Baltimorės tilto griūtis: ar tikrai nelaimė buvo kapitono iš Ukrainos kerštas?

Prieš savaitę Baltimorėje (JAV) krovininiam laivui sugriovus tiltą ir pražudžius šešis žmones, gimė sąmokslo teorija, esą jį vairavo Ukrainos pilietis. Socialiniuose tinkluose imta šaipytis, esą jis taikėsi į Krymo tiltą, bet susipainiojo. Tai nėra tiesa – incidento metu laive buvo tik indų tautybės įgulos nariai ir du vietos locmanai, turėję jį išvesti iš uosto.
Baltimorės tilto griūtis
Baltimorės tilto griūtis

Nelaimė buvo susieta ne tik su Ukrainoje vykstančiu karu, bet netiesiogiai – ir su neseniai Maskvos koncertų salėje įvykdytu išpuoliu, atsakomybę už kurį prisiėmė vadinamoji „Islamo valstybė“.

Tariamą kapitoną įvardijo iškart

„JAV Merilando valstijoje Baltimorėje milžiniškas laivas konteinerių vežėjas rėžėsi į tilto atramą ir 1977 m. pastatytas 81 mlrd. USD vertės tiltas sugriuvo per 20 sekundžių, – tą pačią dieną paskelbė vienas „Facebook“ vartotojas. – Į vandenį nuriedėjo apie 20 tiltu važiavusių automobilių. Vyksta gelbėjimo darbai, avarijos aplinkybės tiriamos.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Melagiena apie tariamą „Dali“ kapitoną ukrainietį gimė iš fakto, kad jis tikrai yra dirbęs laive
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Melagiena apie tariamą „Dali“ kapitoną ukrainietį gimė iš fakto, kad jis tikrai yra dirbęs laive

Laivo kapitonas – Ukrainos pilietis Sergeiko Pocyliv, 52 metų amžiaus. Artėjant prie tilto kelis kartus dingo elektra laive, akivaizdu, laivas buvo nevaldomas.

Prisimenant, kiek džiaugsmo Vakarų žiniasklaidoje sukėlė degantis Krymo tiltas po JAV-JK „specialistų“ įvykdyto teroro akto, Rusijoje tokios piktdžiugos nėra. Rusija tik pažymėjo, kad Islamo valstybės teroristai (kurie suskubo prisiimti atsakomybę už koncertų salėje prie Maskvos neseniai įvykusį išpuolį – red. past.) su šia avarija nieko bendro neturi, ukrainietis kapitonas veikė vienas.“

Vyras pasidalijo beveik minutės trukmės vaizdo įrašu, kuriame matyti prie tilto artėjantis krovininis laivas. Jame iš tiesų porą kartų užgęsta šviesos. Galiausiai laivas, turintis praplaukti tarp dviejų atramų, sukteli dešinėn ir rėžiasi į vieną iš jų, o abipus esančios tilto dalys sukrenta į Patapskou upę.

Socialinio tinklo „X“ vartotojas, kurio netrukus po nelaimės paviešintu klipu pasidalijo lietuvis, atkreipė dėmesį į dingstančią elektrą ir kad laivas tarytum tapo nevaldomas. Kad laivą vairavo ukrainietis ar kad incidentas buvo sukeltas tyčia, internautas neužsiminė.

„Facebook“ vartotojas pasidalijo dar vienu vėlesniu įrašu iš nelaimės vietos, bet jokių savo prielaidų įrodymų nepateikė.

Kita „Facebook“ vartotoja tą patį vakarą paviešino nenurodyto tinklalapio ekrano nuotrauką, kuriame matyti kažkokio vyro portretas. Greta pažymėta, kad jis esąs Ukrainos pilietis ir kad gauna 10,2 tūkst. dolerių per mėnesį atlyginimą.

„Kiečiausia įvykio su Baltimorės tiltu detalė… Laivo kapitonas – ukrainietis“, – pasijuokė moteris.

Bet ir ji įrodymų, kad tai yra būtent šio laivo kapitonas ir net apskritai ką nors bendro su jūra turintis žmogus, nepateikė. Tik iš kampe matomos žodžio nuotrupos „vess…“ galima spėti, jog kalbama apie laivus (vessel angliškai reiškia laivas).

Interneto vartotojai ne tik dalijosi įrašu, bet ir šaipėsi, esą kapitonas galvojo plaukiantis pro Krymo tiltą, todėl į jį smogė.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Melagieną apie tariamą laivo kapitoną ukrainietį internautai palydėjo pašaipomis
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Melagieną apie tariamą laivo kapitoną ukrainietį internautai palydėjo pašaipomis

Šios prielaidos apie kapitoną Ukrainos pilietį, juoba – apie tyčinę ataką yra nepagrįstos, tai tėra viena iš nelaimę palydėjusių sąmokslo teorijų (kiti, pavyzdžiui, aiškino, esą tiltas sugriuvo dėl kibernetinės atakos).

