Kapitonas Sh.Murdockas daro išvadą, kad jie patiria sunkias nepageidaujamas reakcijas į COVID-19 vakciną, kurios šalutinis poveikis yra miokarditas (širdies uždegimas), smegenų migla, nemiga, kraujo krešuliai ir anafilaksija.“

Straipsnyje priminta, kad 2021 m. lapkričio 15 d. Australijos oro linijų bendrovės įpareigojo 900 pilotų ir visus oro bei antžeminės įgulos narius pasiskiepyti nuo COVID-19. Australijoje tuo metu buvo prieinamos kompanijų „Pfizer“/„BioNTech“, „AstraZeneca“ ir „Moderna“ sukurtos vakcinos.

Sh.Murdockas kartu su dar 11 pilotų atsisakė skiepytis. Vyras esą buvo atleistas ir apkaltintas „rimtu profesiniu nusižengimu – kaltinimu, kuris paprastai taikomas tik netinkamam seksualiniam elgesiui arba neatsargiam ir pavojingam elgesiui“.

123rf.com nuotr./Skrydžio palydovė
123rf.com nuotr./Skrydžio palydovė

Anot pašnekovo, kasdien galima rasti lėktuvą, kuris buvo „apsuktas dėl kritinės sveikatos būklės – arba dėl keleivių, arba dėl įgulos“.

Kliaujasi interneto informacija

Pilotų skambutis radijo ryšiu oro eismo valdymo tarnybai vadinamas squawk (angl. „klyktelėjimu“). Skirtingiems pranešimams naudojami skirtingi 4 skaitmenų kodai nuo 0000 iki 7777. Pavyzdžiui, norint pranešti apie užgrobimą, naudojamas kodas 7500.

Vadinamiesiems „mayday“ skambučiams naudojamas kodas 7700, skirtas tik rimtiems incidentams (pavyzdžiui, kai pilotas nebegali valdyti lėktuvo, lėktuve įsiplieskė gaisras).

Socialinio tinklo „X“ paskyroje „GCFlightAlerts“, pasitelkus botą (kompiuterio programą), anot S.Beck, stebimas precedento neturintis „mayday“ skambučių skaičiaus augimas.

Ekrano nuotr. iš „X“/Internete platinama informacija apie esą išaugusį pagalbos skambučių iš lėktuvių skaičių ir tai siejama su vakcinomis nuo COVID-19
Ekrano nuotr. iš „X“/Internete platinama informacija apie esą išaugusį pagalbos skambučių iš lėktuvių skaičių ir tai siejama su vakcinomis nuo COVID-19

„Nuo 2018 m. iki 2019 m. „mayday“ skambučiai vidutiniškai sudarė 29,1 proc. visų nelaimės skambučių. Per 2022 m. „mayday“ signalų padaugėjo 272 proc. Per pirmuosius tris 2023 m. mėnesius jų padaugėjo 386 proc. Iš grafiko matyti, kad iš karto įvyko staigus padidėjimas, kai vakcinos pilotams tapo privalomos.“

S.Beck savo paskyroje „X“ paskelbė ir seriją įrašų su citatomis iš straipsnio. Pirmuoju, peržiūrėtu beveik 300 tūkst. kartų, pasidalijo net vienas Jungtinės Karalystės politikas.

Viename įraše žurnalistė cituoja JAV Federalinės aviacijos administracijos (FAA) taisykles, kad „joks pilotas negali vartoti vaistų, jei jie nėra patvirtinti ir naudojami 12 mėnesių“. Kaip žinoma, vakcinoms nuo COVID-19 buvo išduotas skubaus naudojimo leidimas.

Tačiau taisyklėse rašoma šiek tiek kitaip: „FAA paprastai reikalauja, kad prieš pradedant svarstyti naujos klasės vaistą, būtų sukaupta bent vienerių metų patirtis po pateikimo į rinką.“

Pilotas mirė, bet skrisdamas kaip keleivis

Šią informaciją pasigavo nemažai internautų. Ji buvo cituojama įvairiuose tinklalapiuose, tinklaraščiuose ir forumuose (čia, čia, čia, čia).

Daugeliu atvejų pridėtas ir grafikas, kuriame rodomas didžiulis pranešimų apie pavojingas situacijas augimas pastaraisiais metais.

Pagal ant jo nurodytą adresą galima surasti tekstą, rugpjūčio viduryje paskelbtą tinklalapyje pavadinimu „COVID medicinos naujienų tinklas“ ir paremtą to paties Sh.Murdocko pateikta informacija. Iš čia galima atsisiųsti ir pačią buvusio piloto parengtą ataskaitą.

Tinklalapyje paminėti pora atvejų iš Azijoje, kai per porą dienų mirė du pilotai. Tiesa, tai nutiko ne valdant lėktuvus: vieno gyvybė užgeso prie vartų, dar prieš lipant į orlaivį, kitu atveju pilotas buvo tik keleivis, ne įgulos narys.

