Malaizijos tyrėjai mano, kad dingęs iš radarų lėktuvas, kuriuo skrido 239 žmonės, galėjo nuskristi į Afganistano arba Pakistano teritorijas, kontroliuojamas Talibano, praneša „Independent“. Tyrėjai laukia diplomatinių leidimų šiai versijai patikrinti. Tikimasi, kad šie leidimai bus gauti artimiausiu metu.
Pranešama, kad talibų kontroliuojamos teritorijos yra vienas iš dviejų oro koridorių, kuriais galėjo skristi iš radarų pranykęs lėktuvas. Tačiau tokiu atveju lėktuvas kažin ar galėjo būti nepastebėtas Afganistano ir Pakistano valdžios. Pakistano valdžios atstovai jau pranešė, kad patikrinus įrašus jokių lėktuvo pėdsakų nepastebėta.
Tuo metu „Reuters“ skelbia, kad lėktuvo, dingusio kovo 8 dieną, ryšio sistema ACARS (lėktuvo komunikacijų nukreipimo ir pranešimų sistema) buvo atjungta rankiniu būdu. Apie tai informavo Malaizijos transporto ministras. Ryšio sistemas kažkas atjungė praėjus 40 minučių nuo skrydžio pradžios. Dar po 14 minučių buvo išjungtas signalų siųstuvas, kuris leidžia lėktuvą identifikuoti radarams.
Ministras taip pat teigė, kad paskutinis ryšys su lėktuvu buvo jau atjungus ACARS. Kažkuris iš pilotų tuomet pasakė: „Tvarka, geros nakties“. „Reuters“ pažymi, kad toks neformalus atsisveikinimas prieštarauja įprastai praktikai.
Kovo 15 dieną tapo žinoma, kad Malaizijos valdžia svarsto, jog lėktuvas galėjo būti užgrobtas. Tyrimo metu praėjusios savaitės pabaigoje lainerio kapitono Zaharie Ahmado Shaho ir jo pavaduotojo Fariqo Abdulo Hamido namuose atliktos kratos.
Atkreiptas dėmesys į įgulą
JAV žvalgyba sutelkė dėmesį į lainerio kapitoną Zaharie Ahmadą Shahą ir jo pavaduotoją Fariqą Abdulą Hamidą, sakė vienas aukšto rango Amerikos įstatymų leidėjas.
„Remdamasis visa informacija, kuri man buvo suteikta – iš aukštų teritorinio saugumo ir nacionalinio kovos su terorizmu centro, žvalgybos bendruomenės sluoksnių – manau, kad kažkas nutiko pilotui“, – sakė JAV Atstovų rūmų teritorinio saugumo komiteto pirmininkas Michaelas McCaulas.
„Manau, visa tai veda į pilotų kabiną – patį pilotą ir antrąjį pilotą“, – M.McCaulas sekmadienį sakė televizijai „Fox News“.
Malaizijos susisiekimo ministras sekmadienį patvirtino, kad paskutinis pranešimas iš pilotų kabinos buvo ramiu balsu ištarti žodžiai „Gerai, labanakt“. Tas pranešimas buvo gautas po to, kai buvo sąmoningai išjungta lėktuvo komunikacijų nukreipimo ir pranešimų sistema (ACARS).
Malaizijos susisiekimo ministras sekmadienį patvirtino, kad paskutinis pranešimas iš pilotų kabinos buvo ramiu balsu ištarti žodžiai „Gerai, labanakt“. Tas pranešimas buvo gautas po to, kai buvo sąmoningai išjungta lėktuvo komunikacijų nukreipimo ir pranešimų sistema (ACARS).
ACARS siunčia svarbią informaciją apie lėktuvo būklę.
Kol kas nebuvo patvirtina, kas ištarė paskutinius iš pilotų kabinos nuskambėjusius žodžius. Tačiau keliama prielaida, kad tas žmogus turėjo žinoti, jog ACARS buvo išjungta.
Lėktuvo elektroninis atsakiklis, persiunčiantis radarų informaciją apie lėktuvo buvimo vietą, buvo išjungtas praėjus 14 minučių po to, kai buvo išjungta ACARS.
Kiek vėliau lėktuvas dingo iš civilių radarų ekranų. Jis veikiausiai tebebuvo matomas karinio radaro, tačiau kol kas nepatvirtinta, ar buvo stebimas tas pats lėktuvas.
Laineris, kuriame buvo 239 keleiviai ir įgulos nariai, dingo kovo 8-osios rytą. Per didelę paieškų operaciją, kurios teritorija nusidriekė nuo Pietryčių Azijos iki Indijos vandenyno, kol kas nerasta jokių lėktuvo nuolaužų.
Du trečdaliai keleivių buvo Kinijos piliečiai, o tos šalies valstybinė žiniasklaida pirmadienį vėl kritikavo Malaiziją dėl veiksmų per šią krizę.
„Dėl prieštaringos ir fragmentiškos informacijos, kurią pateikė „Malaysia Airlines“ ir vyriausybė, paieškų pastangos tapo sudėtingomis, o visas šis incidentas – dar mįslingesnis, – rašoma dienraščio „China Daily“ vedamajame. – Kas dar yra žinoma, bet nebuvo atskleista pasauliui?“
Lėktuvo paieškos operacijoje dalyvaujančių šalių skaičius padidėjo iki 25, kai palydovų ir karinių radarų duomenys atskleidė dvi labiausiai tikėtinas to lainerio judėjimo kryptis – į šiaurę ir į pietus.
Šiaurinis koridorius suka lanku per Pietų ir Centrinę Aziją, o kitas eina toli į Indijos vandenyno pietinę dalį, Australijos link.