Siuntė pavojaus signalus

Incidentas Baltimorėje įvyko vos prasidėjus kovo 26-ajai, apie 1.30 val. vietos (7.30 val. Lietuvos) laiku. Į Francis Scotto Key tiltą, nutiestą per neilgos Patapskou upės žiotis, rėžėsi krovininis laivas „Dali“.

Pastarasis užsidegė ir nuskendo, nukrito ir daug automobilių. Vandenyje galėjo atsidurti iki 20 žmonių, iškart paskelbė pareigūnai. Vėliau buvo ieškoma aštuonių darbininkų, kurie tuo metu taisė duobes. Du buvo rasti, vienas jų buvo patyręs sunkių sužalojimų. Vėliau pranešta, kad likę šeši laikomi žuvusiais.

Baltimorės uoste, viename judriausių JAV, iškart buvo sustabdyta laivyba.

Kadras iš vaizdo įrašo/Baltimorės tilto griūtis
Kadras iš vaizdo įrašo/Baltimorės tilto griūtis

Žmonės suskato ne tik dalytis nelaimės vaizdo įrašu socialiniuose tinkluose, bet ir spėlioti, iš kur atsirado ant tilto matomos kibirkštys, – esą ant tilto galėjo būti palikta sprogmenų. „Metalas ir betonas savaime neuždega“, – aiškino vienas „X“ vartotojas, kurio paskelbtas įrašas per savaitę peržiūrėtas 5 mln. kartų.

Kadras iš vaizdo įrašo/Baltimorės tilto griūtis
Kadras iš vaizdo įrašo/Baltimorės tilto griūtis

Kiti internautai atkreipė jo dėmesį, kad tokio ilgio tiltų viršuje būna nutiesti elektros laidai, kad būtų galima įrengti apšvietimą. Nutraukus laidus ima žiburiuoti taip, kad susidaro arkos formos liepsnos. Lūžtant plieno konstrukcijoms jie trūkinėjo, todėl ir atrodė, kad dega metalas.

Merilando valstijos, kurioje yra Baltimorė, gubernatorius Wesas Moore'as tą pačią dieną paskelbė, jog, preliminariais duomenimis, avarija buvo nelaimingas atsitikimas. Nėra jokių patikimų įrodymų apie sąmoningą, juoba teroristinį išpuolį.

Prieš pat laivui atsitrenkiant į tilto atramą buvo gautas pavojaus signalas – įgula atsakingoms institucijoms pranešė apie elektros sistemų sutrikimus.

Nacionalinės transporto saugos valdybos vyriausiojo tyrėjo Marcelio Muise’o žodžiais, laivas išplaukė antradienį 0.39 val. vietos (6.39 val. Lietuvos) laiku. Krovinių prikrautas maždaug 300 m ilgio laivas, „Marine Traffic“ duomenimis, plaukė į Kolombą (Šri Lanka), kurį turėjo pasiekti po bemaž mėnesio.

1.24 val. vietos (7.24 val. Lietuvos) laiku laive pradėjo skambėti pavojaus signalai, rodantys energijos tiekimo sutrikimus. Netrukus locmanas radijo ryšiu pranešė uosto administracijai, kad laivas plaukia į tiltą, ir paprašė iškviesti vilkikus.

Pagalbos šauksmą išgirdo ir du Merilando transporto tarnybos padaliniai, buvę ant tilto. Jie uždarė visas eismo juostas, taip greičiausiai išgelbėdami nemažai žmonių.

„Prieš pat incidentą laivas „Dali“ trumpam prarado varomąją jėgą. Dėl to jis negalėjo išlaikyti norimo kurso ir susidūrė“, – paskelbė Singapūro, su kurio vėliava plaukioja laivas „Dali“, jūrų laivybos institucija.

Laivą valdanti bendrovė „Synergy Marine Group“ esą pranešė, kad įgula išmetė inkarus, taip iš paskutiniųjų bandydama sulaikyti laivą.

„Reuters“/„Scanpix“/Baltimorės tilto griūtis
„Reuters“/„Scanpix“/Baltimorės tilto griūtis

Singapūro uosto administracija taip pat paskelbė, kad pernai „Dali“ buvo dukart tikrintas: „Incidento metu galiojo privalomi laivo klasifikacinės bendrovės ir įstatymuose numatyti sertifikatai, apimantys laivo konstrukcijos vientisumą ir laivo įrangos funkcionalumą.“

Platina prokremliški internautai

Dar aktyviau socialiniuose tinkluose pasakojama istorija, esą konteinerių laivą vairavo kapitonas ukrainietis, minima (kaip cituotame lietuvio įraše „Facebook“ jo pavardė ir amžius – 52-ejų Sergeiko Pocyliv.