Teksto pabaigoje pajuodintomis raidėmis nurodyta, kad, nors „skelbiama informacija paimta iš šaltinių, kurie, manoma, yra patikimi, tai nėra garantuota“.

Panašu, kad Sh.Murdockas yra vienintelis informacijos apie pranešimų apie pavojingas situacijas augimą šaltinis – visuose tinklalapiuose ir forumuose, kur apie tai kalbama, cituojamas vien jis. Paieška internete pagal įvairius raktinius žodžius nerezultatyvi – neišmetami jokie patikimų žiniasklaidos priemonių ar oficialių institucijų pranešimai šia tema.

Bet įrašų socialiniuose tinkluose ir straipsnių komentaruose užvirė diskusijos ne vien apie tai, ar toks augimas yra realus, bet ir kokios gali būti to priežastys.

Pavyzdžiui, viena „X“ vartotoja pasidalijo Jungtinės Karalystės Civilinės aviacijos administracijos pateikta informacija apie pilotus, kuriems nebuvo leista skristi dėl medicininių priežasčių.

123rf.com nuotr./Lėktuvas
123rf.com nuotr./Lėktuvas

2019 m. jų buvo 1 663, 2020 m. – 851 (skaičius taip stipriai sumažėjo greičiausiai dėl COVID-19 – daugelis skrydžių apskritai neįvyko), 2021 m. – 1 594, pernai – 2 784. Moteris atkreipė dėmesį, kad, nebetaikant kai kurių apribojimų ir pradėjus skiepyti nuo šios ligos sveikatos problemų skaičius iškart negrįžo į ikipandeminį lygį.

Taip pat skaitykite: Neskiepytų lakūnų paklausa yra, tačiau Klausas Schwabas prie jos augimo neprisidėjo

Komentatorių manymu, pranešimų apie pavojingus atvejus ore, įskaitant sveikatos sutrikimus, skaičius galėjo išaugti dėl senstančios visuomenės – keliauja vis daugiau vyresnio amžiaus žmonių. Tam įtakos galėjo turėti ir panaikinti pandemijos apribojimai – keliautojų vėl padaugėjo.

Šių internautų patikimu informacijos šaltiniu laikyti negalima, net jei jie skelbia esą iš oficialių institucijų gautus duomenis. Bet lygiai taip pat reikia vertinti vieno buvusio piloto, kuris, tikėtina, dėl tam tikrų aplinkybių (įpareigojimo skiepytis, vėlesnio atleidimo) yra suinteresuotas kurti neigiamą įspūdį, įžvalgas.

Problema – psichikos būklė

Pilotai privalo praeiti sveikatos patikrinimą, kad gautų leidimą skristi. FAA tinklalapyje galima rasti ligų ir negalavimų, dėl kurių neleidžiama pilotuoti lėktuvo, sąrašą. Be kita ko, priežastimi likti ant žemės gali būti ir tokia būklė, kuri šiaip neatrodytų liga, bet dėl kurios žmogus gali tapti neveiksnus arba prarasti sąmonę.

Beje, pilotų sveikatos būklė išties yra problema. JAV dienraštis „The Washington Post“ rugpjūtį pranešė apie FAA tyrimą, ar kone 4,8 tūkst. pilotų nenuslėpė rimtų sveikatos problemų, dėl kurių jie galėtų būti nušalinti nuo skrydžių.

123rf.com nuotr./Lakūnai
123rf.com nuotr./Lakūnai

Visi šie pilotai esantys karo veteranai. Apie 600 iš jų turi licencijas pilotuoti keleivinius lėktuvus. FAA esą jau nurodė 60 pilotų, kurie „kėlė aiškų pavojų aviacijos saugai“, nedelsiant nutraukti skrydžius, iki bus peržiūrėta informacija apie jų sveikatą.

Tiesa, šiuo atveju pabrėžiamos ne galimos problemos dėl skiepų nuo COVID-19, o pilotų psichikos būklė. Ji tapo ypač svarbi po 2015 m. įvykusios „Germanwings“ lainerio katastrofos Prancūzijos Alpėse. Pilotų kabinos balso įrašymo įrenginys atskleidė, kad antrasis pilotas savižudis tuomet tyčia rėžėsi į kalno šlaitą ir pražudė 150 žmonių.

15min verdiktas: trūksta konteksto. Informacijos apie išaugusį pagalbos skambučių iš lėktuvų skaičių šaltinis – tik vienas pilotas, kuris atsisakė skiepytis nuo COVID-19 ir buvo atleistas. Pranešimų patikimose žiniasklaidos priemonėse ar iš oficialių institucijų apie tai nėra.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų