Nuo šios mįslingos katastrofos praėjo jau 5-eri metai ir šio keleivinio orlaivio dingimas išlieka viena didžiausių paslapčių pasaulio aviacijos istorijoje.
Gerbiamas aviacijos saugumo ekspertas Philipas Baumas portale „The Independent“ įvertino keturias teorijas, kas galėjo nutikti lėktuvui.
Teorija – pilotas galėjo nusižudyti
Anot P.Baumo, daugelis pradėjo domėtis „Malaysia Airlines“ lėktuvą pilotavusiu kapitonu Zaharie Shahu. Kuomet jis sėdo prie MH370 reiso lėktuvo vairo ir pakilo iš Kvala Lumpūro skrydžiui į Kinijos sostinę Pekiną, pilotui buvo 53-eji. Jo rankose buvo lėktuvas, kuriuo skrido 227 keleiviai ir 11 įgulos narių.
Paplitusi teorija, kad kapitonas Z.Shahu užsirakino vienas lėktuvo valdymo kabinoje, išjungė visas lėktuvo ryšio priemones, tuomet užsimovė deguonies kaukę ir visiškai numažino slėgį orlaivyje, dėl to lėktuvo keleiviai ir įgula galėjo mirti dėl deguonies trūkumo.
Vėliau pilotas, kaip skelbia teorija, skraidino lėktuvą išilgai Tailando ir Malaizijos sienos, kad nekeltų kariuomenės susidomėjimo abiejose pusėse, ir tada pasuko į pietus iki kažkokios vietos, kur manė, kad lėktuvas niekada nebus rastas.
Vis tik oficialioje ataskaitoje nurodoma: „Piloto anamnezėje nebuvo jokių apatijos, nerimo ar dirglumo ženklų. Prieš nelaimę jo gyvenime nebuvo jokių reikšmingų pokyčių, konfliktų ar didelio streso“. Taigi ši teorija neturi daug pagrindo.
Teorija – pilotas „užgrobė“ lėktuvą, kad pats galėtų pabėgti
Nors būtų sunku rasti precedentą šiai „istorijai“, viena teorija skelbia, kad kuris nors iš pilotų norėjo nuleisti lėktuvą stipriai sumažinęs jame slėgį, tačiau ne tiek, kad keleiviai uždustų. Nuleidęs lėktuvą jis turėjo pabėgti.
Vis tik planas nepavyko ir pats pilotas kartu su keleiviais užduso dėl deguonies trūkumo. Vertinant šią teoriją, būtų sunku suprasti piloto motyvą. Be to katastrofos tyrėjai perklausė ir išanalizavo abiejų lėktuvo pilotų pokalbių įrašus prieš lėktuvo dingimą ir nurodė, kad neaptiko jokių nerimo ar streso požymių.
Galutinė ataskaita skelbia, kad orlaivyje sumažėjus slėgiui, „deguonies kaukės iškrenta automatiškai ir deguonis į jas tiekiamas taip pat automatiškai, o iš piloto kabinos jų „išjungti“ yra neįmanoma“.
Lėktuvą užgrobė keleivis arba įgulos narys
Turint omenyje, kad lėktuve išties skrido daug žmonių, taip pat 10 įgulos narių, įmanomų motyvų galėjo tikrai būti nemažai. Kaip jau parodė Rugsėjo 11-osios įvykiai, faktas, kad keleivis perėjo saugos patikras oro uoste, tikrai nereiškia, kad jis nekelia jokios grėsmės lėktuvo įgulai ar kitiems keleiviams.
„Malysia Airlines“ lėktuve buvo 227 keleiviai (tarp jų trys vaikai ir du kūdikai). Orlaivyje skrido du iraniečiai su pavogtais Italijos ir Austrijos pasais, bet jie buvo nelegalūs migrantai, kurie siekė pasiekti Vakarus. Ir, panašu, neturėjo jokių piktų ketinimų.
Visi lėktuvo įgulos nariai buvo sukūrę šeimas, tad, kaip daug kas kalba, taip pat mažai tikėtina, jog kuris iš jų būtų galėjęs surengti ką blogo.
Lėktuvas užgrobtas nuotoliniu būdu
Čia jau pradeda vienytis įmanomos ir labai menkai tikėtinos sąmokslo teorijos.
2003 m. „Boeing“ išleido „Lėktuvų nuotolinio valdymo perėmimo patentą“, skirtą užkirsti kelią lėktuvo užgrobimui. Kaip numato patentas, užgrobimo atveju galima aktyvuoti „nepertraukiamą“ autopilotą. Jis gali būti aktyvuojamas pačių pilotų, lėktuve esančių jutiklių arba nuotoliniu būdu per radijo ar palydovinius ryšius vyriausybinių agentūrų ar oro linijų, jei pranešama apie bandymą užgrobti lėktuvą.
Įsijungusi ši sistema perima visišką lėktuvo valdymą, nuo piloto jis nebepriklauso, todėl sąmokslo teorija skelbia, kad galbūt lėktuvo valdymą nuotoliniu būdu galėjo perimti kokios nors teroristinės organizacijos.
Vis tik „Boeing“ patvirtino, kad „Lėktuvų nuotolinio valdymo perėmimo patento“ sistema komerciniuose lėktuvuose nėra diegiama. Todėl ši teorija neturi pagrindo. Negana to, jokia teroristinė organizacija neprisiėmė atsakomybės dėl lėktuvo dingimo.