Garso įraše iš „Germanwings“ lėktuvo pilotų kabinos girdėti pavojaus signalizacija ir įspėjimai antrajam pilotui Andreasui Lubitzui pakelti lėktuvą, nes priešais – žemė. Antrasis pilotas šiuos gąsdinimus visiškai ignoravo, todėl lėktuvas trenkėsi į Alpes.
Aviacijos ekspertai ragina lėktuvuose įdiegti naują sustiprintą nelaimių prevencijos programinę įrangą, kuri pavojaus atveju perimtų lėktuvo valdymą iš piloto ir nutupdytų orlaivį saugioje vietoje.
Ši technologija galėtų būti panaši į tas, kurios išbandytos automobiliuose.
Jei pilotas nereaguoja į įspėjimus, valdymas perimamas.
Jei pilotas nereaguoja į įspėjimus, valdymas perimamas. Automobiliuose ši sistema įjungia stabdžius arba bent jau sumažina jo greitį ir padeda palaikyti saugų atstumą nuo kitų automobilių.
Idėja visa tai panaudoti lėktuvuose nėra nauja. Po Rugsėjo 11-osios įvykių JAV buvo ketinimų laineriuose įdiegti sistemą, kuri apsaugotų nuo lėktuvų įsirėžimo į pastatus ar kalnus. Tačiau šio projekto galiausiai buvo atsisakyta.
Pilotams idėja nepatraukli
Buvusi JAV Transporto departamento generalinė inspektorė Mary Schiavo teigė, kad pilotai ir oro bendrovės kol kas nėra tikri tuo, kad kompiuteris geriau suvaldys lėktuvą, nei žmogus.
Tačiau komentuodama „Germanwings“ atvejį ji sutiko, kad ši technologija būtų išgelbėjusi gyvybes.
Vėliau paaiškėjo, kad piloto Sullenbergerio sprendimas trenktis į upę išgelbėjo 150 gyvybių.
Tuo metu pilotų atstovai nurodo daug atvejų, kai geras pasirengimas, o kartais – netradicinis mąstymas, padeda išsaugoti gyvybes.
Pavyzdžiui, 2009 metais „U.S. Airways“ lėktuvas nukrito į Hudzono upę Niujorke. Nelaimė atsitiko dėl to, kad į abu jo variklius buvo įtrauktas žąsų pulkas.
Vėliau paaiškėjo, kad piloto Sullenbergerio sprendimas trenktis į upę išgelbėjo 150 gyvybių. Pilotų atstovai sako, kad jei tuo atveju lėktuvo valdymą būtų perėmęs kompiuteris, pabaiga būtų buvusi visiškai kitokia.
Komercinių avialinijų pilotas Johnas Artonas sako, kad reikia daug laiko tokių sistemų testavimui. Jam kliūva tai, kad, kontrolę perėmus kompiuteriui, pilotas nebeturi galimybės jos susigrąžinti.
Dar viena bėda – programišiai
Jis taip pat nuogąstauja, kad atsirastų galimybė programišiams įsilaužti į lėktuvo sistemą ir perimti vadovavimą jam.
J.Bartono teigimu, jau dabar JAV yra ėmusis nemažai saugumo priemonių, pavyzdžiui, buvo įtvirtintas reikalavimas, kad pilotų kabinoje visuomet turi būti du žmonės.
Jei tokia tvarka būtų galiojusi ir „Germanwings“ lėktuvuose, šios tragedijos galėjo būti išvengta.
„Problemos sprendimas, mano galva, yra paprastas. Tiesiog užsienio šalys turėtų pasitelkti pavyzdžiu JAV standartus ir juos taikyti aviacijoje“, – sakė jis.