„Nepatikėsite, kas yra laivo, kuris sugriovė tiltą Baltimorėje, kapitonas, – jau kovo 26-ąją rašė vienas „X“ vartotojas, prisistatantis rusu interneto komunikuotoju ir tinklaraštininku. – Konteinerių laivo „Dali“, kuris šiandien sugriovė Francis Scotto tiltą, yra ukrainietis.“

Kitas „X“ vartotojas kapitoną pavadino ukronaciu. Jie pasidalijo ta pačia ekrano nuotrauka, kaip ir minėta „Facebook“ vartotoja iš Lietuvos. Paveiksliuke taip pat matyti jo identifikacinis numeris, amžius, kad vyras esąs Ukrainos pilietis ir jo vardas prasideda raidėmis Se…

Ekrano nuotr. iš „X“/Socialiniuose tinkluose gimė sąmokslo teorija, esą „Dali“ kapitonas, rėždamasis į Baltimorės tiltą, keršijo už vėluojančią Vakarų paramą Ukrainai
Ekrano nuotr. iš „X“/Socialiniuose tinkluose gimė sąmokslo teorija, esą „Dali“ kapitonas, rėždamasis į Baltimorės tiltą, keršijo už vėluojančią Vakarų paramą Ukrainai

Ta pačia ekrano nuotrauka su teiginiais, esą kapitonas yra ukrainietis, dalijosi ir daugiau internautų. „Jis nusiminęs dėl vėluojančios pagalbos (nuo Rusijos besiginančiai Ukrainai – red. past.)? Ar tiesiog jam nepasisekė?“ – svarstė vienas „X“ vartotojas.

Šis naratyvas aktyviau platinamas socialinių tinklų paskyrose, kurios anksčiau reiškė paramą prokremliškai dezinformacijai. Į tai dėmesį atkreipė BBC faktų tikrinimo žurnalistas Shayanas Sardarizadeh.

Kai kuriose internete plintančiose ekrano nuotraukose matyti, kad tariamo „Dali“ kapitono fotografija ir kai kurie duomenys apie jį buvo paskelbta jūrų pramonės darbuotojų paieškos tinklalapyje BalticShipping.com.

Informacijos apie ukrainietį čia nebeliko, internete galima rasti tik suarchyvuotas puslapio versijas. Sprendžiant iš gyvenimo aprašymo, kurio kopiją paskelbė naujienų agentūra AFP, vyras tikrai vairavo „Dali“, bet kone prieš dešimtmetį – nuo 2016 m. kovo 19 d. iki 2016 m. liepos 27 d.

„Reuters“/„Scanpix“/Laivas įsirėžė į Baltimorės tiltą
„Reuters“/„Scanpix“/Laivas įsirėžė į Baltimorės tiltą

Tuo metu konteinerių laivas priklausė Graikijos kompanijai „Oceanbulk Maritime“ ir plaukiojo su Maršalų salų vėliava. Šie faktai niekaip nesusiję su praėjusios savaitės incidentu Baltimorėje ir laivo įgula tuo metu.

Dar daugiau – „Dali“ per nelaimę nebuvo jokių ukrainiečių. Ir „Synergy Marine Group“, ir Singapūro jūrų laivybos institucija patvirtino, kad laivo įgulą sudarė 22 Indijos piliečiai.

Laivą nelaimės metu vairavo du locmanai. Merilando locmanų asociacijos taisyklėse nurodyta, kad kiekvieną užsienio prekybos laivą į valstijos uostą gali įvesti tik vietos specialistas (angliškai vadinamas pilot). „Dali“ vairavo du locmanai.

Nei jų, nei laivo kapitono tapatybės viešai neskelbiamos. Kad kuris nors iš locmanų buvo Ukrainos pilietis (bet, pavyzdžiui, pasamdytas Merilando locmanų asociacijos ir turintis teisę vairuoti laivus valstijos uostuose), oficialiai taip pat neminima.

Baltimorės tilto griūtis
Baltimorės tilto griūtis

Melagieną, kad laivą, kuris įsirėžė į Baltimorės tiltą, paneigė faktų tikrintojai iš įvairių žiniasklaidos priemonių (AP, „Snopes“, „PolitiFact“, „Fullfact“, „Euronews“ ir kitų)

15min verdiktas: melas. Laivo, kuris rėžėsi į tiltą Baltimorėje, įgulą sudarė Indijos piliečiai, jį tuo metu vairavo du vietos locmanai. Ukrainos pilietis, internete pristatomas kaip „Dali“ kapitonas, jame trumpai dirbo tik 2016 m.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis